Mek-kurs i sthlms området?

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Jag är okunning men vill lära mig meka med hojen så man kan fixa de vanligaste slitagen mm. Lätt lärd men gillar inte att prova innan någon visat hur man gör. Hojta till om det finns intresse och ork att visa och lära :)

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det finns nog en hel del att göra på detta område...

frågan är bara : Vad vill du kunna efter avslutad kurs ? typ Byta bromsbelägg , kolla om kettingen till bakhjulet "lever"
Gör en lista på det som du Vill lära dig och kunna så blir det troligen lättare att hitta en "kurs"

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Om inte annat kanske vi kan ordna nån kurs

Är det tillräckligt många så går det kanske att hyra in nån meck för ett antal mekkurstillfällen,,
Ev SMC kan ha ideer

Men ett måste blir just "Kursplan"

Själv vill jag lära mig och justera stängarna på Desmo hojar ....:gnissla

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
Antar att byta drev och kedja samt olja och filter, byta bromsbelägg, ta av alla kåpor och tank, ta isär stora delar from hojen, t.ex. luftburk, insug/förgasare/ stötdämpare/ hjulen/ byta blinkers/ ställa in bromsens olika hårdheter, osv. lär vara en bra grund.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Om inte annat kanske vi kan ordna nån kurs

Är det tillräckligt många så går det kanske att hyra in nån meck för ett antal mekkurstillfällen,,
Ev SMC kan ha ideer

Men ett måste blir just "Kursplan"

Själv vill jag lära mig och justera stängarna på Desmo hojar ....:gnissla

Finns ju oerhört mycket litteratur och videos om just desmoventiler på nätet, sett bra guider på youtube t.ex.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Finns ju oerhört mycket litteratur och videos om just desmoventiler på nätet, sett bra guider på youtube t.ex.

Sant, men de tar inte upp T ex att "vissa" modeller använder Titan "knaster" som är av "engångs" typ ,som ska "plattas" till för att man ska kunna mäta rätt osv osv ( bara en grej )

Vill gärna ha den infon ifrån en som har meckat de olika modeller av dessa och vet vad hen gör..

( det blir så dj--a dyrt och göra fel )

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Sant, men de tar inte upp T ex att "vissa" modeller använder Titan "knaster" som är av "engångs" typ ,som ska "plattas" till för att man ska kunna mäta rätt osv osv ( bara en grej )

Vill gärna ha den infon ifrån en som har meckat de olika modeller av dessa och vet vad hen gör..

( det blir så dj--a dyrt och göra fel )

Vilka modeller har titanknaster då? Desmoquattros? Inte testastretta alltså.

Sorry för OT.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
:fatta!:felämne:notmeOT
t ex,,, en del R modeller.

1098R vet jag har det Även Pannigalen, Fast bara på insuget av nån anledning?!?!?:va dessutom 6 mm skaft ??

:backontop

Såatt.. Det finns saker å lära sig ,Helt klart ....

Men jag Menar att kursen borde nog inte lämna svar åt stollar som jag utan mer för "det vanliga" (vad det nu är )
men som nån sa , Filter olja , kolla hjullager, styrlager osv....

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kursplan ?

Något jag tycker saknas ofta är grundläggande teori bakom, hur funkar det. Trillar det ner så blir det markant enklare att fixa alternativt klura till en rimlig workaround då det går snett. 4 takts motor, tändning, gnista, komp, soppa, luft. Hur fungerar ett lager, lika löser lika, olja och bensin, bensin i olja, 5-56 vara eller inte vara. Elsystem, vett o etikett, märkningar, felsökningar modell seriös o mindre seriös. Hur funkar en dämpare, hur funkar bromsar, hur funkar packningar, vad händer då olja kommer från packingar. Vilka packningar finns i närheten av bromsarna ?

Ja, just det, och den där som kosta mig en ruggig massa pengar innan jag lärde mig.

"Om jag måste tvinga in den, då gör jag antagligen något fel"

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Tänkte ha liv i ämnet igen men skulle behöva någons expertis och verktygs lån då jag behöjer byta bromsbeläggen på frugans hoj. Om någon har tid å lust att hjälpa oss så säg gärna till:7peta

Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Tänkte ha liv i ämnet igen men skulle behöva någons expertis och verktygs lån då jag behöjer byta bromsbeläggen på frugans hoj. Om någon har tid å lust att hjälpa oss så säg gärna till:7peta

Vad behöver du för verktyg? Bytte bromsbeläggen på min hoj för nåt år sen. Det var så enkelt och gick så snabbt att jag var övertygad om att jag gjort nåt fel/glömt nåt.
Jag är ingen mekguru men kan tillhandahålla verktyg och glada tillrop :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Borde väl räcka med en hylsa i typ storlek 12 för att lossa oken.
Sen lägga i de nya beläggen. Klart! :tummenupp

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
och en polygrip för att trycka tillbaka kolvarna också (om man inte har krafriga nypor), underlättar när man ska ha tillbaka oken på skivorna :tummenupp

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride

Jag hjälpa/visa dig om du vill . Har tillgång till fin verkstad. På Värmdö.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Säg till om det uppstår problem, jag bor hyfsat i närheten och har gjort det där en miljon.. nåja.. många gånger :)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Haynes har en manual för typ 'allmänt' mc-meck. Den tar upp åtminstone de vanligaste operationerna och ofta ett par olika sorters konstruktioner. Noob-vänlig med stor text och färgbilder. Man blir aldrig proffs av att läsa en bok men det är en utmärkt början.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha