Mek i Linköping?

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
Yamaha 600cc & Honda bobber
Hej alla glada!
Misstänker nu att min topplockspackning har gått och vet inte om jag fixar det själv.
Tänkte höra om någon känner sig manad eller vet någon duktig mc mek?
Vet att bikestop, beviks och andra större firmor existerar.. men dom springer fort iväg i pris.

Så är det någon med kunskap och tid att hjälpa mig så kan båda tjäna en hacka? Eller vet du om någon liten tokig gubbe ute i skogen som har en verkstad så kom gärna med tips!

Mvh Peter

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Vilken hoj? Byta på en zx9r kan jag.
Varför misstänker du att topplockspackningen gått?

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
Vilken hoj? Byta på en zx9r kan jag.
Varför misstänker du att topplockspackningen gått?

Det är en zx9r. Den går varm, sprutar ut vattnet från expansionskärlet. Hört att de är rätt vanligt.
Men måste kolla kylarlocket först bara så de inte är så simpelt.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
När jag bodde i Östergötland brukade Tommy Gärdh fixa min hoj.
Han bodde några km söder om Mjölby. Han har ett större garage (hus) som han servar hojar i.

Bifogat

• tommy.jpg
    tommy.jpg
    239 KB · Visningar: 103

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Det är en zx9r. Den går varm, sprutar ut vattnet från expansionskärlet. Hört att de är rätt vanligt.
Men måste kolla kylarlocket först bara så de inte är så simpelt.

Det låter som topplockspackningen, speciellt om det sprutar när du gasar. Det kan vara lite olika beroende på dålig packningen är.

Vill du lära dig samtidigt kan jag hjälpa till, det är inte jättesvårt faktiskt.

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
Det låter som topplockspackningen, speciellt om det sprutar när du gasar. Det kan vara lite olika beroende på dålig packningen är.

Vill du lära dig samtidigt kan jag hjälpa till, det är inte jättesvårt faktiskt.

Jaha, fan va schyst! Kan skicka ett pm till dig sen!

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -96
Koll av framgaffel, och ev. byte av styrlager. Tips på vart man ska vända sig?

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Koll av framgaffel, och ev. byte av styrlager. Tips på vart man ska vända sig?

Om du tänkte på auktoriserad verkstad.. så är det Motorbolaget eller Beviks. Motorbolaget är återförsäljare för Honda men spelar ingen roll i detta fall.

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -96
Om du tänkte på auktoriserad verkstad.. så är det Motorbolaget eller Beviks. Motorbolaget är återförsäljare för Honda men spelar ingen roll i detta fall.

Det känns ju kanske bäst att lämna in på en auktoriserad verkstad, men då sticker ju priset iväg lite. Ska kolla med både MB och Beviks.

Hörde runt lite på jobbet också. En kille tyckte att jag skulle höra med Fredrik Wats, precis som mugge skrev.

tack för hjälpen!

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -96
Hörde med Fredrik. Han skulle ta sig en titt på min hoj nu veckan, om han inte hade allt för mycket att göra.

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -96
Efter min lilla omkullåkning förra veckan märkte jag igår att styret inte är riktigt rakt. Ingen wobbling eller liknande vidkörning, utan bara att styret drar lite snett. Någon som har haft samma problem, och förlag på hur det åtgärdas? Farligt att åka så som det är nu?

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
är styret snett / eller drar hojen åt ngt håll ?
kan vara gaffel / hjul som blivit krökt

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -96
är styret snett / eller drar hojen åt ngt håll ?
kan vara gaffel / hjul som blivit krökt

Den drar inte åt något håll. Släppte styret i farten igår för att känna efter, men hojen gick helt rakt.

Jag höll relativt låg hastighet så jag tror inte att gaffeln eller hjulet har krökt sig.

Det känns som styret fick sig en smäll och vred sig lite. Känns på samma sätt det kan göra med en vanlig cykel. Men där kan man sätta däcket mellan knäna och vrida tillbaka styret.

Kan det vara så att styrkronan har vridit sig?

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Den drar inte åt något håll. Släppte styret i farten igår för att känna efter, men hojen gick helt rakt.

Jag höll relativt låg hastighet så jag tror inte att gaffeln eller hjulet har krökt sig.

Det känns som styret fick sig en smäll och vred sig lite. Känns på samma sätt det kan göra med en vanlig cykel. Men där kan man sätta däcket mellan knäna och vrida tillbaka styret.

Kan det vara så att styrkronan har vridit sig?

Mkt som kan bli snett o vint när man kör omkull. Men nått som brukar vara känsligt är ju clip-on'et som kanske fått sig en törn?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Efter min lilla omkullåkning förra veckan märkte jag igår att styret inte är riktigt rakt. Ingen wobbling eller liknande vidkörning, utan bara att styret drar lite snett. Någon som har haft samma problem, och förlag på hur det åtgärdas? Farligt att åka så som det är nu?

Är hela styret typ böjt åt något håll eller är det vänstra/högra sidan som böjt sig?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha