Mer olja

GIXXERSTUNT

MANK1234
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
jo
Vad händer om man kör med 4liter olja istället för orginal som är 2,6 liter
Jag fick det tipset av han jag köpte min oljepickup,men borde inte packningar tryckas ut eller motorn spricka eller hur funkar det nån som vet

Hojen är en gsxr 750 98

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
om det är min design på oljepickup så behöver du ha 4 liter i motorn då pickupen suger från en högre höjd plus längre bak i tråget. motorn tar ingen skada alls av detta. jag har kört så i många år.

kör du med 2,6 liter i motorn så finns det en liten risk att den suger luft om oljan skvalpar mycket. detta gäller vid gatkörning. så fort ett hjul är i luften så har du inget att oroa dig för. då kan det mycket väl funka med mindre olja i motorn.

Last edited:

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Yamaha R6
Lånar tråden lite

Någon som byggt om olje pickupen på en R6 03-05?
Eller räcker det med en halv liter extra olja? :tungan

GIXXERSTUNT

MANK1234
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
jo
om det är min design på oljepickup så behöver du ha 4 liter i motorn då pickupen suger från en högre höjd plus längre bak i tråget. motorn tar ingen skada alls av detta. jag har kört så i många år.

kör du med 2,6 liter i motorn så finns det en liten risk att den suger luft om oljan skvalpar mycket. detta gäller vid gatkörning. så fort ett hjul är i luften så har du inget att oroa dig för. då kan det mycket väl funka med mindre olja i motorn.

ok då är jag med var lite orolig bara.Jag frågade en mekaniker om att köra med 4liter och han trodde att packningar skulle spricka osv så jag var tvungen att fråga här ochså.Jag tackar för svaret
(det är din design)

GIXXERSTUNT

MANK1234
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
jo
ok då är jag med var lite orolig bara.Jag frågade en mekaniker om att köra med 4liter och han trodde att packningar skulle spricka osv så jag var tvungen att fråga här ochså.Jag tackar för svaret
(det är din design)

Så jag har provat nu, motorn skar efter ca 3 kilometer vad hände igentligen
jag hade ju 4 liter i motorn jag körde dessutom lungt

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Så jag har provat nu, motorn skar efter ca 3 kilometer vad hände igentligen
jag hade ju 4 liter i motorn jag körde dessutom lungt

du måste ha hört något lååångt innan. startar du upp hojen utan oljetryck så knackar det ganska friskt och då kör man inte. jag har monterat pickupen i flera maskiner plus i alla mina egna utan problem. min 03: rullade 1250 stuntmil under 3 år med denna pickup och nu rullar den på gatan med samma setup.

jag kan bara komma med ideer:

satt oringen kvar?
hördes det något från motorn innan?
hur vet du att den skurit? det är mycket vanligt att kamkedjan rappar över på dessa.

GIXXERSTUNT

MANK1234
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
jo
du måste ha hört något lååångt innan. startar du upp hojen utan oljetryck så knackar det ganska friskt och då kör man inte. jag har monterat pickupen i flera maskiner plus i alla mina egna utan problem. min 03: rullade 1250 stuntmil under 3 år med denna pickup och nu rullar den på gatan med samma setup.

jag kan bara komma med ideer:

satt oringen kvar?
hördes det något från motorn innan?
hur vet du att den skurit? det är mycket vanligt att kamkedjan rappar över på dessa.

Jag kände vibrationer i hojen när jag gasade på lite vilket gjorde att jag fimpade motorn omedelbart och ledde hem den, jag drog hem och började plocka av grenröret och märkte att jag inte spänt två av skruvarna till det vilket förklarar vibrationerna sen plockade jag av sumpen och hittade lite metal spån.kanske bara ett lager som har gått .Jag får öppna motorn och kolla
det är dock en gammal motor.förmodlingen bara jag som är övernojig

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...