Mer arg på Trygg-Hansa än på tjuven

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Min CBR900 blev stulen 2005 - 06 – 23. Jag blev galen och skulle döda alla tjuvar i hela världen - ensam!

Det var innan jag kom i kontakt med mitt försäkringsbolag….
Då hojen var med om en mindre krock var toppkåpan skadad och kåpglaset krossat samt lite repor på höger sida. Bromspedalen gick av också. Sen var det slut med skador på hojen förutom repor i Yoshipipan.
Se gixxer.se för foton.

Jag kommer muntligen överrens med besiktningsmannen på Trygg-Hansa (TH) om självriskeliminering då jag skippar att laga icke original-prylar och sånt som jag fixar varefter.
TH ansåg detta vara en bra ide då det blev en s.k win-win-situation.

Det jag begärde nytt:
-Toppkåpa

Det jag lämnade därhän:
-Kåpglas
-Bromsgrepp
-Styrvikt
-Bromspedal
-Repad slutburk

Nu när jag anmäler min hoj stulen menar TH att då de inte kan laga min MC avser de räkna av värdet på min MC.
-Men? Jag hade ju avtalat om självriskeliminering?
-Det kan vi inte ta hänsyn till längre…
-Men, vi var ju överrens?!
-Ja, man nu är det inte så längre. Ska du ha ersättning som hel MC betalar du självriken. Du har haft otur.

Inte nog med det. När det nu gått över 30 dagar sänder jag in de handlingar och nyckler som krävs. F.Ö ville de ha typintyg inskickat, något som förbryllade mig då min CBR900 inte var typad som 30-moped. Dessutom fanns inget krav om att annat än fordonest nycklar skulle lämnas in. Mitt lås då? Tydligen inte.

Kvinnan som håller i fallet sitter på bilskador och har inte normalt hand om MC-skador. Nåt jag också förbryllas över. Kanske därför jag fick den konstiga begäran om typintyg? Kanske samma sak där gällande att nycklarna till låset inte begärts in, bilar låses sällan med extra lås va?

Nu kommer vi till det roligaste av allt; precis när mitt fall blir aktuellt att tas om hand går denna kvinna på semester! Hon skulle om jag inte minns fel vara tillbaka 17:e augusti.

Telefonisten tycker det är ”verkligen konstigt” att denna kvinna har hand om ett MC-fall då hon är ”bilskadeutredare”.

Jag ber att få en annan utredare. Dels för att slippa vänta tre veckor till och dels för att få nån som kan MC. Svaret blir syrligt att detta inte är nåt att tala om förrän jag sänt in nycklarna till dem, nycklarna de först inte bad om. Dessutom måste jag skaffa fram ett köpeintyg från föregående ägare! Det låter åter som ett ärende med oregistrerade 30-mopeder…

Jajjemen. Här står jag…

Skall jag köpa en CBR900 –92 med ramnummer 3000023 (monterad första produktionsveckan i Hammatsu) för 30 000, lägga 5500 i premie och sen lägga två gånger 6000 i självrisk för att få ut hur mycket? Och NÄR får jag det? THs personal tar sig an ärenden dan innan semester och jag skall ”vara nöjd med det”.

Ja, de har ju rätt. Jag har haft otur…
 
Last edited:

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Åk dit och snacka med dom! Och ge dig inte förrän någon tar tag i ditt fall omgående!

Ibland undrar man ju vart servicekänslan tagit vägen... HELT OTROLIGT :mad:
 

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
NÄÄ men fi fan. de där låter ju inte riktigt som de ska vara :kocko
ta och kolla upp de där ordetligt.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
euromange skrev:
Åk dit och snacka med dom! Och ge dig inte förrän någon tar tag i ditt fall omgående!

Ibland undrar man ju vart servicekänslan tagit vägen... HELT OTROLIGT :mad:

Jag sa att jag skulle berätta för alla jag stötte på om detta ärende, då sa de "jaha, gör det då". Jag jobbar ju på en av Stockholms större MC-firmor och rekommenderar försäkringar var dag.

En sak vill jag påpeka; jag håller mig till sanning och egna erfarenheter hela tiden . Dessutom är jag noga med att påpeka att detta är MIN uppfattning. Trygg har nog en annan...
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
euromange skrev:
Åk dit och snacka med dom! Och ge dig inte förrän någon tar tag i ditt fall omgående!

Ibland undrar man ju vart servicekänslan tagit vägen... HELT OTROLIGT :mad:

Kan bara hålla med, har oxå haft att göra med TH, inget vidare i mitt fall iaf..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det där låter ju förjävligt!
Hota T-H med allt lagligt du kan komma på, och ge dig inte förrän du har slantarna i näven. :mad:
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
I ett fall hade de givit en kund som köpt en moped (pris 25 900:) ett par månader tidigare endast 18 000:- (moppen hade gått 400 mil) med motiveringen att "första ägaren tar en större ekonomisk förlust på ett fordon". Men jag rings snabbt upp T-H och spelade intresserad av en försäkring och tjejen i luren sa att man skulle få en "i handlen likvärdig moped" och att "man skulle bli likvärdigt ersatt". Tydligen inte.

Fråga hur de ersätter redan då du tar din försäkring. Skriv upp namn och tidpunkt. Om de senare hänvisar till försäkringsbrevet motfråga om du kan omförhandla din försäkring en vecka senare - då du fått ditt försäkringsbrev eller om det är "säljande instans" som står ansvarig för villkoren du tog försäkringen på...
 

Mumin

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Landskrona
Hoj
GSXR K7
Trygghansa

Kan bara hålla med om att Trygghansa är fruktansvärda. Fick min hoj stulen i oktober förra året och väntar fortfarande på ersättning. För det första tvivlar dom över att hojen överhuvudtaget har blivit stulen eftersom den blev stulen precis dagarna innan premien skulle betalas in. Känns förjävligt att bli anklagad för en massa saker och dessutom lägger dom helt plötsligt bevisbördan på mig. Mitt tips är att håll er så långt borta från Trygghansa som bara möjligt om ni vill ha en smidig skadereglering. Jag vet att jag aldrig mer kommer ha något försäkrat hos TH.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Om jag inte minns fel maste forsakringsbolagen erstatta fordonet i pengar inom 30 dagar? Ar inte 100 pa detta men fan 99% har for mig jag last det i kontraktet fran bade TH och IF, ratta mig garna om jag har fel.
 

Dark_Messenger

Guest
T.H har nog alltid varit dyrast när jag kollat försäkring på hojar. Trodde knappt att nån nyttjade dem. Klart, har man fyra fastigheter och tre åkgräsklippare PLUS hojen hos dem kanske man kan få en vettig premie. :va

Stå på dig. Hänvisa till tråden om inte annat.
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Skulle vara kul om folk kunde starta en lista efter det att dom bytt från Trygg Hansa så får vi se om det ger ngt resultat. Jag hade IF innan tills jag upptäckte att dom satt och ljög mig rakt upp i ansiktet. Bytte tillbaka till Folksam som dessutom visade sig billigare och lägre självrisk med samma vilkor tror att IF var sk märkesförsäkring.
JL
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jävlar vilket trådlyft. Nästan 3 år gammal tråd.

Den refererades i annan tråd.

T.H har nog alltid varit dyrast när jag kollat försäkring på hojar. Trodde knappt att nån nyttjade dem. Klart, har man fyra fastigheter och tre åkgräsklippare PLUS hojen hos dem kanske man kan få en vettig premie. :va

Det där varierar från person till person och hoj till hoj. Två av mina tre motorcyklar har varit billigast på TH. Nuvarande är det dock inte.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
TrygHansa är ett skit företag hatar dem har haft å göra med dem när jag blev påkörd av en kärring de vägrade laga min bil och jag fick pengar som inte räckte till en likvärdig bil. hade en BMW 525 kombi, modell skit gammal. men hade inte gått så långt och var rost fri, jag fick ersättning för en skit gammal BMW 520 Sedan som var en rost hög.. de gick in på blocket å hittade den biligaste skiten de kunde hitta bara för att bli av med mig...

hatar TrygHansa, och jag HOPPAS verkligen att de läser detta jävla ARSLEN!

