Torkel
Tvåtakt, dubbelt så bra!
Nyteknik skrev:Menar du att jag kan importera banbilder till en AIM MyChron TG Light och sedan få mellantider? Men man vill ju själv avgöra var mellantiderna ska tas. Det är till exempel ganska ointressant att veta hur lång tid det tar mellan Sviestadböjen och Esset. Däremot från ingången till Esset till mitten av Crossböjen. Eller från ingången av Torparn till femtio meter ut på rakan.
Jag misstänker att Race Studio inte fungerar i Macintosh-miljö. Synd.
Brukar det finnas tillräckligt många sändare/fyrar (vad kallas det?) på tisdagsträningarna för att ställa ut runt banan och få ett par mellantider?
Time to wake up! TG Light är ju ingen logger utan en "simpel" lap timer så det går ju inte med den! Det var ju det jag skrev först, köp en riktig logger istället för några tusenlappar mer. Med "riktig logger" menas en mojäng som läser in pulser från givare på framhjulet och på så sätt loggar hastighet och distans för varje varv (även varvtal på motorn samplas men den infon behövs ju inte för att senare kunna generera splittider).
Med den informationen så kan man dela upp banan i vilka sektioner man vill, bara att räkna hur många pulser det har gått från IR-sändarens position. Men om man kan ange godtyckliga delar det till AIM's mjukvara vete sjutton. De har istället gjort det så att de själva delar de upp banan i vettiga segment baserat på banbilden, jag skickar in en skärmdump när jag kommer hem.
Ställer du ut en massa IR-sändare runt banan så är chansen stor att du blir lynchad, det är vad jag tror... Även om man sätter "Obfuscated time" eller vad det heter till uppskattad varvtid - 10 sekunder så kan det mycket väl hända att dina varv börjar att räknas från din mellantidsposition istället för från din "start/mål"-position. Då blir det inte kul att jämföra varv senare (även om det säkert går att rätta till i mjukvara men hur många fixar det?) Riktig logger rockar/rular/regererar, så är det! För 5-6000 kr så får men shiftlights, en massa bra tempgivare, varvräknare, tidtagning, nedladdning till PC mm. Helt klart betydligt mer prisvärt än 2000 för en enkel lap timer. Tycker jag alltså.