Meningslös musik - Ett nygammalt begrepp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Mycket bra tråd. Ungefär det som jag hade på hjärtat för ett tag sedan. Jag håller med trådstartaren till fullo.

Vad som gör dessa "ointelligenta låtarna" kända måste ju vara media kombinerat med okunskap hos "lyssnarna" samt den otroliga upprepningen hela hela tiden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hållundan skrev:
Vad som gör dessa "ointelligenta låtarna" kända måste ju vara media kombinerat med okunskap hos "lyssnarna" samt den otroliga upprepningen hela hela tiden.

Okunskap har väl inte med musiksmak att göra? Antingen så gillar man eller så gillar man inte, spelar väl ingen som helst roll vad man kan om musiken...?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Okunskap har väl inte med musiksmak att göra? Antingen så gillar man eller så gillar man inte, spelar väl ingen som helst roll vad man kan om musiken...?
Okunskap och intresse går ju hand i hand. Många lyssnar ju på musiken utan att veta varför egentligen.

HanneZ

Guest
Ni gör det hela så avancerat. När jag hör musik blir/vill jag: glad, ledsen, åka fort, ringa mitt ex, dricka öl, etc. beroende lite på va det är för låt. Ska jag behöva tänka på vad jag ska tycka om för musik? :)

/ Hannes

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hållundan skrev:
Okunskap och intresse går ju hand i hand. Många lyssnar ju på musiken utan att veta varför egentligen.

Vad kan det finnas för svar på frågan 'varför' mer än att man gillar musiken...? :va

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
hållundan skrev:

Fast det är nog väldigt få som verkigen lyssnar på sån musik. Självklart så är det väl så att om man inte intresserar sig för något så vet man inte mycket om det.

Den typiska lyssnaren på tex rixfm eller vad det nu är lyssnar ju på jobbet eller i bilen. Inga ställen där man egentligen lägger någon större vikt på vad det är för något. Det är nog ganska få som sätter sig ner hemma och drar igång steronr, sätter sig ner och sätter på komersiell radio.

Man prioriterar olika saker i livet. För mig är det lika obegripligt att man inte intresserar sig för musik som det är att man inte intresserar sig för sport för andra (sport är jag personligen helt ointresserad av).

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Brutus skrev:
Fast det är nog väldigt få som verkigen lyssnar på sån musik. Självklart så är det väl så att om man inte intresserar sig för något så vet man inte mycket om det.

Den typiska lyssnaren på tex rixfm eller vad det nu är lyssnar ju på jobbet eller i bilen. Inga ställen där man egentligen lägger någon större vikt på vad det är för något. Det är nog ganska få som sätter sig ner hemma och drar igång steronr, sätter sig ner och sätter på komersiell radio.

Man prioriterar olika saker i livet. För mig är det lika obegripligt att man inte intresserar sig för musik som det är att man inte intresserar sig för sport för andra (sport är jag personligen helt ointresserad av).
Visst, du har helt rätt. Det är väl så att man har olika värderingar och intressen i livet, inget mer med det. Men som sagt, de som är inbitna lyssnare av en viss sorts musik borde väl kunna lite mer om den?!

Nåväl, tråkigt att reklamradion endast spelar en viss typ av musik, trots att man bara vill ha den i bilen, på jobbet etc etc.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hållundan skrev:
Nåväl, tråkigt att reklamradion endast spelar en viss typ av musik, trots att man bara vill ha den i bilen, på jobbet etc etc.

Det håller på att bli bättre, nu finns följande:

Vinyl 107 (60-tal)
Rocklassiker (Rock...)
Power (Hip Hop)
Metro (Svenskt)
Lugna favoriter (tjejmusik)

Förut var allt som NRJ/Rix.

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
Markus skrev:
Det håller på att bli bättre, nu finns följande:

Vinyl 107 (60-tal)
Rocklassiker (Rock...)
Power (Hip Hop)
Metro (Svenskt)
Lugna favoriter (tjejmusik)

Förut var allt som NRJ/Rix.

nja... eftersom de kommersiella radiokanalöerna har ett så sammansvetsat samarbete med skivbolagen så ska vi nog inte hoppas på nån jättestor variation i utbudet.
intressant faktiskt att politikerna såg just utökat utbud som en av de stora anledningarna till att avreglera radiomarknaden...

minns då Energy etablerade sig i Sverige , då kunde man på allvar få höra Master of puppets....

