Meka själv. En sedelärande historia.....

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Torkel skrev:
Dagen efter sätter han sig i bilen och får den ljusa idén att provbromsa. "plopp, plopp, plopp, plopp" låter det när alla bromskolvar (heter det väl?) ploppar ur och hamnar på golvet med diverse o-ringar.

Jag var lärling på en mercedesverkstad i DK, tidigt 80-tal. Det fanns en annan lärling där som hade en alfasud. Den plockade vi ur beläggen tidigt morgon och körde sen försiktigt ur bilen för dagen. Efter arbetstids slut skulle han ta in den och montera dit dom nya beläggen.
Full fart in på verkstan, däcktjut på betonggolvet så det ven och in över en smörjgrop (alfans ok sitter inne vid växellådan), bromsljusen ljuser upp och det låter "KACHUNK" när han parkerar sudden i arbetsbänken med ca 30 km/h... det var bara att bogsera den över till skrotbilarna och ringa försäkringsbolaget....

Samma kille stod första veckan på jobbet och så overksam ut, så någon sa till honom att byta klangvatten på städet. Efter att ha hållit på en timmes tid med att lossa den spetsiga del med en rörtång model större, fick han rådet att värma den med gasbrännaren. Fem minuter efter var halva städet rödt och vår verkmästare kom fram och frågade: va gör du?
Stammande fick han fram att han inte fick loss tappen på städet för att byta klangvatten, varpå verkmästaren säger: "klart att du inte får loss den, den är ju vänstergängat....

Han blev aldrig klar med sin utbildning som mekaniker, men han ska ha en eloge för ihärdighet, nästan 2 år höll han ut.

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Jobbigt att ha en farsa som är mekaniker. Han fixar allt som är kass innan jag ens hinner försöka. Om jag någon gång skulle hinna före så får han ändå rätta till allt jag gjort fel.

När man var i moppeåldern fick man fixa allt själv eftersom gubben inte ville hjälpa till med trimmet, så jag kan i alla fall byta cylinder och förgasare på en Honda MT-5.

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Seizure Later skrev:
Jag var lärling på en mercedesverkstad i DK, tidigt 80-tal. Det
Samma kille stod första veckan på jobbet och så overksam ut, så någon sa till honom att byta klangvatten på städet. Efter att ha hållit på en timmes tid med att lossa den spetsiga del med en rörtång model större, fick han rådet att värma den med gasbrännaren. Fem minuter efter var halva städet rödt och vår verkmästare kom fram och frågade: va gör du?
Stammande fick han fram att han inte fick loss tappen på städet för att byta klangvatten, varpå verkmästaren säger: "klart att du inte får loss den, den är ju vänstergängat....

Hahahahah...FAN VAD KLOCKREN SNUBBE! :D :D :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Uppdatering på hojen.
Anledningen till den usla gången var att flottören i den vänstar förgasaren hängt sig/felmonterad. :rodnar
Dessutom var tydligen bränslekranen kaputt ( hur den nu kunnat bli det) och det fanns risk för att en slang kunde hoppa av och duscha bakhjulet med soppa......

Följetongen fortsätter.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Uppdatering, som om någon bryr sig.

Nu visade det sig att felet var en trasig nålventil i vänster förgasare. Jag kan alltså vara oskyldig till problemet. Jag säger att det är så - känns bättre på något vis. ;)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Igår ringde Putte på Cycle Center och meddelade att hojen var klar, bromsad och injusterad. Justeringarna av luftburk och förgasare hade givit resultat då det nu var 81 hk på bakhjulet. Slutet gott, allting gott.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Goodstuff skrev:
Igår ringde Putte på Cycle Center och meddelade att hojen var klar, bromsad och injusterad. Justeringarna av luftburk och förgasare hade givit resultat då det nu var 81 hk på bakhjulet. Slutet gott, allting gott.

Ge f*n i att pilla nu då! :whip :1pajas

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Goodstuff skrev:

1 ynka häst var du tvungen att ha mer än mig :6surkart ;) Skönt att allt är bra igen med den iaf :tummenupp

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Pondus skrev:
Förmodligen samma sak som ampereolja som man säger åt praktikanterna att hämta (jobbar som servicetekniker/elektriker).. :D
Ah. Funferade på om det var i samma kategori som en påse spikhål till en snickare.. :D

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
:D
Fram med fler mekhistorier... :notme

Mitt bidrag:
En gammal bakant jobbade på plåtverkstad. De fick in en ordentligt tillbucklad bil som kördes upp på lyften... Ett bra tag tar det att rikta upp allt, ordna till allt som är buckligt och byta de delar som inte går att rikta. När allt till slut var klart skulle han av någon anledning provstarta bilen.
Att inte kontrollera så att någon växel var i är inte så smart i sådana lägen. Ej heller att starta utan att trycka ner kopplingen.
Om han åtminstonde hade sänkt ner lyften så hade han kanske undvikit att börja om från början igen... :rolleyes:

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Ducati Biposto -97
på verkstaden

Har både en dyr och klantig historia

Jobbar på älvkarlbey bilddemo där jag också fick se en jobbig episod

En kille hadde raceat med sin dodge charger 500+ hästar

och sladdat in i ett avbärarräck och förstört ena bakskärmen
helt så vi fick fixa det fick byta från bakom framdörren till baklyse
är ju 2millimeters plåt i dom där går inte ens att rikta med stor slägga!

När så allt var lackat och klart kom kunden och som tack för det fina arbetet fick vi provköra den!

Skulle vi inte ha gjort! Hinner bara backa ut och vrida på lite
Så uppstår nåt plåtburksaktigt ljud och dum som man är vrider man på lite mer

AJAJAJ :skrämd :skrämd :skrämd :notme

Där står chefens merca med chargerns arsel långt intryck och vilt varvande i sidan :eek:

Chefen kom springande som en gasell och efter diverse
kraftuttryck och idiotförklarande :mad: :finger :finger :fatta! :5sure :kulspruta :6surkart :4skrika :4skrika :4skrika

Men började killen

Men han blev avbryten med kommentaren -
Det är viktigt för din framtid att du inte avslutar den där meningen!

Så efter diverse uppgörelser åkte han på att återställa mercan
Vilket jag inte vet summan på
Men tvådörrar + lack sparklåda är inte billigt

Tag lärdom ha en daihatsu charade - Dom har tunn plåt ca 0,45=Ölburk

:squid

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mina bekännelser ifrån 80 talet.

Jag skulle byta hjul på polarens Valiant, det gick jättebra ända tills jag drog av en hjulbult, konstigt att dom sitter så hårt på vänstersidan, pang en till av, jag lyckas att dra sönder alla 5 bultar innan jag ger upp och ringer bilskroten, dom har beg. trummor på lagret och skrotnisse frågar om det är vänster eller höger sida, det kvittar väl sa jag, nej sa skrotnisse på vänster sida är hjulbultarna vänstergängade på Valiant :(

Jag hade åxå en period med söndermeckade moppar och misslyckade lackeringar, men man lär sig av misstagen och idag är jag inte fullt så klantig iaf.

Man måste våga att mecka annars missar man en massa sköj :squid

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Elhaveri

En gång i urminnes tider (runt 1993-1994) så gjorde jag lumpen som systemtekniker/hjälpmekaniker på 12:e helikopterdivisionen i Säve, GBG. ´Vi var ett härligt gäng som jobbade bra med daglig service och enklare underhåll på helikoptrarna 4 & 6. En av killarna var dock inte på något sätt intresserad av att göra ett bra jobb. Han smet undan och gjorde alltid minsta möjliga.

En dag blev han iallafall beordrad att byta ut en voltmeter i en tung helikopter och fick ut en ny voltmeter från förrådet. Killen demonterar den gamla voltmetern ur HKP, och monterar dit den nya. När han slår på spänningen igen (dryga 20 v ur STORA OCH DYRA batterier) så börjar det ryka så otroligt att brandlarmet går, och räddningsstyrkan kommer.
Det visar sig snart att killen inte hade kommit ihåg att ta bort det bleck som kopplar samman polerna på den nya voltmetern, och som skyddar för statiska spänningar när instrumentet inte är monterat. Man tycker ju att en utbildad elektriker borde fatta en sådan sak, men han brydde sig väl inte, helt enkelt... Han fick inte så mycket svåra uppdrag efter den episoden iallafall, så själv var han säkert nöjd. Tror det blev dryga 100 övertidstimmar för att laga felen som uppstod. En stor kabelstam hade brunnit ganska rejält... :(

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min gode far har lärt mig en hel del och jag tror nog att han har haft en viss inverkan på mitt mekande. Han skulle byta bromsbackar på sin gamla Opel Kadett. Han donade som fasen för att få av bromstrummorna bak men de ville inte lossna trots en dos med en ganska stor avdragare. Min far ansåg avdragaren vara boven i dramat då den antagligen var för klen så han införskaffade en STOOOOR avdragare.
Väl hemkommen apterades avdragaren på en trumman bak och full kraft applicerades med hjälp av en fast nyckel modell störst. Med en sjujävla smäll lossnade till slut den första trumman.

Det hade nog gått lite snabbare och enklare om han skruvat loss de två skruvar som höll fast trumman. Men nu vet han ju hur man ska göra, och han har en skitstor avdragare i garaget.

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Goodstuff skrev:
Min gode far har lärt mig en hel del och jag tror nog att han har haft en viss inverkan på mitt mekande. Han skulle byta bromsbackar på sin gamla Opel Kadett. Han donade som fasen för att få av bromstrummorna bak men de ville inte lossna trots en dos med en ganska stor avdragare. Min far ansåg avdragaren vara boven i dramat då den antagligen var för klen så han införskaffade en STOOOOR avdragare.
Väl hemkommen apterades avdragaren på en trumman bak och full kraft applicerades med hjälp av en fast nyckel modell störst. Med en sjujävla smäll lossnade till slut den första trumman.

Det hade nog gått lite snabbare och enklare om han skruvat loss de två skruvar som höll fast trumman. Men nu vet han ju hur man ska göra, och han har en skitstor avdragare i garaget.

Som sagt man lär sig av sina misstag, själv så paja jag min inre kopplingskorg igår så nu vet jag hur man inte ska göra.

// herr klantskalle

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
På tal om dyrt...

På en väg igenom ett bostadsområde här i södra Stockholm körs det ganska hårt. Vägen är en typisk smitväg/genväg. För att råda bot på att det körs för fort på en sträcka där det passerar mycket barn (eftersom det finns en skola, fotbollsplan och lite annat på ena sidan vägen om mest bostadshus på andra sidan) så har man byggt ett lindrigt sagt elakt farthinder.

När man kommer mot detta ställe så går man ur en lång, skymd högersväng och sedan kommer en raksträcka på ca 400 m med en liten refug ungefär vid 150 m. Farthindret finns vid ca 300 m. Farthindret är ett så kallat "eleverat övergångsställe", d.v.s. det går ganska brant upp, ca 30 cm och sedan planar det ut över övergångsstället, ca 20 m, för att sedan gå neråt. För att ytterligare uppmärksamma förare har man satt en rejäl refug i början med finfina skyltar. På kanterna finns även stolpar med fina reflexer på för att man ska få känslan av att det är smalt. För att riktigt göra saken bra så har man en liten fartsensor kopplad till ett gult blinkljus som slår på om man kommer mot detta ställe i mer än 45 km/h. Allt detta är ordentligt skyltat. Kan av erfarenhet säga att 25 km/h är för hög fart över detta hinder.

Nu till historian. Jag kom där i laglig hastighet. (Alltså ca 60 på 50-väg) ganska sent en natt när detta var helt nytt. Bakom har det legat en Merca av typen "kompressor" och som var rejält sänkt av någon av de bättre bilbyggarna i tyskland. Något stressad var killen också och hade blinkat åt mig några gånger. När vi kommer ut på raksträckan drar han om, på fel sida om den lilla refugen och bara fortsätter gasa. Jag ser hur det gula blinket slår på, men inte några bromsljus. När han är uppskattningsvis 5 m från farthindret tänds dessa... För sent.

Ser hur Mercan tar liksom ett skutt rakt upp och en massa plast bara yr omkring och ett avgassystem ligger kvar på vägen... Nu blev det bara skador på bilen men killen var inte glad när han klev ur. Jag stannade kvar på platsen tills bergaren kom och killen var tvungen att muta bergaren för att han inte skulle ringa polisen...

Undrar hur dyrt det blev och vad säger man till försäkringsbolaget?

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...