Mekartabbar top 5

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Kanske dummast i världen

Hej
Denna berättelse gäller inte mig men jag måste skriva ut den.
Detta hända under moppe tiden:
Det var en polare som höll på att rusta en gammal Volvo EPA å han ville ha reda på hur mycket ström eller nåt det fanns i batteriet, har inte så stor koll på vad han skulle göra.
Han tog ett stycke spännings test...en pinne på batteriet å sen skulle han ner med nästa pinne i tändspolen.......men han nådde ju inte.....vad göra??
Han tar en SPIK :huvet och kör ner den och håller en av test pinnarna mot den å nästa på batteriet varpå han säger till polare 2: Starta NU!!
TJOFF sa det å han fick en jäkla känga kan ja säga.... :D det ansikts uttrycket skulle jag kunna betala en månadslön för att se igen........ :confused:
Han kom nog på samtidigt som strömmen passerade genom kroppen att det inte var den bästa ide´n han kläckt.... :dummer
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tabbar och tavlor.

Några saker jag lyckats med:

5: Drog sönder gängningen till oljeurtapningspluggen på en mc.
Resultat: En motorrenoveringsfirma blev 500kr rikare och jag införskaffade även en momentnyckel.

4: Började riva i motorn på en DT 125 utan att ha rätt verktyg för att slutföra arbetet jag skulle göra.
Resultat: Blir tvungen att leda motorcykeln med delvis riven motor till närmaste verkstad och där även lämna över en låda med alla grejjer jag lyckats riva bort (utan att det är någon större ordning på grejjorna i lådan).

3: Sätta mig på påsen med nya lameller när jag skulle byta kopplingslameller en gång.
Resultat: En lamell som blev rejält krokig (tur att det var bara en).

2: Tvättar en motorcykel och ska sedan byta kopplingslameller och bromsbelägg fram på den. Motorcykeln står nytvättad i garaget och jag börjar med att tappa ur oljan ur motorn. Medans jag väntar på att oljan ska rinna ur motorn och ner i baljan jag ställt under motorcykeln så börjar jag att lossa på det främre bromsoket. Men den som bytte bromsbelägg innan mig har dragit åt en liten låsskruv för kung och fosterland. Så jag tar i för kung och fosterland för att få loss den vilket får till följd att motorcykeln tippar åt sidan och landar rakt i baljan med olja.
Resultat: Olja över den nytvättade motorcykeln, halva garaget och mig själv ackompanjerat av en rad vackra ord från mig och ljudet som uppstår när jag i frustration slänger en skruvmejsel i golvet. :huvet

1: När jag rest upp motorcykeln igen och torkat bort all olja från mig, garaget och motorcykeln så tänker jag försöka lossa på låsskruven igen. Så jag börjar att slita och ta i igen.
(för att gör det lite spännande så får ni själva gissa vad som hände sedan, men det är ju inte direkt så att det krävs någon Einstein för att kunna gissa det...) :huvet :huvet :huvet


Ibland så kan man helt enkelt vara för trött för att lära av sina egna misstag...
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Gjorde en jävla tabbe idag.. :( Skulle svettsa oljereturen i tråget från turbon på en B20. (volvo motor) Gasen var slut i miggen så rullar fram gasen :yoparty Hade svetsat det hela med gasen veckan innan.. men missade ett pytte hål.. Så körde upp bilen på lyften och satte mig på en stol i hjulhuset.. Rev igång gasen och startade att värma.. efter ett par minuter säger det PANG.. lät som en mindre hemma gjord bomb..:skrämd.. Samtidigt som det small så sprutar det ut brinnande kokande olja genom röret jag svetsat på rakt i ansiktet på mig :4skrika gjorde nått så helvetes ont:( Skäljde med kallt vatten i kanske 15min utan att det gjorde mindre ont.. Tog sen en fika och for iväg till Sjukan.. :) Dom droppade nått gult i ögona och spanade där lite, har fått typ brännskador på hornhinnan.. Sen är näsan skinn-lös och håret, ögonbryn osv är ganska brända.. :) Shit happens

