Mellangas vid nerväxling

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ecce skrev:
Varför ska man göra det? Meningen med mellangas är ju att du ska möta motorvarvet med det aktuella varvet på hjulet eller???

Dvs att du inte får nbågon diff när du släpper upp kopplingen.

För att slippa böket med mellangas såklart...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ecce skrev:
Det håller jag fult med om, men vad har det med mellangas att göra?

Öhh, skulle höjden på tomgången ha nåt att göra med att det rycker när ni ger gas??
Justera era förgasare eller insput istället..
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
oFFkeFF skrev:
Öhh, skulle höjden på tomgången ha nåt att göra med att det rycker när ni ger gas??
Justera era förgasare eller insput istället..


Jupp det skulle jag nog vilja påstå... Har jag tomgången vid 1000 jämt mot 2-3000 så blir hojen mycket mjukare vid påslag i utgångarna. (men vi kanske har mer pulver än vad ni har?)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
oFFkeFF skrev:
För att slippa böket med mellangas såklart...


Nu har du förlorat mig nångonstans...

Hur i helsike skulle ett par tusen högre varv på tomgång hjälpa :va ??? Möjligen om du slirar på kopplingen men då är det ju skit samma :huvet .

Hela poängen är ju att du ska få upp varvet genom att möta med gasen och inte med kopplingen eller...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kör alltid med mellangas när jag är på gatan, känns mycket skonsammare för lådan. Kör jag utan slajd så mellangasar jag även på bana. Min åsikt är alltså, har man tid så mellangasar man, så blir det mjukare å känns bättre mot lådan :)

Problemet är, tycker jag, när man kör motard och ska droppa två växlar snabbt och bromsa samtidigt som man släpper ut kopplingen att hinna med att mellangasa, det blir vääldigt kvickt isåfall, jag pallar det inte :p

*Edit, högre tomgång ger mindre motorbroms, och därför tycker en del att man kan skippa mellangasen :> När jag körde bana med R6an låg min tomgång runt 3000...
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
OlleR skrev:
*Edit, högre tomgång ger mindre motorbroms, och därför tycker en del att man kan skippa mellangasen :> När jag körde bana med R6an låg min tomgång runt 3000...


Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången :va
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
ecce skrev:
Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången :va
Men lite av idén är väl att man inte ska behöva slira ut kopplingen, utan mellangasa och rådumpa kopplingen. Mellangasning gör, om man behärskar det, att det går, men med en hög tomgång så bör det inte bli så abrupt om man missar. Dessutom motorbromsar motorn väl mer med stängda förgasare än med lite öppna? Testa att dra runt motorn med dödaren intryckt med helt stängda spjäll jmf med lite öppna.
Men vad vet jag, ingen racer är jag, ingen racer har jag...
 

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Malmööööö
Hoj
ingen....
Äh, mellangas e för mesar!! :tungan
Jag har inte tid att tänka på att hinna med att mellangasa.


Eller? Jo ibland mellangasar jag men det är bara efter långa raksträckor....





Haha, det är väll bara att testa sig fram...
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
ecce skrev:
Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången :va
Jag ska inte ge mig in på det tekniska men för mig gjorde det stor skillnad, då är jag ju iofs amatör oxo. Alla räsersnubbarna tyckte iaf att jag skulle göra det när jag hade så mycke bakhjulsstuds som jag hade (aka felaktigt användande av bakbromsen)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hemma efter att plockat isär en bilmotor! ALDRIG IGEN! ...

Hursomhelst.

Jag har börjat lära mig det här med manuell slirkoppling, att man helt enkelt slirar på kopplingen inför en kurva. Det gör att bakhjulet helt enkelt rullar genom kurvan i rätt hastighet. Dock ibland vid högt varv och snabb inbromsning hinner ändå inte bakhjulet med att bromsas in, därav sladdeffekten in i kurvorna som man ser MotoGP och WSBK förare utföra. Detta är oxå en teknik för att under ingång i kurvorna ändra färdriktningen...

Jag fick kommentarer av amerikanare att jag borde mellangasa och de var påstridiga om detta. Men jag har inte funnit anledning nog att göra det hela tiden. Enda anledningen jag skulle tvinga mig själv att göra det är Om det är skonsare för mekanismen i motorn, alltså växellådan. Nån som vet?
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
ecce skrev:
Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången :va

prova att dra upp hojen i 150 på trean tex, växla ner till ettan med kopplingen inne och ha motorn på tomgång när du släpper ut kopplingen...gaaanska kraftig motorbroms va?

gör om samma sak fast med mellangasning just innan du släpper ut kopplingen eller ställ upp tomgången till 8000 eller nått, ungefär samma sak...borde bli liite mjukare motorbroms just när man släpper ut kopplingen eller?
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Swedie skrev:
Jag har börjat lära mig det här med manuell slirkoppling, att man helt enkelt slirar på kopplingen inför en kurva. Det gör att bakhjulet helt enkelt rullar genom kurvan i rätt hastighet. Dock ibland vid högt varv och snabb inbromsning hinner ändå inte bakhjulet med att bromsas in, därav sladdeffekten in i kurvorna som man ser MotoGP och WSBK förare utföra. Detta är oxå en teknik för att under ingång i kurvorna ändra färdriktningen...

