Meka själv. En sedelärande historia.....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu ska alla glada hemmapulare utan riktig koll, sådana som jag, läsa och lära sig ett och annat om tolerans, tålamod och vikten av bra planering. Detta är berättelsen om superamatörens hempulardag i verkstäderna.

Under vintern har jag pulat en del med min hoj, mest för att det är kul att lära sig men även med vissa konkreta mål. Onsdagen den 9/4 var det tänkt att hojen skulle besiktigas.
Nu på sluttampen fick jag för mig att jag skulle packa om ljuddämparna inför besiktningen. Borrade glatt upp popnitarna och upptäcker då att den dämpull jag köpt inte passade alls. Fick tag på ny som är till Laser. Borrade upp fler popnitar eftersom de jag borrat första gången var i fel ände för ett enkelt ingrepp och ompackning. Tryckte i ullen och skulle nita ihop skiten. Då pajar popnitstången. In till Maskin & Verktyg ( 35 min tur och retur) och köper en nya tång (410 sek). Denna nyper fast "pinnarna" på nitarna så kraftigt att jag inte vill riskera ytterligare en trasig tång. Tar dämparen och åker till Cycle Center för att låna deras tång ( 1 timme tor). Får låna både tång och arbetsbänk och det är ett helvete vad jobbiga nitarna kan vara! 5 mm popnitar kräver en del arbete för att dras ihop kan jag meddela. Får ihop det och åker hem.

Vinterns pillande har innehållit en del förgasarpul, byte av emulsionsrör i bägge förgasarna. Mest för att jag tyckte det verkade spännande och jag ville lära mig.

Skruvar på dämpare, förgasarna, luftburk och tank.
Då är batteriet tomt. På med farsans laddare under tiden som jag skruvar på kåpor, stöd etc.
Drar igång hojen som låter underbart men den tvärdör när man slår av på gasen.
Ringer Putte på Cycle Center - han säger åt mig att komma in så ska han hjälpa mig med lågfartsmunstyckena.
Av med tank, luftburk och förgasare och tar ytterligare en halvtimme i bilen. Putte visar var munstyckena sitter och vi kikar även på om flottörerna satt rätt. Åker hem igen och skruvar på förgasarna, luftburk och tank igen. Ladda batteriet lite mer. Nu startar hojen och går klockrent på tomgång men misständer som tusan när jag ska varva.
Ringer Cycle Center igen. De kan ta in den och fixa det vid tillfälle.
Eftersom jag inte har ngn bil med dragkrok så tänker jag bluddra in till dem på hojen.
Kallt som fan, glasögonen immar igen om jag stänger visiret. Kommer halvvägs innan hojen dör helt.
Knuffar hojen till Shell Grindstugan (500 m).
Får tag på min brorsa som har dragkrok. Shell har inget släp ledigt.
Går 1 km i skinnställ för att hämta bilen, brorsan har en förelsäning som han inte kan frånvara från eftersom han håller i den.
Hämtar bilen. Får tag på ett släp på Preem i Eriksberg. Måste köpa spännband och hyra släp för 450 sek.
Hämtar hojen och lastar den.
Kör ut rasket till Cycle Center och dumpar den i Puttes händer.
HELA jävla dagen gick åt till hojen som i slutändan ändå gick som en tunna med skit.
Inte blev den besiktigad heller. Fast jag kan riva bort förgasarna numer.
Varför ger man sig på sådant som man inte borde?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Låter som en jobbig, men lärorik dag.

Sensmoralen är: ge dig inte in på sånt du inte klarar av. :D

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Själv fixade jag lufttrycket i däcken häromdagen.

Who's the man?!? :D :rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Helt rätt och riktigt, från början till slut Gubbstuff!! Är man en kyckling som inte vågar göra fel så lär man sig aldrig och i slutänden hamnar man på plus både ekonomiskt och kunskapsmässigt.

Kommer du ihåg min berättelse om hur jag var utan bil i 5 dagar när jag lagade själv, betalade över 2500 spänn för bärgning och bensinpump för att sedan upptäcka att en säkring var kass? Det var fostrande.