Är man dum får man lida pin :hihi

Slutsats: svettsa inte i tråg fulla med olja.. :rofl
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Edholm skrev:
Gjorde en jävla tabbe idag.. :( Skulle svettsa oljereturen i tråget från turbon på en B20. (volvo motor) Gasen var slut i miggen så rullar fram gasen :yoparty Hade svetsat det hela med gasen veckan innan.. men missade ett pytte hål.. Så körde upp bilen på lyften och satte mig på en stol i hjulhuset.. Rev igång gasen och startade att värma.. efter ett par minuter säger det PANG.. lät som en mindre hemma gjord bomb..:skrämd.. Samtidigt som det small så sprutar det ut brinnande kokande olja genom röret jag svetsat på rakt i ansiktet på mig :4skrika gjorde nått så helvetes ont:( Skäljde med kallt vatten i kanske 15min utan att det gjorde mindre ont.. Tog sen en fika och for iväg till Sjukan.. :) Dom droppade nått gult i ögona och spanade där lite, har fått typ brännskador på hornhinnan.. Sen är näsan skinn-lös och håret, ögonbryn osv är ganska brända.. :) Shit happens

Är man dum får man lida pin :hihi

Slutsats: svettsa inte i tråg fulla med olja.. :rofl


Höjden av otur och jävulskap kallas detta! blir ju för fan mörkrädd när man läser det att man ska kunna ha sån otur :död fy fan...
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Det här är väl ingen mecktabbe direkt, men en solig dag för en massa år sedan jag slet bra för att få igång en DT som jag fått låna av en kompis... var inte direkt nån fena på teknik på den tiden, men jag hade uppfattat det där med att man kunde springa igång den om den inte vill starta. kickade och kickade och inget hände...svettig och go knuffade jag skiten upp för en backe i närheten. hoppade på...och rullade ned för backen... va fan?! det funkar ju inte alls... lite irriterad puttar jag upp skiten igen...osså ner igen... men för faaan! upp igen förbannad som bara den! glider smidigt och ljudlöst ned för den jävla kullen för tredje gången. håller på å bryta ihop men va fan, vi tar ett försök till..hö?! fan vad trögt det går och den hostar lite...fan nu kanske den kommer igång! springer på med fötterna...och den knattrar snällt igång Tjohoo... hade under mitt sista puttande lyckats peta i 1an... och tänk, det gjorde susen!
fan va kul det e å ha varit barn.
learning by doing kan vi väl kalla detta...
:va :va :va
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Den enda riktiga tabbe jag egentligen gjort, är att låta det rinna ner kylarvatten i vevhuset då jag lossat cylindern! :kocko
Tänkte inte på det då jag meckade...men f*n när hojjen skulle startas fick man migrän "NEEJJJ KYLARVATTENS-HELVETE" Bara ta isär allt igen...
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Hahahahha :D :lol :rofl :hihi

semper skrev:
edit: kom även på en annan mer pinsam sak, hade meckat med casalen ( som hade kicken på fel sida av nån outgrundlig anledning ) men iallfall, satte tebaka kicken det sista jag gjorde, men sket i fjädern som fäller in själva fotpinnen så att säga, för jag skulle endå bara testa, åker iväg och allt e som det skall. Skall stannna och kliva av när jag inser att min fot vill inte ner till marken, kicken har åkt innanför byxbenet och jag sitterfast med lutning till vänster, åker runt i vänstercirklar som blir mindre o mindre tills jag ramlar ihop i en liten hög i mitten, mycket tjusigt.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Kom nu ihåg att detta jag kommer att skriva nu hände för länge sedan, under en tid då jag var ung och dum/klantig.

Iaf, jag skulle renovera motor på moppen så jag plockar ut hela paketet och slänger upp det på arbetsbänken. Väl där börjar jag med att börja med att byta alla packpoxar och kopplingslammellrar. Så jag börjar skruva av kopplingskåpan, men när all askruvar är borta så lossnar inte kåpan så lätt. Så jag fick slå lite i kanterna för att det skulle lossna. Man jag kan lova er att jag märkte när den lossna, jag hade nämligen glömt oljan....... ARGH, PANIK! nästan en liter motorolja rinner ut över hela bänken och golvet. Men men, man lär sig av sina misstag...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Biifer skrev:
Kom nu ihåg att detta jag kommer att skriva nu hände för länge sedan, under en tid då jag var ung och dum/klantig.

Iaf, jag skulle renovera motor på moppen så jag plockar ut hela paketet och slänger upp det på arbetsbänken. Väl där börjar jag med att börja med att byta alla packpoxar och kopplingslammellrar. Så jag börjar skruva av kopplingskåpan, men när all askruvar är borta så lossnar inte kåpan så lätt. Så jag fick slå lite i kanterna för att det skulle lossna. Man jag kan lova er att jag märkte när den lossna, jag hade nämligen glömt oljan....... ARGH, PANIK! nästan en liter motorolja rinner ut över hela bänken och golvet. Men men, man lär sig av sina misstag...

:rofl :rofl :rofl
Inte svårt att tänka sig hur man känner sig efter en sån grej. Städa upp oljan kvickt som tusan, å inte nämna nåt till nån på många år...
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Igår blev det en tabbe för mig också...


Jag hade plastat lite prylar med polyester/glasfiber som hade fått stå och härda i solen. Så skulle jag skära ut delarna och började såga med en fintandad såg. Fan va segt det gick sa jag till mig själv, och brevid låg ju sticksågen. Så jag började såga och ha mig med ett stort glasfibermoln runt omkring mig som föjld...

Eftersom det var så inihelvete varmt igår stog jag iförd endast ett par boxerkallingar... :huvet

Gott folk, det har ALDRIG kliat så mycket som det gjorde igår. Gick knappt att tänka eller göra någonting utan att kvida. Och det här var alltså över hela jävla kroppen, tillochmed på ögonlocken... Jävlar anamma! :död


Och vad har vi lärt oss?

Jo, stå väl ventilerat & ha på skyddskläder när vi sågar/slipar glasfiber... :tummenupp

Och vad har jag lärt mig?

Jo, ingenting. Kommer likförbannat stå där imorgon med slipklotsen i högsta hugg iförd ingenting mindre än ett pa boxershorts... hehe :huvet :kocko :död :gnissla



Snipp snapp....
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kom på en till historia.

Var tvungen att klippa loss ekrarna i mina fälgar för att kolla hur långa de nya ekrarna skulle vara (nya fälgbanor) för ekerjävlarna hade oxiderat fast...

Och när jag skulle ta ut pengarna (3000) som jag visste låg på kontot fanns där -100. Till min förvåning hade autogirot jag har på mitt bensinkort blivit draget den 29:e april... Och jag som trodde att jag var tät!!!

Så nu står hojen (avställd :huvet ) på bocken utan hjul och solen gassar. Och tanken är fylld till bredden... Nån som vill sponsra med några lakan?

Blir till att vänta tills den 25:e igen då... FAN OCKSÅ!!!!!!


Sensmoralen:

Börja inte meka sönder hojen din om du inte är helt säker på att du kommer kunna sätta ihop den igen...
 

Gabor

Guest
Silwer skrev:
vet en tokdåre som borrade genom plugg och även cylinderväggen in i kolven, gick inte att laga, bara att byta hela blocket.

Var det på BMW M3:a, bara motorblocksbytet kostade visst 80.000:- på bmw verkstaden......tur det var en ny bil :huvet :lol
 

Gabor

Guest
vad sägs om att riva ur motorn, kolla allt som ska renoveras, ingen ide ,plocka ihop skiten ,in med den under en hylla, köpa annan motor,tokrenovera.....tidsbrist.....3 veckor senare stress meka i med motor, provköra, går så där, justera, går så där, helgen är lång, mycket åka, hem igen ,nu går den riktigt pissigt, fan, ny motor, in med skiten i garaget, sent...
nästa dag kolla......varför ligger den nyrenoverade motorn kvar under bänken ????????????????????? :kocko
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Summerar dagens klanterier.
Tänkte byta min skylt och blinkershållare bak idag, guesstimerade att det skulle ta en 60 min. Började med att riva bort sätena och plastkåporna bak. Sedan av med nummerplåt, blinkers m m. Kändes finfint, allting gick som på räls. Där någonstans svepte en dumfront in över Järfälla. :näsblod
Jag kom på att ena bakblinkerslampan var paj, och tog loss blinkersen för att byta lampan. Dock visade det sig att lampfästet och sladdarna inuti blinkaren gått av.

Började operation "rädda blinkersen". Det blev ett miserabelt nederlag, kunde inte få tennet att fästa bra. Men vad gör väl det när jag har två nya blinkers i reserv! Som egentligen skulle suttit fram... Jaja. Börjar löda om sladdarna till de nya blinkarna. Jag har nämligen varit duktig nog att tråckla dit original Suzuki-kontakterna med krympslang och annat lullull. Väl klar och blinkaren på plats så ser jag att jag fått dit två vänster blinkers! :död Syns egentligen bara om man tittar noga, men JAG ser det alltid. Bara att riva ner skiten och börja om. Vid det här laget har mitt IQ sjunkit till ca 50. Fixar en ny sladdhärva som blir 1cm för kort. Gör om allt igen.

Väl ute vid hojen så klipper jag av originalkontakten i kabelstammen och sätter dit hylsdon, för jag tröttnade på att löda de där jädra kontakterna. Slår på ström och kollar så allt fungerar. I helvete heller. :gnissla Jag hade klippt fel kontakt och istället kopplat blinkersen till skyltbelysningen. Ny klipp och klistra vända med hylsdonen. :mad: Får ihop det så det fungerar och elinstallationen ser ut att vara gjord av Kalle 5år.

Pustar ut framför TV:n någon timme och gnäller för flickvännen om hur dum jag är. Sedan ut igen. Smackar på kåpor och alla sätesdetaljer. Då börjar jag undra vart den där vajern som öppnar cutsen tog vägen. Hittar den och börjar dra, bara för att märka att den sitter fast. Tillslut ser jag att vajer-fanskapet har krånglat sig ut genom kåporna och min nyss ditsatta skylthållare. Längst ut på vajern sitter en metalllkula som gör att det inte går att få igenom vajern igen. Måste riva hela skiten igen. Svordomarna ekar.

Nästan framme vid målet igen så tappar jag en skruv, och den vill hemskt gärna stanna i hojens gömmor. Äntligen klar så vågade jag knappt putta runt hojen av rädsla för att den skulle explodera i trynet på mig, bara för att jävlas. :brinnerup Det var 5 härliga timmar det...
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Några fler tabbar...
1. 18 år och ska laga vindrutetorkaren på min Amazon combi. Den gnisslar och lever illa. Tittar under instrument brädan medan torkaren går, ser inget utan kör upp näven för att "känna" vad som är fel... Fastnar med fingrarna i vevmekanismen och vrider av tändningen. Räknar inte med att få hjälp utan funderar på hur jag ska komma loss, det gör jäkligt ont. Kommer fram till att om motorn är nära vändläget så lossnar det om jag slår på igen, annars klämmer det hårdare... jag chansar slår på igen klämmer till lite och lossnar sen. :kocko

2. Samma bil, ska fixa till bromsoken fram, kärvande kolvar. Kompisen (Walle) och jag demonterar framhjulen och oken, för trevnaden så har vi en liter finlandia vodka och lite läsk, musiken troligen Eddie the great. Efter lite mekande ska oken tillbaka vi jobbar med varsin sida, bägge har problem samma problem bromsrören vill inte passa. Dem räcker inte till anslutningen på oken. Det börjar bli mörkt på garageinfarten och inte mycket kvar av vodkan :fyllisar så vi beslutar lösa problemet nästa dag. Nästa dag ser vi att vi skiftat höger och vänster ok... :hihi

3. Demonterade en B20, stoppade trasor i toppen där insuget suttit för att inte få ner skit i motorn. Bytte dem skurna vevlagerna och kolvringar. Monterade i hop, in med motorn i bilen och startade. Lät inte ok gick inte på alla cylindrar. Tog kompressionsprov och en cylinder var kass. Rev motorn och hittade resterna av en grön trasa som blivit kvar i insugningshålet och förstört kolvringarna... :död

4. Sen var det någon bil som brann upp också... :brinnerup

5. En Amazon som jag fixat lite med började låta illa efter kort tid, hade glömt dra hjulbultarna. :näsblod
 
Last edited:

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Fredrika
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Spinky Spendrup skrev:
Summerar dagens klanterier.
Tänkte byta min skylt och blinkershållare bak idag, guesstimerade att det skulle ta en 60 min. Började med att riva bort sätena och plastkåporna bak. Sedan av med nummerplåt, blinkers m m. Kändes finfint, allting gick som på räls. Där någonstans svepte en dumfront in över Järfälla. :näsblod
Jag kom på att ena bakblinkerslampan var paj, och tog loss blinkersen för att byta lampan. Dock visade det sig att lampfästet och sladdarna inuti blinkaren gått av.