EDIT: TrygHansa var kärringens FB. och jag var inte orsaken till olyckan utan hon.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
sålde min kawwa i början på juni, hade precis betalat in premien och således skall jag få tillbaks pengar, jag bara undrar hur länge det kan va rimligt att behöva vänta??? ringde dom i mitten på augusti och då så killen att ett ubetalningskort var på G, h ar dock inte sett till det ännu:confused:
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
sålde min kawwa i början på juni, hade precis betalat in premien och således skall jag få tillbaks pengar, jag bara undrar hur länge det kan va rimligt att behöva vänta??? ringde dom i mitten på augusti och då så killen att ett ubetalningskort var på G, h ar dock inte sett till det ännu:confused:

jag har fått inom 1mån när jag gjort ägarbyte på mincykel hos Salus Ansvar.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Kan bara hålla med, har oxå haft att göra med TH, inget vidare i mitt fall iaf..


Me to..

Kan ju berätta mian erfarenheter då, 11 dec 2006 halkade jag och bröt lillfingret. Det fick inte doktorn till rätt så jag har problem med rörlighet samt ont ibland. Väntar fortfarande på ersättning :tummenupp

Ungefär 1år senare den 17 Nov så ramlar jag i en trapp och pajar min tumme (ligamenten) ringer in detta och det är frid och fröjd. Nu ca 1år till efter det så har jag ont i både tumme och lillfinger men har ännu inte fått någon som helst ersättning vilket jag har dyra extra försäkringar till som jag pröjsar + livförsäkring ochh varenda annan försäkring de erbjuder alltså en bra kund hos dem.

Ringer in och frågar när jag ska få göra mitt test ang rörlighet och smärta i lillfingret vilket hände 2006 alltså skulle detta test utförts 2007. Har det skrivet i mina avtal jag signerat. Får då till svars av en tjej som sitter där att eftersom jag skadat tummen också så får du vänta 1år till altså 2år eftermin första skada. jaså varför det frågar jag???
Jo du förstår allt i handen sitter ihop, jaaså säger jag så du menar att ett brutat lillfinger och ett sönder ligament i tummen kan påverka varandra?
Ja svarar hon senor och ben sitter ihop. Ja men vafan inte en sena ifrån tumme till lillfinger sitter ihop? Då svarar den förbannadt blåsta tjejen att ja du vet jag har ju hand om en massa sånna här fall så jag kan ju rätt mycket ang anatomi. Va säger jag har du läst till sjuksköterska eller doktor????
Nä jag är självlärd svarar hon jag börjar först as garva för att sen bli totalt skit förbannd.

Nu är det 2008 och snart framme vid 2år efter första olyckan och 1 år efter andra, + att jag han med att kracha med en hoj och bryta armen i sommar vilket förmodligen gör att jag kanske om jag inte trillar och skadar mig igen kan räkna med ersättning tidigast hösten 2009 :)

Fy fan när jag fårr mina cash så byter jag försäkringsbolag direkt. :mad:

Föresten kan ju berätta en sak till ang Trygghansa, Någon mupp hade hemförsäkrat min lägenhet upp till 1mille. Ringde och ville sänka denna då jag inte va intresserad att betala 1600kr om året för detta. De svarar detta är omöjligt ni är ju 2st som bo i lägenheten. Jaha spelar det någon roll det står ju även i mina papper att jag pröjsar extra för det. Ja din tjej har säkert en massa dyra saker. nej säger jag vi är vanliga svenssons vi har inga exlusiva saker, så jag vill gå ner till lös öre 200 000:-. nej säger hon det får du inte.
Väntar en stund och ringer tillbaks får då faktiskt snacka med en riktigt trevlig kille. Självklart ska du inte ha den försäkringen utan denna 200 000 säger han jaså går det javisst inga probs, berättar då om tjejen jag snackade med innan. Han blir förvånnad och säger att det va det dummaste han hört. Så alltså vad har de för för kvalitéts säkring där och vilken policy går de efter kan man juh undra :va


///Micke
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
F-n va lack man blir av att läsa detta. Jag är j--igt sugen på att byta försäkring till nåt annat än TryggHansa nu. Kommer helt klart att anstränga mig lite extra att hitta en annan försäkring nästa gång jag ska ställa på hojjen. :mad:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top