Mer pengar

gavlis

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2007
Hoj
Letar nytt!:)
är det bara jag som hört att vägverket höjer avgiften för uppkörning med mc till 1500kr? det står på körkortsportalen

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
"Nej vi på Vägverket motarbetar inte motorcyklismen" :rolleyes:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jahapp då är det bara att vänta på kommentarer som "har man inte råd så har man inte" eller "det är ingen mänsklig rättighet att ha mc-kort" :tungan

Måntro vad detta ger? Bättre trafiksäkerhet???

Last edited:

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Snarare tvärt om, lär ju bli ganska många som kommer köra mc utan kort tror jag, jag vet att jag hade gjort det iaf.
Det som är så synd är att vägverket och sveriges regering inte verkar förstå vikten av en bra körkortsutbildning och att det bör vara en möjlighet för sveriges invånare att kunna ta den erbjudna utbildningen.

Jag vet själv, då ja sitter på ett ganska färskt kort men kört hoj sen jag var 6 år gammal, att utbildningen ja fick till mitt mc kort inte lärde mig ett skit. Och alla saker som jag har lärt mig nu såhär i efterhand har ja fått lära mig den farliga vägen, dvs ute på vägen. Man undrar ju lite vart prioriteringen ligger på körkorten idag om det är meningen att regeringen ska göra pengar på folkets dödlighet eller om vi ska kunna leva så jälva säkert som politikerna skryter om. Önskar att det fanns en och annan där uppe på toppen av pyramiden som inte levde glidandes på en räkmacka med en stor fallskärm på ryggen utifall att...

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
okej att de har höjt avgiften men varför ? ganska radikal höjning ju:rolleyes:
/Blommen

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bara ett led i regeringens mål att alla tjänster ska ha kostnadstäckning och lägre skatt på arbete,då är det upp till var och en vad man gör med sina pengar.

Bra,tycker jag,väljer heller själv än låter andra bestämma åt mig(nej,jag är INTE vänstermupp ;) )

Henrik

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Gäller detta även B-kort? Tänkte jag skulle skaffa mig ett sånt till sommarn..

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ansökningsavgifter hos länsstyrelsen från den 1 januari 2008
Körkortstillstånd 220 kr
Körkortstillstånd efter återkallelse 1670 kr

Varför är körkorttillstånd efter återkallelse 1450 kronor dyrare än vanligt körkortstillstånd?

Har man blivit av med kortet har man sannolikt även redan betalat böter iom straffet. Bestraffas personerna åter igen iom nytt körkorttillstånd sen eller föreligger det något extraarbete hos Länsstyrelsen eller Vägverket? :va

okej att de har höjt avgiften men varför ? ganska radikal höjning ju:rolleyes:
/Blommen

Vägverkets ursäkt är förmodligen att det tillkommer en massa extrakostander för dom att underhålla en hojpark med uppkörningshojar till uppkörningskontrollanten, utökat utbildningsbehov o mumbo jumbo :mad:

..fast när jag körde upp för 125 så körde faktiskt uppkörningsmannen med bil efter mig. Kör de någonsin med bil efter folk som tar för tungt?

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Vad roligt detta är att läsa!

Bara för att det rör något som berör ens hobby så går man i taket om något blir dyrare...

Ingen här som skulle gnälla om det blev 20% dyrare att lösa ett fiskekort va...:tummenupp

En ren spontan tanke som slog mig är ju att det har varit rätt långa köer på att köra upp...?

Då kanske det är så att vv har anställt fler uppkörningshandläggare, vilket således kostar en slant.....

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08

Bara för att det rör något som berör ens hobby så går man i taket om något blir dyrare...

Ingen här som skulle gnälla om det blev 20% dyrare att lösa ett fiskekort va...:tummenupp

En ren spontan tanke som slog mig är ju att det har varit rätt långa köer på att köra upp...?

Då kanske det är så att vv har anställt fler uppkörningshandläggare, vilket således kostar en slant.....

fler som vill köra upp borde väl egentligen bara ge mer pengar? eller?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Vem har gått i taket?

Tycker du inte att det är av intresse att få reda på bakomliggande orsaker till liknande prishöjningar?

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
fler som vill köra upp borde väl egentligen bara ge mer pengar? eller?

Ja, förutsatt att uppkörningskillarna inte är fullbokade ja. Är de det, ja då blir det övertid = dyrare, eller nyanställningar = dyrare...

Tycker du inte att det är av intresse att få reda på bakomliggande orsaker till liknande prishöjningar?

Absolut!!!

Då är det ju relavant att TILL EXEMPEL skriva "borgarsvin"...

Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Jag hörde nåt om att man ska skriva och köra-upp samma dag. Vet nån om detta stämmer? Det kan ju vara en orsak till att avgiften höjs.

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
Jag hörde nåt om att man ska skriva och köra-upp samma dag. Vet nån om detta stämmer? Det kan ju vara en orsak till att avgiften höjs.

Blir det så och att väntetiderna inte är 2månader som idag på många ställen, tycker jag att prishöjningen blir mer okej. I med att de då anställt mer folk säkerligen. Men att höja som de säger och att ha det som idag låter som en usel ide.:mad:

/Blommen

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja, det var jävulen. Ordentliga höjningar. Jag pröjsade 80 spänn för teoriprov i fjol vill jag minnas, eller var det 160? och 800 för uppkörning.
Nu verkar teoriprov dagtid kosta 220 bagis :näsblod
Det är nog för att dom vill att folk ska vara bättre förberedda, dom gnällde ju på det innan i år.

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/News____1006.aspx?epslanguage=EN

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept