Det kan säkert gå men är nog betydligt mer komplicerat än på en elektrisk mätare, eller annan mekanisk mätare men man kanske skulle pilla isär en manometer och kolla hur dom är uppbyggda. Man skickar ju in trycket i dom så men men vad jag vill minnas från söndreslagna mätare så sitter det en "enhet" bakom bakom tavlan som rör nålen.
Är säkert möjligt att flytta mekanismen till en annan mätare med rätt design och sen låta trycka en ny tavla men problemet lär ju bli glycerindämpningen att få den nya mätaren helt tät. Jag har för läge sen flytta innehållet från en elektrisk Autogauge tempmätare till original tempmätaren på min Volvo PV för att slippa den mekaniska tempmätaren med rör (som jag glömt vara det heter) mellan mätaren och motorn. Är säkert möjligt att göra nåt sånt men tror att just glycerindämpningen är den svåra biten.
Hur fungerar billigare digitala laddtrycksmätare, misstänker att dyrare som AEM och Innovate funkar bra. Är mest nyfiken för på en café racer med sugkompressor ska det inte vara några digitala grejer, är nog irriterad över bredbandslambdan men den kommer nog att plockas av nu när bygget är klart.
Om vi går till OT snacket om XJ650 turbon så hittade jag ett plenum på eBay
https://www.ebay.com/itm/355066468973 blev nästan sugen på att köpa det för att kapa ner till två cylindrar för då skulle man ju ha reedventiler och dumpventil (om det nu är det) klart.
Frågan är om det går att svetsa i gjutaluminiumen, eller kanske rättare sagt om jag klarar av det? Lyckades svetsa en sidokåpa på grabbens CRF100 bra men svetsa bakkappan i aluminium på en kompis tävlingsluftgevär som blev sönderslagen av DHL gick så där och såg ut för jävligt men det fungerade i alla fall till en ny kom.
På bilden syns ju reedventilen och övertrycksventilen då dom är monterade, en fundering på detta övertrycksventilen, det är väl den som brukar kallas dunpventil som ska släppa trycket för att behålla rotationshastigheten på turbon vid gassläpp? Men den brukar väl vara kopplad med en vakuumslang till insuget så när vakuum uppstår i insuget öppnar den på hemsidan innan trottoar eller spjäll men i XJ650 fallet öppnas den av övertrycket som uppstår i plenumet innan förgasarna.
Är detta en dumpventil att släppa trycket eller är den till för att sätta max laddtryck så den släpper på trycksidan istället för att öppna en wastegate på avgassidan eller finns den som en säkerhet som en "pop off" ventil som på kompressor för att släppa ut gaserna vid en baktändning? Dock borde ju turbon inte vara lika tät vid en baktändning som kompressorn är eller?