Mekanisk laddtrycksmätare med svart tavla och silver sarg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som det verkar så blir det Esska manometern med anslutning på baksidan, alternativet är Autometers glyceringfyllda mätare men den anser jag inte vara prisvärd med runt tio gånger priset av Esskas manometer.

Man får väl motivera den avvikande färgen på laddtrycksmätaren med att blicken ska ha lätt att hitta den under stressiga situationer tack vare den avvikande färgen på tavlan ;) Har för mig att nån hoj hade vit varvräknare medans hastighetsmätaren och tempmätaren var svarta.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om man nu har en tryckmätare på MC'n så bör den ju ha en skvallernål (peak indikator) för man kör juh åt h-e om man håller på och kollar mätarna hela tiden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man nu har en tryckmätare på MC'n så bör den ju ha en skvallernål (peak indikator) för man kör juh åt h-e om man håller på och kollar mätarna hela tiden.

Jag har löst det med en eltejpbit klippt som en triangel som jag klistrat i kanten på mätarens glas vid 0.5 bar.

Annars är det som du säger nästan omöjligt att ha nån nytta av laddtrycksmätaren då det är svårt att läsa på skalan. Ännu sämre om man placerar den på insuget som jag hade först, fränt men omöjligt att se nåt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har löst det med en eltejpbit klippt som en triangel som jag klistrat i kanten på mätarens glas vid 0.5 bar.

Annars är det som du säger nästan omöjligt att ha nån nytta av laddtrycksmätaren då det är svårt att läsa på skalan. Ännu sämre om man placerar den på insuget som jag hade först, fränt men omöjligt att se nåt.
Jo, ibland tycker jag att det är kul att kolla hastighetsmätaren och det tar ju nån/några sekunder att flytta blicken, fokusera, läsa av, ta in infon, återhöja blicken mot vägen och så har man hunnit förflytta sig en bra bit.
Jag ska fixa en digitalmätare och sätta högst uppe på kåpglaset när lust och tid infaller samtidigt.
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Går glycerinfyllda mätare att öppna?
I sådant fall kan du ju göra egna mätartavlor.
Jag har gjort det med hastighetsmätare/varvräknare på någon hoj, men vet inte alls om en fylld går att öppna och sedan sätta ihop den igen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Går glycerinfyllda mätare att öppna?
I sådant fall kan du ju göra egna mätartavlor.
Jag har gjort det med hastighetsmätare/varvräknare på någon hoj, men vet inte alls om en fylld går att öppna och sedan sätta ihop den igen.
Tömma och fylla på glycerin går iaf.

Förövrigt är de nog hyfsat plomberade.
Har ju varit så mycket fusk med laddtryck. Du vet folk som säger sig bara ladda 0,8 Bar för 400hk men egentligen laddar 1,0 Bar : )
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det kan säkert gå men är nog betydligt mer komplicerat än på en elektrisk mätare, eller annan mekanisk mätare men man kanske skulle pilla isär en manometer och kolla hur dom är uppbyggda. Man skickar ju in trycket i dom så men men vad jag vill minnas från söndreslagna mätare så sitter det en "enhet" bakom bakom tavlan som rör nålen.

Är säkert möjligt att flytta mekanismen till en annan mätare med rätt design och sen låta trycka en ny tavla men problemet lär ju bli glycerindämpningen att få den nya mätaren helt tät. Jag har för läge sen flytta innehållet från en elektrisk Autogauge tempmätare till original tempmätaren på min Volvo PV för att slippa den mekaniska tempmätaren med rör (som jag glömt vara det heter) mellan mätaren och motorn. Är säkert möjligt att göra nåt sånt men tror att just glycerindämpningen är den svåra biten.

Hur fungerar billigare digitala laddtrycksmätare, misstänker att dyrare som AEM och Innovate funkar bra. Är mest nyfiken för på en café racer med sugkompressor ska det inte vara några digitala grejer, är nog irriterad över bredbandslambdan men den kommer nog att plockas av nu när bygget är klart.


Om vi går till OT snacket om XJ650 turbon så hittade jag ett plenum på eBay https://www.ebay.com/itm/355066468973 blev nästan sugen på att köpa det för att kapa ner till två cylindrar för då skulle man ju ha reedventiler och dumpventil (om det nu är det) klart.

Frågan är om det går att svetsa i gjutaluminiumen, eller kanske rättare sagt om jag klarar av det? Lyckades svetsa en sidokåpa på grabbens CRF100 bra men svetsa bakkappan i aluminium på en kompis tävlingsluftgevär som blev sönderslagen av DHL gick så där och såg ut för jävligt men det fungerade i alla fall till en ny kom.

På bilden syns ju reedventilen och övertrycksventilen då dom är monterade, en fundering på detta övertrycksventilen, det är väl den som brukar kallas dunpventil som ska släppa trycket för att behålla rotationshastigheten på turbon vid gassläpp? Men den brukar väl vara kopplad med en vakuumslang till insuget så när vakuum uppstår i insuget öppnar den på hemsidan innan trottoar eller spjäll men i XJ650 fallet öppnas den av övertrycket som uppstår i plenumet innan förgasarna.

Är detta en dumpventil att släppa trycket eller är den till för att sätta max laddtryck så den släpper på trycksidan istället för att öppna en wastegate på avgassidan eller finns den som en säkerhet som en "pop off" ventil som på kompressor för att släppa ut gaserna vid en baktändning? Dock borde ju turbon inte vara lika tät vid en baktändning som kompressorn är eller?
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Jag tänkte inte direkt på att flytta över mekanismen till annan utan mer på att printa ut typ dekal att sätta på befintlig under visare. Eller lacka befintlig med vit färg och klistra dit/måla nya markeringar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Går glycerinfyllda mätare att öppna?
I sådant fall kan du ju göra egna mätartavlor.
Jag har gjort det med hastighetsmätare/varvräknare på någon hoj, men vet inte alls om en fylld går att öppna och sedan sätta ihop den igen.
Inga problem, det räcker med lite tänger (jag har gjort det av ren nyfikenhet på innanmätet).
Utmaningen är lite som med konservburk.
Rätt lätt att öppna, svårare försluta igen.
Exempel finns nedan, ofta innehåller en analog manometer ett böjt rör som när trycket ökar rätar röret ut sig och drar i ett kugghjul som vrider kugghjulet som driver runt visaren.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tänkte inte direkt på att flytta över mekanismen till annan utan mer på att printa ut typ dekal att sätta på befintlig under visare. Eller lacka befintlig med vit färg och klistra dit/måla nya markeringar.

Förstod det men ska man ändå öppna upp och försluta är det nog marginellt med merarbete att flytta över mekanismen, tror att det är lika jäkligt att få det tätt i bägge fallen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt dit en elektronisk laddtrycksmätare medans du trimmar in turbon, ta bort displayen sen men låt givaren sitta kvar. Alternativet är ju förvisso att ta bort den analoga mätaren också. En caferacer ska ju ändå vara minimalt utrustad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sätt dit en elektronisk laddtrycksmätare medans du trimmar in turbon, ta bort displayen sen men låt givaren sitta kvar. Alternativet är ju förvisso att ta bort den analoga mätaren också. En caferacer ska ju ändå vara minimalt utrustad.

Visst man skulle ju kunna klara sig utan både bredbandslamda och laddtrycksmätaren då kompressorn är intrimmad. Frågan är hur en elektrisk mätare är men du kanske menar en digital inte en med stegmotor.

Men ska man bara ha en provisorisk mätare vod justeringar duger ju den jag har nu, ska man ta bort den är det bara lossa slangen och sätta en plugg i hålet för slangnippeln.

Lutar nog mest att det blir en ny glycerinfylld från Esska.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top