Meniskskada - har du erfarenhet av det?

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag har förmodligen råkat ut för en meniskskada (läkarundersökt med misstanke om meniskskada, men ej röntgad ännu). Jag är intresserad av höra om din erfarenhet av det.

Hur allvarligt skadat sa de att det var?
Hur lång tid från fastställd diagnos tills det att operation blev av?
Opererades du eller blev det annan behandling?
Hur lång rehabiliteringstid hade du tills du inte märkte av skadan?
Blev du helt återställd? Om inte vad är dina komplikationer idag?

Som sagt, jag har inte fått det fastställt ännu, men dygnets 24 timmar känns numer lite längre i väntan på röntgentid samt att de fysiska aktiviteterna hindras en aning...:rolleyes:

/Mange
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Har erfarenhet.

Kortfattat hade problem med knät i 6 månader med olika behandlingar som föreslogs.

Till slut krävde jag remiss till ortoped.
Efter det besöket vart det operation ganska omgående.
Då hade jag slitit ned/bort 50% utav inre menisken i vänstra knät.

Rehab efteråt gick fort, 1 månad kanske. Har nuförtiden lite men i form utav ömmande knä ibland. (inget som inte går att leva med)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Har erfarenhet.

Kortfattat hade problem med knät i 6 månader med olika behandlingar som föreslogs.

Till slut krävde jag remiss till ortoped.
Efter det besöket vart det operation ganska omgående.
Då hade jag slitit ned/bort 50% utav inre menisken i vänstra knät.

Rehab efteråt gick fort, 1 månad kanske. Har nuförtiden lite men i form utav ömmande knä ibland. (inget som inte går att leva med)

Tack för svaret. Sjukt att det behövde gå så långt i ditt fall. Illa, mycket illa.:huvet
Jag fick en läkarundersökning samma dag som jag kände av skadan och vi båda konstaterade att det med stor sannolikhet rör sig om menisken. Röntegenremiss är skickad så efter den vet vi säkert.
Kul att veta att det kan gå rätt fort med rehabtiden efter operation iaf.:tummenupp
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Tack för svaret. Sjukt att det behövde gå så långt i ditt fall. Illa, mycket illa.:huvet
Jag fick en läkarundersökning samma dag som jag kände av skadan och vi båda konstaterade att det med stor sannolikhet rör sig om menisken. Röntegenremiss är skickad så efter den vet vi säkert.
Kul att veta att det kan gå rätt fort med rehabtiden efter operation iaf.:tummenupp

Operationen gick snabbt och lätt för mig. Titthålsoperation med ryggmärgsbedövning jag gick därifrån utan kryckor så fort bedövningnen hade släppt.:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är många bud om operation eller inte bland världens ortopeder. På 90-talet var man jätteliberal att ta bort med resultatet att vi har mängder med artroser idag som kanske kunde ha undvikits. Så operation behöver absolut inte vara en lösning på en meniskskada. Det kan verka futtigt med sjukgymnastik men där är gjort studier där man lottat folk till operation eller sjukgymnastik där sjukgymnastiken vunnit.

Vad har du för problem med knät? Hakar det upp sig? Är det trauma som är orsaken till dina problem?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Har haft en meniskskada som gjorde att knät låste sig titt som tätt och det gjorde FRUKTANSVÄRT ont. Så ont att jag var nära och svimma några gånger. Jag opererade knät på samma ställe som gjorde mitt korsband, arto clinic. Det tog ca 6 veckor att komma tillbaks efter operationen som var under lokalbedövning.

Känningar efter operation? Inga, men då ska vi inte glömma bort att jag bara är 24 också.

Om jag vore dig skulle jag operera knät. Men jag är alltid för operation då jag av erfarenhet(två korsbandsoperationer, en menisk operation) vet att man inte kan göra lika mycket fysiska saker om man inte opererar, that's a fact!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är många bud om operation eller inte bland världens ortopeder. På 90-talet var man jätteliberal att ta bort med resultatet att vi har mängder med artroser idag som kanske kunde ha undvikits. Så operation behöver absolut inte vara en lösning på en meniskskada. Det kan verka futtigt med sjukgymnastik men där är gjort studier där man lottat folk till operation eller sjukgymnastik där sjukgymnastiken vunnit.

Syster och pojkvän fick meniskproblem.

Syster fick operation & lever "normalt" nu, pojkvännen fick det inte och är i princip handikappad nu.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Det är många bud om operation eller inte bland världens ortopeder. På 90-talet var man jätteliberal att ta bort med resultatet att vi har mängder med artroser idag som kanske kunde ha undvikits. Så operation behöver absolut inte vara en lösning på en meniskskada. Det kan verka futtigt med sjukgymnastik men där är gjort studier där man lottat folk till operation eller sjukgymnastik där sjukgymnastiken vunnit.

Vad har du för problem med knät? Hakar det upp sig? Är det trauma som är orsaken till dina problem?

Inga låsningar, men övriga sympton stämmer på meniskskada, men det behöver givetvis inte vara så. Löpning i berg och dal skulle kunna vara orsaken.

Vad menar du med att ta bort? Ta bort hela eller delar?

Har du källa på att sjukgymnastik i vissa fall varit mer givande? Intressant att läsa. Borde vara ganska beroende på skadans omfattning. Sjukgymnastik/rehabiliteringsträning (på sjukan eller på egen hand) ser jag som en naturlig del oavsett skadans omfattning och operation eller inte.

Känningar efter operation? Inga, men då ska vi inte glömma bort att jag bara är 24 också.

Jag känner mig som 24 så då är jag snabbt tillbaka igen:D (eller beter jag mig som 24 eller var det 14?!:va)
 
Last edited:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Trasigt knä - Du får ingen op (om du nu inte är 80 bast, då hamnar du först i kön såklart!). Hoppas rehaben hjälper, annars lev med det ..alt be en polare svinga med basebollträt så du får op.

Jättetrasigt knä - Op, förhoppningsvis helt återställd


De är min erfarenhet av trasiga knän i detta fantastiska land..
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Trasigt knä - Du får ingen op (om du nu inte är 80 bast, då hamnar du först i kön såklart!). Hoppas rehaben hjälper, annars lev med det ..alt be en polare svinga med basebollträt så du får op.

Jättetrasigt knä - Op, förhoppningsvis helt återställd


De är min erfarenhet av trasiga knän i detta fantastiska land..

Det är ju just därför man inte går till Soviet Russia sjukhusen utan vänder sig till privata sjukhus istället. Jag är för fri sjukvård, men den fungerar inte i Sverige.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inga låsningar, men övriga sympton stämmer på meniskskada, men det behöver givetvis inte vara så. Löpning i berg och dal skulle kunna vara orsaken.

Vad menar du med att ta bort? Ta bort hela eller delar?

Har du källa på att sjukgymnastik i vissa fall varit mer givande? Intressant att läsa. Borde vara ganska beroende på skadans omfattning. Sjukgymnastik/rehabiliteringsträning (på sjukan eller på egen hand) ser jag som en naturlig del oavsett skadans omfattning.



Jag känner mig som 24 så då är jag snabbt tillbaka igen:D (eller beter jag mig som 24 eller var det 14?!:va)


Problemet med meniskskador är att man ofta har en omfattande komorbiditet med resten av knäts delar. Det är väldigt vanligt att man samtidigt skadar andra delar av knät och det är ett enormt pedagogiskt problem för doktorn. Patienten har ont och tjatar sig till en röntgen av knät som visar meniskskada och patienten kräver att få bli opererad. Operationen går bra men patienten blir inte ett dugg bättre och är gravt missnöjd. Allt detta beror på att det inte var menisken som orsakade problemet från första början även om den också var trasig.

Därför är min rekommendation att om du inte har låsningar börja med smärtlindring, skippa förvärrande faktorer (ex löpning i backe) och börja på ett stenhårt rehabprogram. När du uppnått god stabilitet efter 1-2mån och det fortfarande inte är bättre så går du vidare med MR och operation.

Oskuret är bäst.... Aldrig undrat varför en ögondoktor har glasögon även om han har möjlighet till gratis ögonlaseroperation eller varför en gammal ortoped haltar istället för att byta höftkula?

Det är ju just därför man inte går till Soviet Russia sjukhusen utan vänder sig till privata sjukhus istället. Jag är för fri sjukvård, men den fungerar inte i Sverige.

Vill inte vara negativ men jag föreslår att du läser årsrapporterna från svenska höft och knäregistret. Där registreras alla höft/knä operationer i Sverige. De privata aktörerna är sämre än snittet när det kommer till faktorer såsom komplikationsfrekvens, antal återoperationer pga komplikationer, smärtreduktion och ett flertal andra faktorer...

När doktorn på det vanliga sjukhuset säger nej till operation så be denne förklara varför. Att denne inte vill operera beror vanligtvis inte på inkompetens eller budgetprioriteringar utan därför att denne inte tror det kommer att bli bra. De privata däremot tjänar inga pengar om de inte opererar, inte undra på att de är knivkåta....
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Problemet med meniskskador är att man ofta har en omfattande komorbiditet med resten av knäts delar. Det är väldigt vanligt att man samtidigt skadar andra delar av knät och det är ett enormt pedagogiskt problem för doktorn. Patienten har ont och tjatar sig till en röntgen av knät som visar meniskskada och patienten kräver att få bli opererad. Operationen går bra men patienten blir inte ett dugg bättre och är gravt missnöjd. Allt detta beror på att det inte var menisken som orsakade problemet från första början även om den också var trasig.

Därför är min rekommendation att om du inte har låsningar börja med smärtlindring, skippa förvärrande faktorer (ex löpning i backe) och börja på ett stenhårt rehabprogram. När du uppnått god stabilitet efter 1-2mån och det fortfarande inte är bättre så går du vidare med MR och operation.

Oskuret är bäst.... Aldrig undrat varför en ögondoktor har glasögon även om han har möjlighet till gratis ögonlaseroperation eller varför en gammal ortoped haltar istället för att byta höftkula?
Vill inte göra någonting innan jag vet vad, hur och om någonting är skadat.
MR kommer förhoppningsvis ge en bild av vad som är skadat, skadans omfattning samt eventuellt andra skador i leden och först efter det kan beslut fattas om hur skadan ska behandlas. Behövs det sys, plockas bort en flisa eller ska det bara vilas några veckor och sedan börjas tränas igen? Är det med säkerhet menisken?

Reder man som läkare inte ut varför menisken har gått sönder eller om andra skador finns begår man ju ett misstag. Likaså ligger det väl i de flestas natur att få veta varför ens kropp har pajat. Den går inte bara sönder.


Nu är jag inte så gammal så att min kropp ingått naturligt gubbförfall så som min skada är knappast av naturlig art så som ögonläkaren eller den haltande ortopeden.

"Är det inte trasigt - laga det inte". "Är det trasigt - varför inte laga det". Ja, typ.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
MR kommer förhoppningsvis ge en bild av vad som är skadat, skadans omfattning samt eventuellt andra skador i leden och först efter det kan beslut fattas om hur skadan ska behandlas. Behövs det sys, plockas bort en flisa eller ska det bara vilas några veckor och sedan börjas tränas igen? Är det med säkerhet menisken?

Reder man som läkare inte ut varför menisken har gått sönder eller om andra skador finns begår man ju ett misstag. Likaså ligger det väl i de flestas natur att få veta varför ens kropp har pajat. Den går inte bara sönder.

Nu är jag inte så gammal så att min kropp ingått naturligt gubbförfall så som min skada är knappast av naturlig art så som ögonläkaren eller den haltande ortopeden.

"Är det inte trasigt - laga det inte". "Är det trasigt - varför inte laga det". Ja, typ.

97% av alla meniskoperationer handlar om att ta bort delar av menisken. Detta då den till största delen saknar blodtillförsel och därför inte kan läka. Där finns studier på att sy fast den laterala remsan men de är inte konklusiva.

MR är inte magi och kan avslöja långt ifrån alla skador. Har du taskiga korsband/ledband så syns det om de är sönderslitna men har de bara blivit förlängda och utmattade syns det inte på bild utan det är upp till bedömningen av undersökande ortoped.

Att veta varför något skadades är totalt omöjligt då den förhoppningen kan du dumpa överbord redan innan du träffar ortopeden.

Med ögonläkaren och ortopeden skulle jag illustrera att läkare oftast är betydligt mer restriktiva med att låta någon skära i dem än vad de själva är att skära i andra. Bara för att något är trasigt är det inte säkert att man skall laga det. Boten skall inte vara värre än soten...

Har man problem med låsningar skall man operera men har man inte det så skall man tänka sig för många gånger. Där finns en icke föraktfull andel av de opererade som inte blir ett dugg bättre och några som faktiskt blir sämre..
 
Last edited:

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Under min operation spolade de ut lösa delar och jämnade till kanten på menisken.

Har inte längre låsningar och obehagligt kras i knät.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
97% av alla meniskoperationer handlar om att ta bort delar av menisken. Detta då den till största delen saknar blodtillförsel och därför inte kan läka. Där finns studier på att sy fast den laterala remsan men de är inte konklusiva.

MR är inte magi och kan avslöja långt ifrån alla skador. Har du taskiga korsband/ledband så syns det om de är sönderslitna men har de bara blivit förlängda och utmattade syns det inte på bild utan det är upp till bedömningen av undersökande ortoped.

Att veta varför något skadades är totalt omöjligt då den förhoppningen kan du dumpa överbord redan innan du träffar ortopeden.

Med ögonläkaren och ortopeden skulle jag illustrera att läkare oftast är betydligt mer restriktiva med att låta någon skära i dem än vad de själva är att skära i andra. Bara för att något är trasigt är det inte säkert att man skall laga det. Boten skall inte vara värre än soten...

Du verkar som vanligt klok som en bok.
Har du personlig erfarenhet i ämnet eller är det google och egna sammanfattningar?

Jodå, att MR inte är magi vet jag då jag gjort ett antal. Bland annat på just ledband som var delvis av. Därför skrev jag just förhoppningsvis. Men är där en flisa eller spricka så kommer den med största sannolikhet synas. Att få veta skadans omfattning gör att jag önskar MR. Jag vill också höra andras personliga erfarenheter av liknande skada då det kan vara det jag råkat ut för. Därför jag frågar. Nu vet jag ju faktiskt inte 100 % om det ens är meniskskada som det handlar om i mitt fall.

Det jag menar med att ta reda på varför någor gått sönder är givetvis att försöka härleda skadan till specifik händelse som kan ha orsakat den. Som i mitt fall, löpning i extremt brant och ojämn terräng. Mer komplicerat än så behöver det inte vara.
Varför skulle det för övrigt vara omöjligt att veta varför något skadades? Menar du specifikt meniskskador eller skador generellt?

Har du länkar eller annan hänvisning till de studier du nämner finns i ämnet. Vore intressant att läsa lite dessa just nu.
:tummenupp
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du verkar som vanligt klok som en bok.
Har du personlig erfarenhet i ämnet eller är det google och egna sammanfattningar?
:tummenupp

Jag är läkare som jobbar inom ortopedin och dessutom har jag egna meniskskador så nej det är inte kreativt googlande.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6690 Här har läkartidningen en rimligt lättförstådd artikel om knäskador där det finns gott om referenser att läsa.

Svär inte på din läkare om du blir nekad MR bara. Riktlinjerna för MR knä finansierad av staten är
Patienten har svår smärta/värk och kraftigt nedsatt rörlighet (exempelvis p.g.a. mekaniska problem i form av låsningar, recidiverande hydrops och/eller påtag*liginstabilitet) med livskvaliteten starkt påverkad, eller uppvisar oproportionellt svår smärta i förhållande till fynden vid klinisk undersökning.

Kan du gå och stå utan upphakningar eller stor instabilitet i knäleden så kan du försöka tjata eller gå till en privat sportklinik(kostar typ 3kkr).

Om där inte finns ett solklart trauma ex snabb vändning i fotboll, Mc krasch etc så är det svårt att veta. Kan lika gärna vara så att skadan skedde tidigare och det var först när du sprang lidingöloppet du behövde menisken och därför märkte att den var trasig.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag är läkare som jobbar inom ortopedin och dessutom har jag egna meniskskador så nej det är inte kreativt googlande.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6690 Här har läkartidningen en rimligt lättförstådd artikel om knäskador där det finns gott om referenser att läsa.

Svär inte på din läkare om du blir nekad MR bara. Riktlinjerna för MR knä finansierad av staten är


Kan du gå och stå utan upphakningar eller stor instabilitet i knäleden så kan du försöka tjata eller gå till en privat sportklinik(kostar typ 3kkr).

Om där inte finns ett solklart trauma ex snabb vändning i fotboll, Mc krasch etc så är det svårt att veta. Kan lika gärna vara så att skadan skedde tidigare och det var först när du sprang lidingöloppet du behövde menisken och därför märkte att den var trasig.

Perfekt. Äntligen välförankrad information från någon och inte google som talar. Hade du sagt det tidigare och länkat hade jag läst dina inlägg med helt annan tyngd och lagt mig tidigare.

Jag svär bara på folk som inte kan motiverar sina beslut.

Tack för länken.:tummenupp

Lidingöloppets bana är barnlek mot det underlag jag likt en stenbock studsade runt på för 2 veckor sedan.:gnissla Vilket för mig är troliga orsaken såvida skadan inte legat lantent sedan ledbandsskadan för 1,5 år sedan.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top