[Mega OT] Svarta rådjur vanliga!?

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
det var med största säkerhet en dovhjort du såg, som flera andra har konstaterat.

att tillägga om bambi, så är han en vitsvans hjort när han e liten oxh blir en kronhjort när han växer upp. Kronhjortar finns frilevande i sverige men inte vitsvanshjort.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Fluxir skrev:
det var med största säkerhet en dovhjort du såg, som flera andra har konstaterat.

att tillägga om bambi, så är han en vitsvans hjort när han e liten oxh blir en kronhjort när han växer upp. Kronhjortar finns frilevande i sverige men inte vitsvanshjort.
Har aldrig sett Bambifilmen men inte ens Disney kan väl förväxla olika raser? Tycker mig faktiskt ha sett nån sekvens av Bambi som vuxen (stångde en jägare eler nåt) på julafton och då var han fortfarande vitsvanshjort.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
RW skrev:
Säker på att det var ett rådjur?? Dovhjortar kan vara mycket mörka i pälsen för dovisar finns väl på Värmdölandet?



Visst! Det är en dovhjort, de finns NUMERA på (norra)Värmdö, De har tydligen "rymt" ur hägn... :rolleyes:






:kulspruta
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Nej för fan. Jag är uppe och det är morrhåren med. Men jag har läst ordet för många gånger..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag som jägare kan svara att det var Hjort, eller rättare sagt "Dovvilt" för Hjorten är handjur och honan är hind, beroende på vad du nu såg, men de är ljusa undertill och kan vara i princip svart till bruna på ryggen med vita prickar, även rådjur kan vara mycket mörka till ljusbruna.

Bara som parantes..kallar man alla dovvilt för Hjort är det som att kalla alla älgar för Tjurar..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
[En rättelse där med, vitsvansvilt...inte kalla hondjur för hjort, aja baja, är som att kalla alla kor för tjurar...det är det kapitala djuret(hanen)som är hjort, punkt.. :fatta!
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
RW skrev:
Har aldrig sett Bambifilmen men inte ens Disney kan väl förväxla olika raser? Tycker mig faktiskt ha sett nån sekvens av Bambi som vuxen (stångde en jägare eler nåt) på julafton och då var han fortfarande vitsvanshjort.


om ja inte mins fel blir bambi en stor kapital Kronhjort när han växer upp, så jo, disney har blandat raserna.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Mattias skrev:
Det får vi se när han upptäcker sitt misstag. "Åh NEJ! Vad har jag HJORT?!"

HAhah... eh... ha...

Nu va det hjort sa älgen som tvättade sig ren ! muhaha...... eh... f´låt den va kass :(
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
kle1991 skrev:
Jag som jägare kan svara att det var Hjort, eller rättare sagt "Dovvilt" för Hjorten är handjur och honan är hind, beroende på vad du nu såg, men de är ljusa undertill och kan vara i princip svart till bruna på ryggen med vita prickar, även rådjur kan vara mycket mörka till ljusbruna.

Bara som parantes..kallar man alla dovvilt för Hjort är det som att kalla alla älgar för Tjurar..

..fast slänger man ur sig saker som högvilt och toppfågel fattar gemeneman inte ett smack och det kostar då 3 st billys i energi bara att förklara så man kan lika gärna säga dov- eller kronhjort och sedan gå och skita en klick bakom en gammal conantidning man läst för men inte kan få nog av...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top