Lol
Guest
Nån som har koll på tekniken där man styr wheelien genom att trycka ner på fotpinnarna?
Full video:
https://youtu.be/GcIbGSNdVOM
Full video:
https://youtu.be/GcIbGSNdVOM
Ja, jag har märkt att får man den väl att styra eller falla åt sidan så går det ju snabbare och snabbare. I lägre fart kan det gå riktigt fort. Jag vet att det finns sätt att avlasta armarna så man slipper hänga ut så mycket utan man kan sitta kvar på sadeln med avslappnade armar och styra med höft och fötter. Men HUR?När man var ung och hjulade längs motorvägarna så hängde man sig åt det hållet man ville svänga och motstyrde med styret. Går bättre i början när framhjulet fortfarande snurrar men hur som helst blir det ju inga snabba girar direkt. Men får du hojen att luta inåt det håll du vill svänga åt så kommer den svänga dit då anliggningsytan på däcket mot asfalten blir asymmetrisk när den går ner på däckssidan. Alltså större diameter längre ut och mindre inåt. Som att rulla en kon.
Jag håller som sagt på att testa lite olika varianter men den jag har märkt svänger hojen snabbast och mest efektivt är att trycka på fotpinnarna men den sticker ju iväg som bara den. Och i hög fart känns det "omöjligt" att få till nått vidare tryck neråt. Så måste man mer eller mindre vara över balanspunkten för att hojen ska vara styrbar på det sättet. Jag fortsätter testa så får vi se?Jag skulle viljas svara att flytta kroppen så du lutar hojen men jag lyckas bara med lätta hojar och bättre desto lägre fart. Med tunga hojar känns det som att jag kan hänga långt på sidan utan att det svänger nämnvärt.
Jag får väl följa tråden.
Fast när jag tänker på det där du skriver om fotpinnarna så börjar jag fundera om det inte är någonstans där svaret ligger. Man måste väl rimligtvis motstyra för och få hojen att börja luta åt rätt håll så att det svänger.
Borde det inte bli svårare att styra ju lägre wheelien är? Alltså att hojen matar på med mer kraft framåt..
Newtons tredje lag:
"Om en kropp A påverkar annan kropp B med en kraft, så påverkar B kroppen A med en lika stor men motriktad kraft. ("Kraft och motkraft")"
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|