Började operation "rädda blinkersen". Det blev ett miserabelt nederlag, kunde inte få tennet att fästa bra. Men vad gör väl det när jag har två nya blinkers i reserv! Som egentligen skulle suttit fram... Jaja. Börjar löda om sladdarna till de nya blinkarna. Jag har nämligen varit duktig nog att tråckla dit original Suzuki-kontakterna med krympslang och annat lullull. Väl klar och blinkaren på plats så ser jag att jag fått dit två vänster blinkers! :död Syns egentligen bara om man tittar noga, men JAG ser det alltid. Bara att riva ner skiten och börja om. Vid det här laget har mitt IQ sjunkit till ca 50. Fixar en ny sladdhärva som blir 1cm för kort. Gör om allt igen.

Väl ute vid hojen så klipper jag av originalkontakten i kabelstammen och sätter dit hylsdon, för jag tröttnade på att löda de där jädra kontakterna. Slår på ström och kollar så allt fungerar. I helvete heller. :gnissla Jag hade klippt fel kontakt och istället kopplat blinkersen till skyltbelysningen. Ny klipp och klistra vända med hylsdonen. :mad: Får ihop det så det fungerar och elinstallationen ser ut att vara gjord av Kalle 5år.

Pustar ut framför TV:n någon timme och gnäller för flickvännen om hur dum jag är. Sedan ut igen. Smackar på kåpor och alla sätesdetaljer. Då börjar jag undra vart den där vajern som öppnar cutsen tog vägen. Hittar den och börjar dra, bara för att märka att den sitter fast. Tillslut ser jag att vajer-fanskapet har krånglat sig ut genom kåporna och min nyss ditsatta skylthållare. Längst ut på vajern sitter en metalllkula som gör att det inte går att få igenom vajern igen. Måste riva hela skiten igen. Svordomarna ekar.

Nästan framme vid målet igen så tappar jag en skruv, och den vill hemskt gärna stanna i hojens gömmor. Äntligen klar så vågade jag knappt putta runt hojen av rädsla för att den skulle explodera i trynet på mig, bara för att jävlas. :brinnerup Det var 5 härliga timmar det...

Åh fy fan vad jag känner igen mig i detta... :hihi :rofl :lol
 

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Gävle
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
bagerah skrev:
Det här är väl ingen mecktabbe direkt, men en solig dag för en massa år sedan jag slet bra för att få igång en DT som jag fått låna av en kompis... var inte direkt nån fena på teknik på den tiden, men jag hade uppfattat det där med att man kunde springa igång den om den inte vill starta. kickade och kickade och inget hände...svettig och go knuffade jag skiten upp för en backe i närheten. hoppade på...och rullade ned för backen... va fan?! det funkar ju inte alls... lite irriterad puttar jag upp skiten igen...osså ner igen... men för faaan! upp igen förbannad som bara den! glider smidigt och ljudlöst ned för den jävla kullen för tredje gången. håller på å bryta ihop men va fan, vi tar ett försök till..hö?! fan vad trögt det går och den hostar lite...fan nu kanske den kommer igång! springer på med fötterna...och den knattrar snällt igång Tjohoo... hade under mitt sista puttande lyckats peta i 1an... och tänk, det gjorde susen!
fan va kul det e å ha varit barn.
learning by doing kan vi väl kalla detta...
:va :va :va

Hade en k50 som fått lite sne gaffel efter en snabb inbromsning mot en sten, innan man fick räta ut gaffeln så var amn tvungen att ta av framskärmen för den slog annars av tändstiftet. en regnig dag så satt man ju på skärmen eftersom det annars skvätte upp så mycket vatten på stiftet att den la av. var 1.5 mil hemifrån då man lyckades köra ner i en väglagning så stiftet gick av, var bara att gå med k50 den långa vägen tillbaka efter riksan.
dan efter fick man höra bekanta att dom minsann sett mig gått där men jag inte sett att dom vinka glatt då dom åkte förbi


Annars så har man grejat med lödkolvar hemma hos polaren, han hade två identiska, varav en inte funkade så bra. så han lånade ut fel till en kompis som lödde konningen på sin moppe. kallöda är ju inte så hållbart så den killen fick en fin skogspromenad med sin moppe, väldigt glad
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
He, he, he! Att det kan vara så kul när andra gör bort sig! :yoparty Har inte skrattat så här mycket på länge, skitkul!

Nåja, vad har man själv gjort för tabbar då? Med åldern har det ju blivit en del men faktum är att det börjar bli svårt med minnet, antar att det blir så när man närmar sig de 40 med stormsteg :( .

