björn.e
hej hej
eus skrev:Ställer upp tomgången gör man väl för att slippa rycket som blir vid gaspådrag?
Det håller jag fult med om, men vad har det med mellangas att göra?
eus skrev:Ställer upp tomgången gör man väl för att slippa rycket som blir vid gaspådrag?
ecce skrev:Varför ska man göra det? Meningen med mellangas är ju att du ska möta motorvarvet med det aktuella varvet på hjulet eller???
Dvs att du inte får nbågon diff när du släpper upp kopplingen.
ecce skrev:Det håller jag fult med om, men vad har det med mellangas att göra?
oFFkeFF skrev:Öhh, skulle höjden på tomgången ha nåt att göra med att det rycker när ni ger gas??
Justera era förgasare eller insput istället..
oFFkeFF skrev:För att slippa böket med mellangas såklart...
OlleR skrev:*Edit, högre tomgång ger mindre motorbroms, och därför tycker en del att man kan skippa mellangasen :> När jag körde bana med R6an låg min tomgång runt 3000...
Men lite av idén är väl att man inte ska behöva slira ut kopplingen, utan mellangasa och rådumpa kopplingen. Mellangasning gör, om man behärskar det, att det går, men med en hög tomgång så bör det inte bli så abrupt om man missar. Dessutom motorbromsar motorn väl mer med stängda förgasare än med lite öppna? Testa att dra runt motorn med dödaren intryckt med helt stängda spjäll jmf med lite öppna.ecce skrev:Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången
Jag ska inte ge mig in på det tekniska men för mig gjorde det stor skillnad, då är jag ju iofs amatör oxo. Alla räsersnubbarna tyckte iaf att jag skulle göra det när jag hade så mycke bakhjulsstuds som jag hade (aka felaktigt användande av bakbromsen)ecce skrev:Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången
ecce skrev:Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången
Swedie skrev:Jag har börjat lära mig det här med manuell slirkoppling, att man helt enkelt slirar på kopplingen inför en kurva. Det gör att bakhjulet helt enkelt rullar genom kurvan i rätt hastighet. Dock ibland vid högt varv och snabb inbromsning hinner ändå inte bakhjulet med att bromsas in, därav sladdeffekten in i kurvorna som man ser MotoGP och WSBK förare utföra. Detta är oxå en teknik för att under ingång i kurvorna ändra färdriktningen...
rejser skrev:Rossi och pojkarna använder nog en hel del fotbroms oxå, alla de hojarna borde ju ha slirkoppling (tror jag?)
alakhai skrev:...kan jag känna vid kanonlyckade inbromsningar att bakändan bromsas så hårt att den vill sladda ut i sidled lite.
Swedie skrev:Tjo RR förare,
Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.
Nån som vill yttra sig i ämnet?
minicralle skrev:Hej.
Det råder delade uppfattningar om vilket man skall göra. Själv använder jag inte mellangas när jag kör och har heller inte skruvat upp tomgången för att slippa ifrån att bakhjulet ev börjar studsa pga den kraftiga motorbromsen som finns i 4-taktshojar. Istället använder jag mig utav motorbromsen som något slags "bakbroms" för att "styra hojen dit jag vill då jag aldrig använder fotbromsen för detta. På så sätt "slirar" jag med kopplingen och reglerar därmed mängden motorbroms i inbromsningarna. Studsar det förmycket så drar jag in kopplingen och låter den slira mer för att då åter stabilisera bakhjulet och vill jag istället ha mycket "broms" för att "ställa upp" hojen in i lämplig böj så använder jag lite koppling.
Men som sagt man måste hitta något som man själv är tillfreds med, precis som allting annat i racingens underbara värld.
Mvh
Christer Miinin
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |