Mekfråga: drenera förgasare duke2

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Tjena,

Dags för vinterförvaring :( .

Jag är grymt lam på att mecka så jag skulle behöva lite tips. Jag har hört att man skall drenera förgasaren under vinterförvaringen. Kan någon knåpa ihop en snabb beskrivning hur man lättast kommer åt eller vad man gör. Annars kommer jag skruva sönder hela hojjen när det visar sig att det är en skruv på förgasaren så är det grönt.

Bör man ta bort tanken för att komma åt bra?... utförlig beskrivning tack :3freak

Tack på förhand,

Johan

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Alternativ 1:
Om du bara ska få ur soppan ur förgasaren så är det smidigaste att bara starta motorn och stänga av soppakranen och låta hojen gå tills den dör av sig själv.

Alternativ 2:
Stäng av soppakranen.
Det finns en liten skruv längst ner på förgasaren med en slang brevid, skruva ut den ett par varv så kommer det att rinna soppa genom slangen.
När det slutat rinna skruva in skruven,Klart.

Jag själv brukar köra alternativ 1 så slipprer man slaska med bensin.

Mr J

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Ronny skrev:
Alternativ 1:
Om du bara ska få ur soppan ur förgasaren så är det smidigaste att bara starta motorn och stänga av soppakranen och låta hojen gå tills den dör av sig själv.

Alternativ 2:
Stäng av soppakranen.
Det finns en liten skruv längst ner på förgasaren med en slang brevid, skruva ut den ett par varv så kommer det att rinna soppa genom slangen.

ok.. alternativ 1?? Är det inte så att det forfarande ligger kvar lite soppa ändå?

Jag prövar alternaiv 2 så får vi se. Tack för hjälpen. :tummenupp

//J

Mr J

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Ronny skrev:
Alternativ 1:

Alternativ 2:
Stäng av soppakranen.

ok.. alternativ 1?? Är det inte så att det forfarande ligger kvar lite soppa ändå?

Jag prövar alternaiv 2 så får vi se. Tack för hjälpen. :tummenupp

//J

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hojen stannar innan soppan är slut. Kör du alternativ 2 får du även med ev skräp som samlats i flottören.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man kan skruva loss flottörskålen helt någon gång per år och torka rent ifall det ligger mojs kvar och skräpar.

Mr J

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
TomK skrev:
Man kan skruva loss flottörskålen helt någon gång per år och torka rent ifall det ligger mojs kvar och skräpar.

ok.. kommer man åt dom skruvarna lätt? Sitter väl under förgasaren vilket betyder att man måste mecka loss en del för att komma åt?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mr J skrev:
ok.. kommer man åt dom skruvarna lätt? Sitter väl under förgasaren vilket betyder att man måste mecka loss en del för att komma åt?

Nja, bra vertyg och lite tålamod bara så... lyft sadel och tank och sedan är det bara att skruva.

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Du behöver bara en 17 blocknyckel och skruva loss en mutter som finns under förgasaren vid flottören. När du skruvat loss muttern, låt bensinen rinna ut ur flottören i en kort stund och stäng av, så all skräp och smuts följer med ut. Sen skruver du tillbaka muttern .. Vips så var det klart!! Man behöver inte ta loss tanken eller sadeln..

Mr J

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
-MLM- skrev:
Du behöver bara en 17 blocknyckel och skruva loss en mutter som finns under förgasaren vid flottören. När du skruvat loss muttern, låt bensinen rinna ut ur flottören i en kort stund och stäng av, så all skräp och smuts följer med ut. Sen skruver du tillbaka muttern .. Vips så var det klart!! Man behöver inte ta loss tanken eller sadeln..

Den lät bäst hittils med tanke på att jag inte bara är dålig på mecka, utan lat också :tummenupp :D

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Men hur svårt kan det vara? Ta loss hela fuggen och gör rent. Det är inte svårt. Och det låter som att det kommer vara mycket lärorikt för dig att göra.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...