Mek-kurser?

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping (ryd)
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
Någon som vet om det anordnas några mekkurser i östergötland med omnejd, från nybörjarnivå?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tror nästan det är bäst att be någon kunnig kompis. Många river sina motorer till vintern :)
 

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping (ryd)
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
erik, mer info om motala? Datum, priser, eventell hemsida eller telefonnummer?
 

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Om man pluggar på universitetet vet jag att de anordnar mekkurser från nybörjarstadiet och uppåt visserligen bilmotorer, men ändå
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
De verkar kräva att man gått fordonsprogrammet eller har motsvarande kompetens
 

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping (ryd)
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
mmm, det var ju lite seriösare än jag tänkte mig, ett års heltidsutbildning.. Jag tänkte mer på typ några helger eller så..

Ninja, på de där kurserna är M-are (civ.ing maskinteknik) prioriterade (eftersom det är dom som håller i den) och det brukar vara ett jäkla tryck så det är i princip omöjligt för mig.. :/
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
sumpa skrev:
mmm, det var ju lite seriösare än jag tänkte mig, ett års heltidsutbildning.. Jag tänkte mer på typ några helger eller så..

Ninja, på de där kurserna är M-are (civ.ing maskinteknik) prioriterade (eftersom det är dom som håller i den) och det brukar vara ett jäkla tryck så det är i princip omöjligt för mig.. :/

Jo, utbildningen verkar seriös så det räcker till.

Köp en gammal skrothoj och en Haynesmanual och lär dig själv i stället... Billig hoj = inte lika surt om du skulle misslyckas... går det helt åt helvete så är det bara att lämna in den i Motala :D
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Motfråga

Vilken nivå har du tänkt dig på mekandet?

Vad vill du kunna? / Vad vill du göra med hojen i vinter?

/ Racerpelle
 

HanneZ

Guest
Jag lyckades o riva halva min gsxr motor och sätta ihop den igen utan att veta de minsta om hur de fungerade från början, fick minimal hjälp o nu går motorn fint som attans. Hade dock service manual, fast dom hjälper ju inte alltid så jätte mkt! Lär dig själv! Mycket roligare =)

Mvh. Hannes
 

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping (ryd)
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
Hannez: Jo, fast lära sig själv känns ju lite farligare, rätt som det är så lossnar ett hjul eller så får man en kolv i knät när man är ute och kör..
Jag har haynesmanualen, men är lite feg..

Pelle: tja, "allt", hur byter jag ett däck, vad är egentligen en topplockspackning, och vad är det för fel om motorn hostar/skramlar/knackar/pingar osv... Ok, det mesta står i haynes, och jag behöver massa erfarenhet och många års eget skruvande, men det skulle ju vara kul att börja med en helg med någon kunnig som visade det mesta, så man inte chansar hejvilt på precis allt (och glömmer skruva tillbaka en skruv)...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Köp en rishögs-moppe och bygg upp den med någon kunnig kompis. Gjorde jag, lärde mig kanonmycket.. Sen kommer ju 4takts kunskaperna :)
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
sumpa skrev:
Hannez: Jo, fast lära sig själv känns ju lite farligare, rätt som det är så lossnar ett hjul eller så får man en kolv i knät när man är ute och kör..
Jag har haynesmanualen, men är lite feg..

Pelle: tja, "allt", hur byter jag ett däck, vad är egentligen en topplockspackning, och vad är det för fel om motorn hostar/skramlar/knackar/pingar osv... Ok, det mesta står i haynes, och jag behöver massa erfarenhet och många års eget skruvande, men det skulle ju vara kul att börja med en helg med någon kunnig som visade det mesta, så man inte chansar hejvilt på precis allt (och glömmer skruva tillbaka en skruv)...

Att lära sig "allt" kräver att man lägger ner rätt mycket tid...
Även om du ska lära dig allt så föreslår jag att du tar en liten bit i taget. Att du har Haynesmanual är en stor fördel, börja med att bestämma dig för vad du ska göra, läs på i Haynes, fråga om något är oklart, rengör utanpå, ta isär enligt anvisning, lägg delarna i ordning, skriv upp/fotografera om något sitter "lurigt", rengör delarna, inspektera, byt/reparera det som ev. är slitet/skadat, montera enligt anvisning.


Förstår om du tycker detta är snusförnuftigt, men det är inte svårare än så. Iallafall om man har gott om tid (vintermeck typ), det mesta som går fel/blir sönderskruvat är under tidsnöd då man inte lyssnar på sina "varningsklockor" om att man inte längre är säker på vad man gör!

Om du trots grundlig genomgång i Haynes fortfarande inte känner dig säker på det du ska göra så får du sända mig ett PM, vi bor ju i Linköping bägge två.

Lycka till / Racerpelle
 

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
GSXR 750 -96
Mek-kurs

Jag tror att det finns ett allmänt intresse för lite lite mek-kurser.

Det jag skulle vara ute efter är saker som bromsar (byta skivor, allmän rengöring etc). Byta drivpaket, spänna kedjan ordentligt. Dämpare, inställningar, packningar etc.

Tja, sådanna saker man inte riktigt vågat sig på.

Riva hela motorn tror jag inte kommer på tal.

Finns det några sådanna kurser i Skåneland?
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Kameran och en massa små burkar med tillhörande medborgarskap är suverän hjälp...

Sen när det blir skruvar över vet du iaf i vilken region du skall leta ;)

//Fredda
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top