Eller första gången jag byta koppling på Gixxern? Den höll i 15 minuter, sen var det bara att köpa nya lameller ....igen. Det var dyrt men om 5 år eller något har jag sparat in de extrapengarna för att jag numera kan byta koppling själv :rolleyes:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Första gången jag tog bort förgasarna tog det mig kanske 90 minuter. Nu kan jag göra det, inkl tank och luftburk, på 20 minuter. Synd att hojen inte funkar när jag satt tillbaka dem bara. Fast jag tror på ett helslut batteri, alternativt flottörerna.
apstruten kan inte ens byta bromsbelägg.......

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Den som inte vågar, vinner aldrig.

Bästa sättet att lära sig på, trial by error. Om 10 år är du en fullfjädrar MC-mekaniker som renoverar motor själv.

Om inte du är som min farsa förstås, han kan inte sticka en pinne i en hundskit utan att förstöra båda...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Har haft sönder en del grejer själv när jag mekat, sista tiden har det mesta funkat dock, fattar inte varför..

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Goodstuff skrev:
Första gången jag tog bort förgasarna tog det mig kanske 90 minuter. Nu kan jag göra det, inkl tank och luftburk, på 20 minuter. Synd att hojen inte funkar när jag satt tillbaka dem bara. Fast jag tror på ett helslut batteri, alternativt flottörerna.
apstruten kan inte ens byta bromsbelägg.......

Det kanske är något krångel med generator/laddningsregulator (OBS! Amatörgissning!)
Du provade inte om hojen gick bättre med lyset avstängt?

Själv ska jag nog investera i en momentnyckel eftersom jag har en förmåga att dra sönder
alla skruvar/bultar i min närhet.

/A

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rundningsmärke skrev:
Det kanske är något krångel med generator/laddningsregulator (OBS! Amatörgissning!)
Du provade inte om hojen gick bättre med lyset avstängt?

Själv ska jag nog investera i en momentnyckel eftersom jag har en förmåga att dra sönder
alla skruvar/bultar i min närhet.

/A

Nu har jag lämnat över problemet till ett proffs som jag litar på. Det kan ju vara ett elfel men då lutar åtminstone jag åt att det är fel på batteriet.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Känner igen mig.. :rolleyes:

Men ibland har jag lyckats till slut..

Kommer även i fortsättningen försöka meka så mycket som möjligt..

Man lär så länge man lever.. :fakta

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
K-Micke skrev:
Du har inte glömt att koppla dit vakumslangen mellan insugsröret och bensinkranen?

Nope. Inga lösa slangar - men de kan ju ha suttit dåligt. Just den slangen är ett helvet att få dit med förgasarna ihopmonterade.....
:rodnar

Mattias skrev:
Det DÄR var det roligaste jag läst på länge! Tack Nisse!

Böjd att hålla med!

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Säger bara som jag säger till min mc-mek: "Om du lovar att inte vara inne och fingra på mina datasystem så lovar jag att inte fingra på dina motorcyklar."

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lime skrev:
Säger bara som jag säger till min mc-mek: "Om du lovar att inte vara inne och fingra på mina datasystem så lovar jag att inte fingra på dina motorcyklar."

Men hur kul är det då? :cool:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Underbar story! Sån't händer alltså inte bara mig?
Kom att tänka på min kompis mekäventyr med sin gamla Ford Scorpio. Det börjar med att han köper ett nytt batteri, det lägger han på passagerarsätet... när han komer ut från jobbet och ser förödelsen åker han till en bilskrot och köper en begagnad stol som har stått utomhus i regn och rusk. Den lämnade han in till en rekonditionerare som faktiskt lyckades få bort det mesta möglet...

Sen skulle han byta bromsbelägg, bilen hissas upp på fyra pallbockar och alla belägg tas ur. Dagen efter sätter han sig i bilen och får den ljusa idén att provbromsa. "plopp, plopp, plopp, plopp" låter det när alla bromskolvar (heter det väl?) ploppar ur och hamnar på golvet med diverse o-ringar. Han lägger alltihop i en påse, ringer efter bärgningsbil som kör bilen till en verkstad där de sätter ihop allting. Jag tror att bara bärgningsbilen kostade 2500 kr! Han är min favvomek alla kategorier! :bow

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...