Mellanskåne

Pyret1964

Mctjej
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
2009 Triumph Sprint ST 1050
Jag har stor respekt för motorcyklar och vad de kan ställa till med...
Jag har ju tidigare erfarenhet.. :yoparty

Därför har jag försökt att vara en förståndig förare.. jag har gått tjejkurser, bromskurser, kurvkurser för att bli en "duktig" motorcyklist.. :hihi

Oj vad roligt det har varit på dessa kurser.. det som har givit mesta behållningen har nog varit de vänner man har skaffat sig där.. :tummenupp

Men kurserna är icke att förakta heller.. hur många gånger har man inte nött in att vid en paniksituation "Knip med knäna runt tanken för jösse namn"... jaja det måste jag säga att jag har anammat.. :arsele

Jag testade det så sent som idag.. :huvet

Skulle ut på en härlig tur i ett vårlikt Skåne, en sån där dag som man har längtat efter sen förra säsongen..

Sagt och gjort, med vårkänslor bubblandes i kroppen så tog jag min Bandit runt genom böljande landskap.. hastigheten smög sig högre och högre.. så härligt.. så fint.. så mycket drömmar och så mycket längtan.. .. så va fan ett backkrön, en skymd bil som ska svänga vänster, mötande trafik, ingen vägren, hastighet 160 ungefär.. inget direkt bra läge kan jag säga... Då tackade jag min gud att jag gått alla dessa förbaskade kurser.. jag stod på bromsen, jag knep med knäna ska gudarna veta (tack och lov förresten för ABS-bromsar..).. Jag tänkte hela tiden medans jag knep "det här går inte, det går aldrig"...:mad:
Men döm om min förvåning när jag 3 cm från bilen stannar.. fortfarandes ståendes på bromsen och knipandes med knäna..
Det är DÅ i den sekunden som jag kommer på vad de har glömt bort på alla dessa kurser.. de har missat en väsentlig sak..
Nämligen att lära oss "duktiga" motorcyklister som kämpar på med våra hojar, att när hojen väl har stannat så kan man släppa tanken, sluta knip med knäna och för fan sluta bromsa, sätt ner fötterna istället...
Jag lovar att när jag blev påhoppad av asfalten så knep jag fortfarande..
Det gjorde ont när kropp mötte asfalt och när foten väl placerad på bromsen kilades fast under hojen.. :gnissla

Helvete.. jag satt fast och brevid mig står en förvirrad man och frågar ideligen om det gick bra..."Ta bort hojen för fasiken" sa jag några gånger... innan han förstod..

Summa summarum av detta är att det borde finnas en kurs där man lär sig sluta knipa.. sluta bromsa.. its over..

Nu sitter man hemma och försöker njuta av solen istället.. med en lätt skadad Bandit i garaget.. lite ny blinkers och nytt bromshandtag så är han fit for fight igen.. och med en fot som skiftar i färg samt en höft och axel som ömmar lite lätt..

Jag knep men till vilken nytta...?... Får man reklamera kurserna i efterhand?.. skulle vilja ha anmälningsavgift tillbaka, och köpa lite reservdelar för istället..

Last edited:

Pyret1964

Mctjej
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Och som ambassadör för Dalarna uppmanar jag dig att sluta gnälla vi Dalkarlar/kullor ägnar oss inte åt sådant:krama

Om du hade gjort samma sak som jag idag så hade du oxå skämts så mycket så det gjort ont i själen..

Pyret1964

Mctjej
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Skäms gör man bara efter en midsommar i Säter:hihi Inte för att man råkar välta hojen.

Åh fan... DET hade jag förträngt... åh jösses...hmm..
Men det måste ju vara preskriberat för längesen ju... Säterdalen.. vem minns väl de första fyllorna i Säterdalen.. URK!!:huvet

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men alltså hallå... jag får en känsla av att det är inte bara JAG som har skamliga minnen från det stället... Du har nog en och annan räv begravd där du också... :brinnerup

:rolleyes: Jodå fyllde bla 18 på midssommarafton med festande i Säterdalen, ja du vet vilket resultat det blir:öl :öl :fyllisar :fyllisar :fyllisar :dricka :dricka:zpy :zpy :nurse :såjaponken

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
-Rolig text-

Men döm om min förvåning när jag 3 cm från bilen stannar.. fortfarandes ståendes på bromsen och knipandes med knäna..
Det är DÅ i den sekunden som jag kommer på vad de har glömt bort på alla dessa kurser.. de har missat en väsentlig sak..
Nämligen att lära oss "duktiga" motorcyklister som kämpar på med våra hojar, att när hojen väl har stannat så kan man släppa tanken, sluta knip med knäna och för fan sluta bromsa, sätt ner fötterna istället...
Jag lovar att när jag blev påhoppad av asfalten så knep jag fortfarande..
Det gjorde ont när kropp mötte asfalt och när foten väl placerad på bromsen kilades fast under hojen.. :gnissla

- Mer rolig text-
Ha ha ha ha! Detta förgyllde vår morgon! :tummenupp
Skönt att resultatet bara blev stukad stolthet och lite blåmärken istället för besök på pling-plång huset, vi har allt för många där nu!

/ Maverick & Tingeling

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Street Triple R -10
Tack Bunde o Henriksson för turen....!!!trevligt:banana :banana

tack själv lite segt på hem vägen bara. ska ta det lungt några dagar nu innan jag kär igen det lär behövas :tummenupp

Och tack så mycket för det goda nya kaffet Slipsten :tummenupp

Last edited:

henriksson.

långsam omogen pågaspoling
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
GSX-R 750
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...