Ojoj vilka minnen som kommer fram, vid början av tråden tänkte jag att "inte har man ju gjort några tabbar under sin tid", men allt eftersom man gräver sig djupare inser man att man varit där tidigare...
Kan ju börja med min första moped, en Suzuki Solifer 50, 80-talare och helt original. Fick den ett halvår innan jag fyllde 15, och oj vad man hann med mycket!
Skulle byta krassar, och eftersom jag var en riktig gröngöling så tog jag hjälp av en några år äldre och erfarnare kompis, jag bytte framkrass, han bytte bak. Jag tackade för hjälpen och for ut och körde. Kom väl knappt en mil innan mopeden plötsligt började varva upp... "Va tusan?" tänkte jag, stannade och beskådade moppen... Inte såg ju jag något (helt förståeligt), så jag ledde den till en affär i närheten, och fick där lifta med en lastbil tillbaka till stan.
For ut med mamma och min erfarne kompis, han skruvade genast upp vänstra motorkåpan och se där!: Där låg ett framdrev och skräpade! Tydligen hade "någon" glömt att spänna åt muttern med mer än handkraft...
Tabbe nr 2: Skulle byta kickfjäder i min fina Solifer. Visste ju inget om motorer så jag ringde min käre återkommande vän och frågade om råd.
Han berättade att man skulle skruva upp högra motorkåpan och väl inne i motorn så skulle det nog gå bra... Jaha, tänkte jag, och började skruva. När väl alla skruvar var borta och kåpan skulle upp upptäckte jag till min förtvivlan att det forsade ut olja ur moppen! PANIK!
Dum som man varit (min kompis hade ju inte sagt nåt!) så hade jag ju inte tappat ur oljan först... Smart? Nej... Nåja, problemet kvarstod, olja rann ur och jag måste ju stoppa det! Så jag tog tag i närmaste lämpliga "oljebehållare", närmare bestämt en Plasto-lastbil modell större, och lutade mopeden mot den så att oljan rann ut i flaket... Smart!
Allting såg bra ut, den mesta oljan kom ändå ut i flaket på lastbilen och inte på golvet, så jag gick iväg för att hämta trasor... Ser då i ögonvrån hur lastbilen tydligen glömt handbromsen och börjar rulla iväg, och följaktligen började moppen rasa mot golvet! Med en ljudlig krasch och en kaskad av olja över hela golvet känner jag hur jag bara vill gå under jorden...
Nog har jag hunnit med mycket annat roligt, det gör man när man haft ett halvt dussin mopeder, 2 lättviktare, 4 crossar och en tungviktare... Ho ho... Men en favorit jag vill dela med mig av är denna...
Hade min Yamaha TZR 125 -90, svart som synden och underbart fin! Min lilla älskling! Hade ej ännu fyllt 16, men skruva kan man ju göra! Så, jag lånade en kompis Power-Filter och tänkte känna hur en hög ystra hästar dök upp!
Skruvade bort det gamla luftfiltret och dit med "värstingfiltret". Kickade igång och skulle ut på en provtur. Gick bra, dock en liten besvikelse då inga ystra hästar infann sig... Hann köra ungefär 400 meter innan hojen plötsligt dog vid gaspådrag... Började kicka och kicka och... Ja, den gjorde nog allt utom att gå igång. Sur som jag var började jag rulla hem, och efter slit och släp stod jag slutligen på gården igen. Bytte tillbaka till originalfiltret, allt såg bra ut och jag kickade igen. Svarte Hingsten startade och iväg for jag! En stund... Kom nu endast nerför backen i vilken jag bor högst upp i (ungefär 150 meter ner till en korsning, brant backe...) innan den stannade...
Rullade uppför hela backen och släpade in den i garaget. Tänkte att det säkerligen fanns något fel bakom allt nu sist och slutligen... Skruvade upp förgasaren till att börja med och, TADA! Där i koppen låg, ett huvudmunstycke! Inte undra på att hojen gick, så fort man gasade så dränkte den ju sig!
Nåja, skruvade dit munstycket och VIPS så var problemet ur världen!
Nu insåg jag att mitt inlägg blev väldigt långt, men om någon orkat läsa så här långt så kan jag ju ändå fortsätta lite till... Min absoluta favorit!:
För några år sedan, när jag skulle börja köra cross på allvar, så hämtade en kille jag känner en TM 125a åt mig från sverige. Den var riktigt snygg, kromad ram (rosa plast dock, nåja, gick ju hem hos tjejerna...
) och jag var SÅÅÅ nöjd.
Nåja, efter att ha kört kanske en eller två gånger på bana, så vägrade den mitt i allt att gå som den ska. Den var jävlig att få igång, baktände när den väl gick, och gick kan man väl knappast heller kalla det... Puttrade runt banan låtande "poff, paff, snörvel, urk, blä, poff, risp" till de andras nöje. Oj vad de skrattade... Men inte jag... Jag ville ju köra!
Nåja, jag har ju ett gäng crossexperter här, de kan nog hjälpa mig i ett nafs... Detta var då på höständan av året, kallt och förjävligt att skruva ute i. Så då stod man där på crossbanan med iskalla fingrar och bytte stift, rensade förgasare och kollade allt som kollas kan. Ingen förbättring.
Tog hem crossen, och fick där hjälp av min vän att kolla diverse saker. Tändning, förgasare, rubbet. Inget fel hittades. Provkörning. Jävlar vad gick! tyckte min vän. Jaha tänkte jag, och så bar det ut mot banan någon dag senare. Väl där ute så var det samma gamla visa... Jag som inte orkade skruva fick lugnt sitta och titta på när de andra körde runt och hade skoj.
Tog hem crossen.
Nu kom min vän igen, vi gick igenom allt ännu en gång och upptäckte då att hålen i bottenpluggen på förgasarkoppen inte matchade springan, fram med borren tyckte min vän och nya hål borrades. Nu matchade de, och efter provkörning fick jag höra att "Nu jävlar går den!". Jaha, tänkte jag igen. Lustigt fel, nåja, nu går den ju!
Ut till banan och köra då! Väl därute, samma gamla visa, igen!
Nu var jag verkligen förbannad! Hade ju inte fått köra på länge och kräket bara jävlades!
Tog hem crossen.
Nu tänkte jag att "Jag putsar upp crossen riktigt fint då, kanske den blir glad och går som den ska!" Plockade bort all plast och började putsa. Vaxade ramen och all plast och gjorde den som ny! Till min förvåning, bara genom ett ögonkast, upptäckte att jag att tändboxen satt fast i ramen med STRIPES?! Buntband är väl inte världens mest lyckade när något ska sitta fast ORDENTLIGT tänkte jag, och bytte de äckliga buntbanden mot bultar. Upptäckte även att lite vatten kommit emellan tändboxen, så efter att ha putsat bort vattnet, sandpapprat lite för bra kontakt, och lagt dit bultar och spänt åt, så gick den!
Ut till banan åkte vi, igen... Och där ute, så gick den! Jippiii!!!
Vad jag förstått så kan man kanske använda buntband eftersom bultar och muttrar kan vibrera upp, och att glappande jord då skulle orsaka ett problem, men nog tycker jag att bultar med låsmuttrar är bättre nog! Nåja, den gav mig aldrig några problem efter det, och det var en värdefull lärdom.
Tack för mig, godnatt...