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
HanneZ skrev:
Ni gör det hela så avancerat. När jag hör musik blir/vill jag: glad, ledsen, åka fort, ringa mitt ex, dricka öl, etc. beroende lite på va det är för låt. Ska jag behöva tänka på vad jag ska tycka om för musik? :)

/ Hannes

håller med, en viss sorts musik ska gå direkt in i pungen, det är det som gör den så vacker, som Ramones tillexempel.
däremot är det en smula sorgligt att skivbolagen verkar mer cyniska nuförtiden än vad de var på tex 50talet o trycker ut vadsomhelst (eller så har jag blivit gammal o bitter)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kapten Stofil skrev:
nja... eftersom de kommersiella radiokanalöerna har ett så sammansvetsat samarbete med skivbolagen så ska vi nog inte hoppas på nån jättestor variation i utbudet.
intressant faktiskt att politikerna såg just utökat utbud som en av de stora anledningarna till att avreglera radiomarknaden...

minns då Energy etablerade sig i Sverige , då kunde man på allvar få höra Master of puppets....

Problemet var väl att det belv budgivning på licenserna, ett antal stora företag köpte upp rubbet och sedan köpte de upp varandra så nu är det bara samma skit. Jag förstår att man gjorde så, och det var egentligen rätt - men resultatet blev så fel... Men en viss variation tycker jag att man börjar kunna skönja-om nu alla "allt-i-allo" kanaler slutar spela t.ex rock o hiphop som det finns specialkanaler så kommer ju även de bli mer nischade. Det skulle behövas en technokanal, en eurodiscokanal, en rockkanal utan mongon som pratar. Det fanns väl en klassisk kanal på 106,3 förut-den dog. Just de högre frekvenserna verkar vara svårare att få lönsamma. Men varför kan man inte ha fler sändningsfrekvenser? Varför kan inte pst - eller vem som nu administrerar - släppa 105,2, 105,3, 105,4 osv??

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Markus skrev:
Günther, han är svensk? Vem är det? Det var ju han som var med i RHCP videox2, taxichauffören och konsertbesökaren.

Det är väldigt likt men det är faktiskt inte samma person. Däremot är det väll inget tvivel om var inspiration till Günther kommer ifrån.

FÖrsta gången jag såg My Ding Ding Dong var jag övertygad om samma sak. Det irriterade mig så pass att jag var tvungen att kolla upp det. Personen i RHCP är faktiskt en duktig skådespelare som var med i bla "Ghost World".

Däremot har jag inte lyckats hitta hurvida Dr.Bombay och Günther är samma person, men jag letar vidare nästa gång jag tycker mitt liv är patetiskt och jag inte har något vettigare att göra...

:tomten

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
StAnger skrev:
Det är väldigt likt men det är faktiskt inte samma person. Däremot är det väll inget tvivel om var inspiration till Günther kommer ifrån.

FÖrsta gången jag såg My Ding Ding Dong var jag övertygad om samma sak. Det irriterade mig så pass att jag var tvungen att kolla upp det. Personen i RHCP är faktiskt en duktig skådespelare som var med i bla "Ghost World".

Däremot har jag inte lyckats hitta hurvida Dr.Bombay och Günther är samma person, men jag letar vidare nästa gång jag tycker mitt liv är patetiskt och jag inte har något vettigare att göra...

:tomten

Åh fan, jag var helt hundra...
Günther och Bombay/McDoo är inte samma person.

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Hoj
ingen
Chris Ash skrev:
Kapitalism i kombination med musik är en styggelse

Fel. Det är humor. Svår humor som endast några utvalda förstår :D
Det är humor på hög nivå att se ett helt dansgolv med packade människor dansa macarena med stor inlevelse.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Markus skrev:
Men varför kan man inte ha fler sändningsfrekvenser? Varför kan inte pst - eller vem som nu administrerar - släppa 105,2, 105,3, 105,4 osv??

FM stereo-sändningar tar upp en enorm massa bandbredd, så att man måste ha ganska stora marginaler mellan dom sändande frekvenserna för att få kanalseparation, dessutom måste man beakta att vid vissa tillfällen råder "atmosfäriska*" omständigheter som gör att en lokalradiokanal i Stockholm kan höras långt utanför täckningsområdet, då är det inte så smart att i grannkommunen lägga en annan station på samma/närliggande frekvenser.

Att dela ut frekvenser är ett jättepussel, som inte alls är lätt att lägga, PTS gör nog vad dom kan, men innan radion är digitaliserad får vi nog finna oss i att man maximalt kan klämma in 8-10 stationer mellan 88 och 108MHz

*Jag skrev atmosfäriska omständigheter fullt medveten om att det finns andra vågutbredningsfenomen, men jag orkar inte gå in på alla olika varianter.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Kapten Stofil skrev:
håller med, en viss sorts musik ska gå direkt in i pungen, det är det som gör den så vacker, som Ramones tillexempel.

Är du och jag dom enda på forumet som gillar ramones? :yoparty
P.s jag hörde master of puppets på p3 för nån månad sen. I sin helhet dessutom

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom