Mellangas vid nerväxling

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
Jag visste inte ens vad mellangas var för nåt (en mök innan nåda stöten eller) naj men själv så hade jag en "tomgångsförhöjare" på min sukka. Typ en chock alltså. Yckte att jag aldrig hade några större problem med studsande bakhjul. Vet inte hur stort problemet blir om man ska börja köra fortare... :va
 

Ducati for life

Guest
ja det är ju bra att använda! Vad mer undrar du över? :tomten
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hmmm... :va
Jag använder lite mellangas vid nedväxling, en liten dutt på gasen bara..
Men om det är bra eller inte har jag ingen aning om, det är bara så jag lärt mig och det sitter liksom i ryggmärgen.

Dom flesta verkar har högre tomgång på sina racehojar för att undvika "bakhjulsstuds" vid nedväxlingarna, och behöver då inte mellangasa.
Tror min mellangasning sitter kvar lite från när man åker twin oxå, då det motorbromsar "liiiite" mer....

Du kör ju typ jävligt mycket snabbare än mig utan mellangas, så det verkar ju funka okej... :D
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Har diskuterats förr, sök :hihi

Närå, mellangas är gay. Liksom styrdämpare. :fakta

Främsta anledningen till att jag tycker så är att jag inte behärskar tekniken och aldrig ägt en styrdämpare ;) .
Jag använder manuell slirkoppling istället. Tvåtaktsskolad...
Funkar det med. Bakhjulsstuds är en vanesak, liksom styrfladder.
Kunde jag bara bli van vid sladd vore det perfekt.
 
Last edited:

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
Jaaa, du behöver ju pröva allt du kan för att få upp farten lite.. :hihi ..

Naä, men seriöst. Jag använder mellangas utan att tänka på det och börjar få mer o mer kläm på den "manuella slirkopplingen"... Fast jag inte använder nån bakbroms kan jag känna vid kanonlyckade inbromsningar att bakändan bromsas så hårt att den vill sladda ut i sidled lite.

Men jag är knappast nån erfaren asfaltåkare precis.. Nån som verkligen vet får gärna berätta för mig med hur man åker snabbt..!!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nån som orkar förklara hur man ska göra för att lära sig det lätt?
Utan att man ska tänka på att "pumpa" med hela armen/axeln i inbromsningarna allså.
Annars mellangasar jag bara när jag ska växla ner till ettan i bil. Svårt men nödvändigt för annars får man inte det där schnygga drivet ut ur rondeller.
 

Matte72

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Husqvarna WR250
Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
Mellangas é väll bara nått som lastbilschaffisar med osynkade lådor sysslar med :hihi
Skaffa hoj med slirbroms eller höj tomgången så slipper du tänka på mellangas.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ok nu ska jag sticka ut tungan lite. Du ska använda mellangas. Din hoj är så pass stark att du nu inte anväder maximal motorbroms. Ge henne en liten dutt precis innan växling. Dvs när du växlar ner bör du ligga så nära max varv som möjligt. Om du då har tomgång måste motorn rusa upp (vilket kommer att resultera i bakhjulssläpp) men om du möter med gasen får du maximal motorbroms, då däcket inte först släpas läng backen typ... Kommer ihåg min gammla 1000r och den var man tvungen att göra så om man skulle bromsa sig förbi rettorna.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
är väl helt fel man att yttra mig i ämnet, långsammare än de flesta... Men har alltid kört med mellangas vid nedväxling, vanesak. Blir såklart jobbigare på bana under maxinbromsning, än jmf med mina lugna nedväxlingar i trafiken. Fanns för ett tag sen en länk här på SH till någons Racingskola på webben, kommer inte ihåg exakt var den fanns, en jänkare som hade skrivit en del artiklar, och efter att ha läst den kändes det än mer befogat att mellangasa.

Edit: Nyteknik's bidrag "Hur bli bättre", länken är
http://www.superbikeschool.com/bbs/index.php?act=SF&f=11
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R

The Sequence

1. Gas goes off.
2. Brake goes on.
3. Bike slows some.
4. Clutch comes in.
Maintain brake lever pressure.
5. Blip the gas rapidly on and off. (Usually no more than a quarter turn).
Maintain brake lever pressure.
6. During the blip make the gear change positively and quickly.
Maintain brake lever pressure.
7. Clutch comes out.
Maintain brake lever pressure until desired turn entry speed is achieved.
8. Release brake smoothly.

Bear this in mind: the quicker you do steps #1 through #7 the better.



Saxat från SuberbikeSchool

Jag mellangasar friskt, men jag är toklångsam ändå

edit: HansJ hann före
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Du måste ju dubbeltrampa också ;)

Har du inga problem med bakhjulsstuds, så är det ju bara att skita i mellangasandet.
Jag hade massa problem när jag körde med kawan att det studsade och släppte bak som fanken. Upplevde faktiskt inte samma sak när jag körde gixxer1000 på bana.
Med kawan försökte jag ge mig på och mellangasa, men röven vad det störde körningen. Då är det enklare att antingen slira lite kopplingen själv eller ställa upp tomgången.
Slirkoppling gör nog susen, eller gör som jag, kör något utan en massa pissig motorbroms...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
eus skrev:

The Sequence

1. Gas goes off.
2. Brake goes on.
3. Bike slows some.
4. Clutch comes in.
Maintain brake lever pressure.
5. Blip the gas rapidly on and off. (Usually no more than a quarter turn).
Maintain brake lever pressure.
6. During the blip make the gear change positively and quickly.
Maintain brake lever pressure.
7. Clutch comes out.
Maintain brake lever pressure until desired turn entry speed is achieved.
8. Release brake smoothly.

Bear this in mind: the quicker you do steps #1 through #7 the better.



Saxat från SuberbikeSchool

Jag mellangasar friskt, men jag är toklångsam ändå

edit: HansJ hann före

Problemet jag hade var "maintain brake lever pressure", när man ska fippla med gasen...
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
oFFkeFF skrev:
Problemet jag hade var "maintain brake lever pressure", när man ska fippla med gasen...
Jo det har jag också lite, men man får väl träna lite på det kanske?

Jag har hade ett par bakhjulsstuds innan jag började med det, sen dess har jag inte haft ett enda
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Blir det inte väldigt klonkigt utan mellangas

Har själv sedan barnsben alltid kört med mellangas vid nedväxling. visst blir nedväxlingarna mjukare och mindre påfrestande för växellådan då. Om man växlar ned utan mellangas så går ju växeln i med ett klonk. Det är i alla fall min erfarenhet och så har det varit på alla mina hojar, såväl custom som touring som sport. Med mellangas går nedväxlingen lika mjukt som en varm kniv i halvsmält smör.



Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
oFFkeFF skrev:
eller ställa upp tomgången.

Varför ska man göra det? Meningen med mellangas är ju att du ska möta motorvarvet med det aktuella varvet på hjulet eller???

Dvs att du inte får nbågon diff när du släpper upp kopplingen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top