Meningslös musik - Ett nygammalt begrepp

B-MaN^

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Pocket bike
Meningslös musik - Ett nygammalt begrepp

Alla lyssnar vi på musik, omedvetet eller medvetet. Ingen kommer undan dessa pulserande toner som dundrar in i våra trumhinnor.

Idag, omedvetet, lyssnade jag på musik under morgonkaffet. På ett café centralt i Stockholm City sitter jag och grubblar. Sakta men säkert dras tankarna till musiken, den som med låg volym smyger ut ur högtalarna. Efter ett tag sitter jag där och nynnar på melodin som av musikvetare borde klassas som en av de minst genomtänkta och sämsta i modern tid,
Eiffel 65 - Blue, I korta drag kan jag översätta texten: "Jag har ett blått hus med ett blått fönster..., Jag är blå dabadedabada jag är blå..." Denna robotröst, tvångsmatad med halstabletter skär i öronen. Hur kommer det sig att den fåordiga låttexten och databaserade melodin på något sätt tillfredställer våra behov? Svaret är enkelt, rytmen. De sånger som man efter att ha hört genom en betongvägg kan nynna på är generellt sett skit. Budskapet Eiffel 65 vill tilldela oss är att han är blå, vilket han anser jobbigt. Då kan man dra slutsatsen att det inte är någon idé att bada i blåbär före studentskivan, det är jobbigt.

Det finns ett fåtal typer av musiker, två exempel: De som med sin musik vill föra fram ett budskap, det kan handla om mobbning, rasism eller så berättar de om sin barndom/uppväxt. Oftast rap och i viss mån hiphop kvalificerar sig för den typen. Sen har vi band som slår igenom stort, med en ynka låt. I folkmund kallar vi dessa "one hit wounders", definationen är simpel; En skiva med en dansvänlig låt, de som köpt skivan och lyssnat sönder låten cementerar sedan in den i betong och dumpar i marianergraven. En typexempel börjar på G och slutar på ünther, texten är kort sagt lågstadienivå, och melodin är tillverkad på en lunchrast. Jag måste säga grattis Günter, du har förstått konceptet med att tjäna lätta pengar.
Ingen glömmer heller den mystiske Dr. Bombay, ursprung okänt. Vissa pratade om Danmark, andra om Sverige. Hans 'Calcutta' hit lämnade ingen oberörd, den Indiske doktorn körde tydligen taxi i Calcutta, därav namnet på låten.
Det ryktas nu även att Günter var Dr Bombay.
Ett par månader efter att ha sålt platina på singeln så försvinner den mystiske doktorn och alla fjortonåringar får plocka ner sina noggrant upsatta posters som i vissa fall drar med sig en del av tapeten. Men dessa rivmärken i tapeten blir inte synliga många veckor, en Skotte (även han doktor) dyker upp. Dr Macdoo blir det extremt fyndiga namnet, efter ett par låtar så försvinner han spårlöst och än en gång rycks posters ner från väggarna. Med risk för att låta som en kassettbandspelare på 'repeat', så täcks revorna i tapeten med Günter, det senaste stjärnskottet på musikhimlen, som det så fint kallas. Han sjunger med inlevelse om att någon tar på hans "ding ding dong" och "tralala", jag kan faktist erkänna att jag har dansat vilda danser med alkohol i blodet till Günther, även kallad 'hockeyfrillan' för hans trendiga frisyr. Men inte fan blev jag klokare av att höra hans melodi klingandes på tinitusnivå. Frågan ni såklart ställer er är om det måste vara så, måste man vara lyhörd och måste det vara någonting artisten vill föra fram för att göra det legitimt att få göra musik? Nah, knappast. Men är det inte rent ut av patetiskt att en låt som lever på sin mellanstadiebetonade melodi får en person att vilja hoppa upp på bordet, kasta av sig kläderna och göra sig till åtlöje för en mindre publik?

Jag ska spinna vidare på fenomenet 'meningslös musik'.

Hur lång tid tillbaka sträcker sig vågen av meningslös musik?

90-talet, nu har den meningslösa musiken etablerat sig i de flesta skivhyllorna runt om i sverige och världen. Band som Eiffel 65, Aqua och Deep Blue under gjorde alla musik som jag klassar meningslös.

80-talet, Disco, disco, disco. Man dansar tills jävulen kommer och avlöser en.

70-talet, punken och till stor del proggens årtionde, båda är starkt budskap och meningsfulla musikstilar, de dominerade marknaden och flera hundra punkband bildades på gott och ont.
Det var nästan bara det som gällde, om man ser på generationen "70-talare".

60-talet Beatles för hela slanten. Kärleksbaserade låtar som framkallar skrikande ungdomar, härligt.
En del budskap, faktist.

Längre än såhär vågar jag inte (av brist på vetskap) sträcka mig.
På 50-talet gjordes dock en del meningslös musik, no questions asked.

Sen kan man dock med knapphändigt sökande inse att åren före 1950 innehöll majoritet med musik som förändrade världen till det positiva, vilket jag inte anser att Günther (Exempelvis) gör. Det var dock den tidens musik som var medverkande till formandet av nutidens musikstilar, även den meningslösa musiken.

Nu till det som kommer att bli det näst sista jag säger om mina reflektioner, jag har sammanställt det i en lista nedan.

Artister vi aldrig ser igen:

Nic&the family (Efter en sommarhit som inte lämnade någon fundersam har vi nog sett det sista av Nic och hans familj)

Günter (Att göra ungdomar kåta med stönande och sexistiska texter fungerade, nästan, en skiva. Pervers hockeyfrilla skapade ingen nygammal trend och du faller mot en ond bråd död från musikhimlen)

Tenacious D (Erat koncept fungerade på en platta, att Jack Black ska stanna på bioduken håller antagligen de flesta med om, hans mulliga partner kan spela gitarr på kräftskivor i norrland eller leva på Jack Blacks pengar när de du har nu är slut. Det skulle vara ett patetiskt drag av dig att försöka bli en ny Jimi Hendrix)

Sammanfattningsvis så kan jag med gott samvete berätta att den meningslösa musiken fortsättningsvis kommer vara en del av festen. Det är faktist den enda nytta den gör, den går att dansa till. Igentligen behöver vi inte budskap i musik, vi behöver rytm. Jag tycker dock synd om alla de med förstörda tapeter och krossade förväntningar. Det blir ingen ny skiva, artisten har förlorat inspirationen. Ett tema som handlar om att man dricker piñacolada och får lemmen fasthållen av en snygg brud håller inte länge, ta inte åt dig Günther.

Låt oss dock hålla diskussionen öppen, även om vi knappast kan påverka de snabba pengarna meningslös musik ger.
Jag hoppas att ni har förstått begreppet jag skapat och att ni förstår att jag inte vill skapa en debatt riktad mot dig som person, om du nu lyssnar på det jag skrivit om. Musiken är demokratisk, artister och andra låtskrivare får skriva om i princip vad de vill, sålänge de håller sig inom stadgarna. Och likväl får du lyssna på vad du vill, även om det du lyssnar på faktist är bottenlöst.

En del av er har säkerligen funderat på vad jag lyssnar på eftersom att jag kritiserar så förbannat.
Självklart ska ni få veta det: Jag var en inbiten hårdrockare för ett x antal år sedan, jag har dock förstått att det finns bra musik utanför denna underbara hårdrock. Jag fungerar på följande vis; Allting som gör inom hårdrock är bra, till stor del. Sen finns det axplock ur andra musikstilar där låtar kan vara bra, hiphop, rap, techno etc. Någonting jag har svårt för är dock dansbandsmusik, knytnävsslag i magen som "Över en kopp i min berså" (Eller vad den heter) är inte min cup of tea.

”Fantasi är viktigare än kunskap”
- Albert Einstein

Av. Michael Bergman Aka. B-MaN :tummenupp

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Låter som ett spännande ämne att spinna vidare på. Det som är intressant i diskussionen är att grunden till den är att vi tycker olika och att våra meningar skiljer sig eftersom det handlar just om tycke. Det är alltså sällan en objektiv diskussion utan snarare ett högst subjektivt samtal kring musik där vi alla försöker tydliggöra vår ståndpunkt kring musik(även kallat reviravpissning). Det handlar alltså om smak och bedömning utifrån ens egna referenser. Det är med viss besvikelse att journalistik kring kulturella ämnen såsom musik har utvecklats till den grad som finns idag. Även om jag kan stundvis eller ofta hålla med Orvar och den där förbaskade mörkhåriga damen med de tillgjorda rullande "r:na" på svt så blir jag alltsomoftast irriterad av denna stereotypa bild jag får av dem och deras bedömning.

Något som jag är mer intresserad av däremot är just hur musik används i vårt multimediasamhälle och hur vi "hjärntvättas" till att få ett visst tyckte. Radiostationer är alltmer kommersiella och de tillför mest reklam och skivbolagspromotad musik. Min känsla av de större skivbolagen är att de ser musik som enbart en produkt som skall säljas,oavsett hur dom själv tycker att det låter. Våra statliga radiobidrag sträcker sig inte så långt då det är tre kanaler(enligt mig, p1,p2,p4) som tillhandahåller sin genre med musik och där p3 får agera som någon form av "all"-kanal där allt annat skall inrymmas, vilket innebär allt från tonårsprogram från seriösa musikinslag osv.

Tråkigt nog så försvinner den smala musiken i all den här röran. Den stimulans mindre artister behöver från lyssnare blir obefintlig då dom inte får möjlighet att nå ut med sin musik pga begränsade kanaler. Dock har internet öppnat vägarna för smalare musik och man kan fortfarande leta efter udda och intressant musik.