Rossi och pojkarna använder nog en hel del fotbroms oxå, alla de hojarna borde ju ha slirkoppling (tror jag?)
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Jag kör inte med mellangas. Högre tomgång fungerar bra för min del. Jag har också fått till en sådan där bra inbromsning som alakhai nämnde, det var grymt roligt. :D Annars är det väl just att slira lite med kopplingen som gäller för att undvika hjulstuds.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
rejser skrev:
Rossi och pojkarna använder nog en hel del fotbroms oxå, alla de hojarna borde ju ha slirkoppling (tror jag?)

De flesta hojarna, för att inte säga alla, i MotoGp har avancerade varianter där elektroniken håller ett spjällhus öppet för mindre motorbroms, kombinerat med slirkoppling. Titta på tex. alla Yamahaförare imorgon i inbromsningarna - de håller in kopplingshandtaget hela inbromsningen och ingen mellangas, petar ner de växlar de vill innan de släpper ut kopplingen. Lite oika mellan fabrikaten och förarna dock.
 

minicralle

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki GSXR1000
Hej.

Det råder delade uppfattningar om vilket man skall göra. Själv använder jag inte mellangas när jag kör och har heller inte skruvat upp tomgången för att slippa ifrån att bakhjulet ev börjar studsa pga den kraftiga motorbromsen som finns i 4-taktshojar. Istället använder jag mig utav motorbromsen som något slags "bakbroms" för att "styra hojen dit jag vill då jag aldrig använder fotbromsen för detta. På så sätt "slirar" jag med kopplingen och reglerar därmed mängden motorbroms i inbromsningarna. Studsar det förmycket så drar jag in kopplingen och låter den slira mer för att då åter stabilisera bakhjulet och vill jag istället ha mycket "broms" för att "ställa upp" hojen in i lämplig böj så använder jag lite koppling.
Men som sagt man måste hitta något som man själv är tillfreds med, precis som allting annat i racingens underbara värld.

Mvh
Christer Miinin



Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
minicralle skrev:
Hej.

Det råder delade uppfattningar om vilket man skall göra. Själv använder jag inte mellangas när jag kör och har heller inte skruvat upp tomgången för att slippa ifrån att bakhjulet ev börjar studsa pga den kraftiga motorbromsen som finns i 4-taktshojar. Istället använder jag mig utav motorbromsen som något slags "bakbroms" för att "styra hojen dit jag vill då jag aldrig använder fotbromsen för detta. På så sätt "slirar" jag med kopplingen och reglerar därmed mängden motorbroms i inbromsningarna. Studsar det förmycket så drar jag in kopplingen och låter den slira mer för att då åter stabilisera bakhjulet och vill jag istället ha mycket "broms" för att "ställa upp" hojen in i lämplig böj så använder jag lite koppling.
Men som sagt man måste hitta något som man själv är tillfreds med, precis som allting annat i racingens underbara värld.

Mvh
Christer Miinin

Välkommen i gänget, Christer!




Trots att du håller på med gathojar...
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Intressant tråd detta!

Kul att se att man inte är ensam om att fundera över bästa tekniken vid inbromsning/nerväxling. Jag har under mitt första år på bana, medan jag försökt att lära mig köra någorlunda snabbt, tyckt att just tekniken med nedväxling inför kurvor varit det svåraste att lära sig göra så fort och smidigt som behövs.

Jag började med att försöka mellangasa vid varje nedväxling, men dels så tog det för lång tid för mig, men det största problemet var att jag hade svårt att bibehålla ett jämnt tryck på bromsen medan jag "blippade" på gasen. Antagligen har jag inte hittat rätt teknik för det hela.

Så jag har övergått till att helt enkelt växla ner utan mellangas och slira lite med kopplingen under tiden för att undvika bakhjulsstuds. Efterhand har jag upptäckt att det går att få ganska bra kontroll på bakhjulets uppträdande på så sätt, så jag kommer att fortsätta med den tekniken. En möjlig nackdel med det är att lamellerna får mera stryk, men hittills verkar det inte vara något problem i alla fall, jag har mätt upp friktionslamellerna 3 ggr under säsongen och dom är fortfarande inom spec.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har tittat på MotoGP nu i dagarna och ser inte att heller MotoGP förarna använder sig av nån mellangas utan vad man märker där är att vid nerväxling så höjs såklart varvtalet rappt, och ljudet ökar... Men detta kan då såklart ha med vad Goodstuff säger att de har elektronik som styr detta. Men det verkar inte vara en sorts mellangas som man annars kanske ser RR-förare göra med hela armen.

Jag har liksom aldrig sett behovet av att skicka på mellangas vid nerväxlingar. Det har fungerar väl hela året och har inte haft några bakhjulsstuds in i kurvor som inte går att fila bort med lite kopplingsslir.

Att åter igen referera till MotoGP, då jag tror dessa gossar gör rätt... he he så Har jag sett Rossi's kopplingskamera (sitter en kamera där ibland som visar hur de använder kopplingen), och kan se hur han vid inbromsningar håller två fingrar kvar (smaksak förövrigt) och slirar sig in i kurvan en bra bit innan han släpper för att tänka på utgången av kurvan. Precis som Miinin säger ovan!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top