Men vaffan P-böter!!!

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Åkte på P-böter idag inne i stan (sthlm)

Hade parkerat hojen ok längs med Birger Jarlsgatan där man får stå, men det är ju avgift mellan 8-17 som i resten av staden.

På boten står:
Parkerat fordon på avgiftsbelagd p-plats utan att visa att avgift erlagts.
Ej giltig biljett.

Fan det måste vara konkurrens om att dra in cash nu när de anställt fler p-vakter i staden!

Jag har åkt hoj i 10 år och har aldrig fått p-bot på vanlig gata, någon annan som fått det?

Tips på om/hur man kan få den avskriven?

/Gummi

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Inte för o vara sån, men parkerar man utan att lösa biljett är det väl bara att punga upp? :rolleyes:
Kör mycket bil i jobbet och får den där 900krs boten titt som tätt, och det är bara att punga upp.

Om du inte har råd att betala så kanske du har någon polare eller liknanade som faktiskt löst en biljett som varit giltig under perioden din hoj blev bötfälld, isf kan du nog skicka in den och säga att du inte ville lämna den på hojen! :tummenupp

Adam

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
om det är din första p-bot på 10 år så är det ju enkel matte..400 kr fördelade på 120 månader blir avbetalat 3,33 kr i månaden genom åren så du har klarat dig galant=)

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
du skulle köpt någon begagnad biljett för billig penning i närheten och därefter överklaga.

såg förövrigt det sjukaste i lappliseväg igår vid norrtull (ynglingagatan) vid lunchtid. Ca 20 lisor med saftblandare på bilarna som stod ställda mitt i gatan kryllade sig fram och lappade djuriskt alla bilar med böter samt bärgningsordrar. Liknade någon form av krigszon, Där var även ca 4 bärgningsbilar som körde satan. Gatan va helt tom på 15min =) Tror det var städdag eller nått. Detta måste ju främja en efterlängtad högkonjuktur.

Dominator-Rocks

Guest
du skulle köpt någon begagnad biljett för billig penning i närheten och därefter överklaga.

såg förövrigt det sjukaste i lappliseväg igår vid norrtull (ynglingagatan) vid lunchtid. Ca 20 lisor med saftblandare på bilarna som stod ställda mitt i gatan kryllade sig fram och lappade djuriskt alla bilar med böter samt bärgningsordrar. Liknade någon form av krigszon, Där var även ca 4 bärgningsbilar som körde satan. Gatan va helt tom på 15min =) Tror det var städdag eller nått. Detta måste ju främja en efterlängtad högkonjuktur.

Dom har ju börjat fotografera fordonen :( LR är det bara skrämselpropaganda har stått det på 2 botar jag fått.

Låter ju inte som någon omöjlighet.

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Dom har ju börjat fotografera fordonen :( LR är det bara skrämselpropaganda har stått det på 2 botar jag fått.

Låter ju inte som någon omöjlighet.

Om dom fotograferat så är det ju förmodligen så att lappen blev "snodd" :)confused: ) innan dom fotade, annars skulle dom ju inte fotat. :tummenupp

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
med anledning av att det inte går att fästa en p biljett på MC på någon lämligt sätt så säger de flesta p-bolag att man ska köpa en biljett som man sedan tar med sig, för att få upprättelse i efterhand..

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Det stämmer att 475:- på 10 år inte är mycket, men jag vill inte sponsra militanta p-lisor! Har fått ett par MC böter tidigare som jag betalt då jag stod fel på riktigt. Visst om jag parkerat på P-förbud eller liknande, men det finns ju ingen bra lösning att hantera biljetten i nuläget på en MC.

Jaja, ska göra ett försök att få den avskriven!

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
De´ska öka "bevakningen" i Stockholm pga det rådande kaoset .??
Reportage på någon lokal tv kanal för någon dag sen.
Känns ju j-a viktigt att lappa hojar då.:arsele

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Det stämmer att 475:- på 10 år inte är mycket, men jag vill inte sponsra militanta p-lisor! Har fått ett par MC böter tidigare som jag betalt då jag stod fel på riktigt. Visst om jag parkerat på P-förbud eller liknande, men det finns ju ingen bra lösning att hantera biljetten i nuläget på en MC.

Jaja, ska göra ett försök att få den avskriven!

Plocka med dig plåten nästa gång du felparkerar så kan dom inget göra. :rofl

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
med anledning av att det inte går att fästa en p biljett på MC på någon lämligt sätt så säger de flesta p-bolag att man ska köpa en biljett som man sedan tar med sig, för att få upprättelse i efterhand..

Är det verkligen något bolag ala securitas som sagt det?