Nåväl, några kommer jag på i alla fall!

1.) I slutet av 80-talet / början av 90-talet tävlade både jag och tjejen i RR (på låg nivå). Hon körde då i 125 std där det inte var så dyrt och konkurrensen inte var så hård som den är idag! Vi införskaffade därför en RD 125:a från tidigt 80-tal till henne. Och eftersom dessa maskiner inte är direkt effektstarka, jämfört med de maskiner som kom i början av 90-talet (Cagiva Mito tex.) så var vi ju tvugna att ta till lite radikala åtgärder för att den skulle bli så lätt som möjligt och icke att förglömma, att den skulle RULLA lätt. Sagt och gjort jag tog därför bort tätningarna på RS2-lagrena både fram och bak och tvättade ordentligt rent innan jag smorde in allt i symaskinsolja. Gissa om hjulet rullade lätt.

Det funkade i två tävlingar. Saken var bara den att tjejn använde hojen på gatan också. Så vid ett tillfälle när vi var ute och åkte fick hon en sån dj.. sladd ut ur en böj (såg nästan ut som en riktig PowerSlide) när ett av lagrena bak skar ihop. Gissa om jag efteråt var lättad att det var bak och inte fram och att farten inte var så hög (ca. 50 km/h) så hon lyckades hålla sig på hjulen. TABBE :huvet

2.) Nästa grej är väl inte så mycket en tabbe mer oerfarenhet. Jag var på tväling på Gälleråsen med min RD 350 men hade problem med den. Jag kom aldrig mer än ett halvt varf sedan dog hojen. Jag letade och prövade att byta ut det ena efter det andra (fick låna prylar av medtävlare som tur var) men lik förbannat stannade hojen vis samma postering varenda gång. Två träningar på fredagen och första träningen på lördagen. Samma visa om och om igen. Det började bli tradigt att varje gång lifta med "skammkärran". Till slut hittade jag felet. En av luftkuddarna i en av förgasarna hade fått ett litet dj... hål så den sjönk! Gissa om det var svårt att hitta!???

3.) Körde hem från jobbet i Gbg ner till huset i Halmstadstraken, detta var runt 1993 någon gång. Det var mörkt och jag retade mig hela vägen ner på att halvljuset stod lite för högt men bestämde mig för att justera det när jag kom hem.

Svängde upp på garageinfarten och böjde mig fram för att leta reda på den lilla ratten som satt lätt åtkomligt på min VFR från 1989. Justerade ljuset så jag var nöjd och lutade hojen för att ställa ner den på centralstödet som inte var utfällt :kocko Jag hade helt sonika glömt eftersom jag var så fokuserad på att ljuset var fel att jag hade glömt bort att fälla ut skiten. Som tur var hade jag packfickorna på (veckopendlade) som tog värsta smällen. Fick bara några smårekpr på svänster sidokåpa samt skarapmärken på vänster backspegel.

4.) I början av karriären ägde jag en Suzuki GXS 550 EF. Jag åkte själv, första sommaren, på semester till bla. Öland. Jag hade handlat lite mat i en matvarubutik i närheten av campingplatsen när jag körde ner från trotoarkanten och fick motorstopp lagom när framhjulet hade gått ner men inte bakhjulet.

Pga. mina relativt korta ben (kännder oerhört korta just då) nådde jag helt enkelt inte ner och fallet var fakta. Gissa om man kände sig dum när man såg alla människor som bara vände sig om och ställde sig att glo.

Resultat: Avbrutet kopplingsgrepp samt tiv smårepor. Åter igen hade packfickorna tagit värsta stöten. Dagen efter fick jag för första gången i mitt liv praktisera krossväxlingar, vilket är jobbigt vid rödljus :fatta! , på väg till Claessons i Bromölla för att köpa ett nytt!

Jag har säkert gjort massor av tabbar under årens lopp men som sagt så sviker minnet. Eller om man förtränger det hela (försvarsmekanism från kroppen när man råkar ut för en traumatisk händelse) :hihi . Jag kommer därför inte på fler!

// Niklas
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Riva hela motorn och när man sätter ihop den igen glömma en låsning till ett kullager allra längst in i motorn :huvet

Men nu har jag lite att göra i höst iallafall (Hojen står denna sommaren i vilekt fall då jag inte är hemma)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top