Jag tycker det är intressant det du säger angående texter i musik, där du tar Eiffel 65 som exempel. Personligen så tycker jag inte att texten nödvändigtvis behöver innehålla något budskap eller mening. Musik kan likväl vara en "instrumental" upplevelse där sången kan upplevas som ett instrument, alltså ett element i en komposition för att göra musiken "komplett", iaf ur kompositörens eller lyssnarens betraktelse. Du talar om att musik som man kan nynna efter att ha hört i en betongvägg är skit, vilket jag tycker är att gå ett steg för långt då jag själv kan uppleva väldigt monoton musik bra. Det handlar naturligtvis om smak, där vi inte delar samma. Man skulle likväl kunna bygga upp ett likadant resonemang som du gjort kring rocken och dess utveckling och innehåll, men jag besparar min tid det.

Samtidigt som jag förstår ditt resonemang så anar jag en underton av en diskussion kring smak, där du vill tydliggöra och framhäva din egna musiksmak till att tillhöra en högre klass än annan. Men visst, varför gömma oss och säga att vi alla har olika musiksmak, låt oss istället tala om smak och se hur vi alla gör för att legitimera vårt tycke och vår smak.

Jag återkommer med mer energi och smaktycke efter helgen.

/Elektroniklyssnarmannen :)

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Diskuterade just sånt här på lunchrasten på jobbet idag.

Killen som jag snackade med har varit relativt involverad i undergroundscenen inom metal (black, death, thrash osv) och han berättade om en ganska så intressant händelse.

En polare till honom drev en underground tidning som fokuserade sig mest på väldigt hård metal med dryga 3.000 läsare. Nuclear Blast hörde av sig till honom och ville köpa två helsidor att annonsera på. Beloppet var ungefär likvärdigt med vad det kostade att trycka hela tidningen. Deras enda villkor var att de skulle skriva en bra rescension på Hammerfalls senaste skiva och ha med en intervju med dem i tidningen.

Det här ju alltså på väldigt "liten" nivå. Man kan ju undra vad de stora bolagen gör med tex Aftonbladet och Per Bjurman. Får han några tusenlappar i fickan och får aftonbladet en ny, fet annonsör om de höjer senaste plattan med Robyn till skyarna?

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Nisse Järnet skrev:
Maja hiiiiii maja hooooo maja haaaaa maja hahaa :D Tack och gonatt!

Fy fan vilken avskyvärd låt..... :zpy när den spelas på radion så stänger jag av. Gäller även annat jävla intetsägande skval.

Musik är som bäst när det finns lite tyngd o gitarrer :) o det finns ett innehåll som nån med själ o hjärta vill dela med sig av.

Musik som är framtagen via nån jävla dator..o har nån meningslös jävla lalalablablablatext.... hmm..det är fan slöseri med hörsel att lyssna på. :näsblod

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Nisse Järnet skrev:
Maja hiiiiii maja hooooo maja haaaaa maja hahaa :D Tack och gonatt!
Bara man inte glömmer slå takten med en lp-skiva i huvet.

Jag har inte nåt emot meningslös musik, speciellt inte på fyllan.
Men det finns ju musik för alla tillfällen.

Fast de nämnda dr bombay, Günter o liknade svenska påhitt orkar jag inte med utom i extrem fylla.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Günther, han är svensk? Vem är det? Det var ju han som var med i RHCP videox2, taxichauffören och konsertbesökaren.

Günther

Guest
Markus skrev:
Günther, han är svensk? Vem är det? Det var ju han som var med i RHCP videox2, taxichauffören och konsertbesökaren.

Nein, det är ju jag som är Günther. Basta!

/Günther

:hihi

HanneZ

Guest
All(typ) ny musik tas fram, spelas in, redigeras, distribueras med hjälp av datorer. :)

HanneZ

Guest
Günther är ju slisket i musch o hockyfrill som sjunger u touch my talala o teeny weeny string bikini.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Günther är ju slisket i musch o hockyfrill som sjunger u touch my talala o teeny weeny string bikini.

Jag vet, men samma karaktär är med i två red hot chili peppers videor.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
tänk så skönt att vara günther eller dr bombay, dom har ju garanterat fett med stålars och ingen vet ens vilka dom är. Det är ungefär som att de rånat en bank och kommit undan med det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
honkiie skrev:
tänk så skönt att vara günther eller dr bombay, dom har ju garanterat fett med stålars och ingen vet ens vilka dom är. Det är ungefär som att de rånat en bank och kommit undan med det.

Ja, de förtjänar en idolskara bara pga deras genialitet. Sedan att något värdelöst garageband sågar dem för att de inte är "äkta", vem hade brytt sig?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år