När jag förra hösten hade en rätt lång diskussion med securitasvakterna efter att ha fått böter fick jag iaf lära mig att den enda "säkra" varianten för mig med hoj var att använda mig av någon form av telefonbetalning där man har ngt märke klistrat på hojen som de kollar mot. Om man nu var tvungen att parkera på gatan istället för i mc-ruta.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Fordon parkerade på allmän plats som saknar plåtar KAN bogseras bort. Inte alltid det händer men det finns stöd för att bogsera bort den = DYRT

En sak bara - Till er som hatar lapplisor, ta en tur hit ner till Malmö. Ett par dagar här så kommer ni att skrika efter lapplisor. Folk står tamefan överallt, dubbelparkerat, sneparkerad, mitt i vägen, på huvudled, på handikapp (utan tillstånd), taxibilar som ställer sig precis vart dom vill och bråkar med en om man tutar på dem. Överallt står det parkerade bilar. Blir tokig då jag är där inne och så fruktansvärt nöjd då jag ser hur folk får böter på sina felparkerade bilar, speciellt då dom står där och tjaffsar med polis eller lapplisa..."jag skulle bara" ."jo, du ska bara få en bot"...

Men jag är inte bitter :D...har inte fått en bot på 3 år nu och är jävligt nöjd med det. Tråkigt för trådskaparen men att starta en tråd och säga att motorcykeln stod parkerad, utan att ha betalat, på en plats där trådskaparen vet att det är förbjudet tycker jag är lite konstigt.

Men jag skall svara ändå då jag har lite kontakter inom den branschen. Har du inget sätt att bevisa att du köpt en biljett, kvittot, kontoutdrag osv så är det rätt kört. Skulle det vara så enkelt att bara säga "någon måste ha tagit den" så kan ju vilken bil som helst säga "den måste ha blåst ner på golvet" eller liknande och få den riven. Grejjen med dessa bolag är att det är inte upp till dom att bevisa att du inte hade en biljett utan det är upp till dig att bevisa att du hade en biljett. Enda möjligheten är att du fixar en biljett (rätt svårt i efterhand, PS: detta funkar ej för personbil efter erfarenhet) eller försöker på något sätt övertyga dem att du hade flyttat din mc under det intervallet som står angivet (detta är dock endast möjligt om ventilerna inte är kontrollerade samt att intervallet är längre än de 10 min som krävs) Vakten som utfärdade bötern bör vara 100% säker på att just din mc ej flyttats under det angivna intervallet.

Så till er andra, anamma det tipset som står ovan. Köp lappen och behåll den alternativt köp lappen med KORT, så du kan få ett utdrag, sen sätt på lappen på cykeln eller behåll den.

Last edited:

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
jag fick böter får några veckor sedan, 450spänn. stog i ett cykelställ där jag fått Ok att stå för vicevärden i min bostadsrättsförening.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Överklaga. Jag har fått två såna där lappar, men jag har överklagat och vunnit båda gångerna.

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Fordon parkerade på allmän plats som saknar plåtar KAN bogseras bort. Inte alltid det händer men det finns stöd för att bogsera bort den = DYRT

En sak bara - Till er som hatar lapplisor, ta en tur hit ner till Malmö. Ett par dagar här så kommer ni att skrika efter lapplisor. Folk står tamefan överallt, dubbelparkerat, sneparkerad, mitt i vägen, på huvudled, på handikapp (utan tillstånd), taxibilar som ställer sig precis vart dom vill och bråkar med en om man tutar på dem.

Men hela Malmös trafik är ju vriden.. 99% av befolkningen/turisterna kör ju som om de fått kortet i kornflakes paketet.. Usch och fy för trafiken i den staden... huah..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Anmäl nummerskylten stulen hos polisen, uppge stölddatum till dagen innan p-boten. Släng p-boten, invänta påminnelsen och skicka in en överklagan ihop med en kopia på polisrapporten.

Givetvis var det skylttjyven som stod där, inte du.

Nu kan du använda samma metod och polisrapport för evigt.

En engångskostnad för en ny skylt åker du på dock.

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
En sak bara - Till er som hatar lapplisor, ta en tur hit ner till Malmö. Ett par dagar här så kommer ni att skrika efter lapplisor. Folk står tamefan överallt, dubbelparkerat, sneparkerad, mitt i vägen, på huvudled, på handikapp (utan tillstånd)...

...är det inte så att de som notoriskt felparkerar i Malmö inte har några pengar att betala med?
Har för mig att ligan med obetalda P-böter toppades just i malmö - men jag kanske minns fel...:va

Själv har jag slänger jag in nästan 10-tusen om året på ett "Nytto" (P-tillstånd i Sthlm) och tycker att P-vakterna ofta är mina bästa kompisar...:krama

Nu satte ni morron-fikat i vrångstrupen va...:banana

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...