Jag har stor respekt för motorcyklar och vad de kan ställa till med...
Jag har ju tidigare erfarenhet..
Därför har jag försökt att vara en förståndig förare.. jag har gått tjejkurser, bromskurser, kurvkurser för att bli en "duktig" motorcyklist..
Oj vad roligt det har varit på dessa kurser.. det som har givit mesta behållningen har nog varit de vänner man har skaffat sig där..
Men kurserna är icke att förakta heller.. hur många gånger har man inte nött in att vid en paniksituation "Knip med knäna runt tanken för jösse namn"... jaja det måste jag säga att jag har anammat..
Jag testade det så sent som idag..
Skulle ut på en härlig tur i ett vårlikt Skåne, en sån där dag som man har längtat efter sen förra säsongen..
Sagt och gjort, med vårkänslor bubblandes i kroppen så tog jag min Bandit runt genom böljande landskap.. hastigheten smög sig högre och högre.. så härligt.. så fint.. så mycket drömmar och så mycket längtan.. .. så va fan ett backkrön, en skymd bil som ska svänga vänster, mötande trafik, ingen vägren, hastighet 160 ungefär.. inget direkt bra läge kan jag säga... Då tackade jag min gud att jag gått alla dessa förbaskade kurser.. jag stod på bromsen, jag knep med knäna ska gudarna veta (tack och lov förresten för ABS-bromsar..).. Jag tänkte hela tiden medans jag knep "det här går inte, det går aldrig"...
Men döm om min förvåning när jag 3 cm från bilen stannar.. fortfarandes ståendes på bromsen och knipandes med knäna..
Det är DÅ i den sekunden som jag kommer på vad de har glömt bort på alla dessa kurser.. de har missat en väsentlig sak..
Nämligen att lära oss "duktiga" motorcyklister som kämpar på med våra hojar, att när hojen väl har stannat så kan man släppa tanken, sluta knip med knäna och för fan sluta bromsa, sätt ner fötterna istället...
Jag lovar att när jag blev påhoppad av asfalten så knep jag fortfarande..
Det gjorde ont när kropp mötte asfalt och när foten väl placerad på bromsen kilades fast under hojen..
Helvete.. jag satt fast och brevid mig står en förvirrad man och frågar ideligen om det gick bra..."Ta bort hojen för fasiken" sa jag några gånger... innan han förstod..
Summa summarum av detta är att det borde finnas en kurs där man lär sig sluta knipa.. sluta bromsa.. its over..
Nu sitter man hemma och försöker njuta av solen istället.. med en lätt skadad Bandit i garaget.. lite ny blinkers och nytt bromshandtag så är han fit for fight igen.. och med en fot som skiftar i färg samt en höft och axel som ömmar lite lätt..
Jag knep men till vilken nytta...?... Får man reklamera kurserna i efterhand?.. skulle vilja ha anmälningsavgift tillbaka, och köpa lite reservdelar för istället..