Mer pulver till V-max?

Status
Ej öppen för fler svar.

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
Tjena,

Efter att ha kört med en relativt original V-max i sommar så måste jag modifiera för mer pulver å bättre väghållning i vinter!

Finns det någon här som har erfarenhet av trimmning av V-max?
Likadant så behöver jag tips på hur man kirrar bättre väghållning.

Budgeten för projektet är inte satt ännu, men heller dyrt å bra än billigt å dåligt.

Tack för kreativa tips!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag har det för att jag sett en del länkar till en V-max med Turbo.. Det kanske skulle vara nått. Jag provar sökfunktionen.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
V-Gurra skrev:
Tjena,

Efter att ha kört med en relativt original V-max i sommar så måste jag modifiera för mer pulver å bättre väghållning i vinter!

Finns det någon här som har erfarenhet av trimmning av V-max?
Likadant så behöver jag tips på hur man kirrar bättre väghållning.

Budgeten för projektet är inte satt ännu, men heller dyrt å bra än billigt å dåligt.

Tack för kreativa tips!

Är inte att försöka få mer pulver och väghållning ur en V-max ett ganska förlorat slag ? Varför ens försöka? Ursäkta neggo-inlägget, men jag undrar verkligen vad som driver dig...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
finns väl kompressor ti dom dä :yoparty
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mera pulver är väl coolt och det går säkert, väghållningen kan ju vara l i t e svårare att göra ngt åt va? Framtung, låång hjulbas och svaijig ram typ.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
V-Gurra skrev:
Tjena,

Efter att ha kört med en relativt original V-max i sommar så måste jag modifiera för mer pulver å bättre väghållning i vinter!

Finns det någon här som har erfarenhet av trimmning av V-max?
Likadant så behöver jag tips på hur man kirrar bättre väghållning.

Budgeten för projektet är inte satt ännu, men heller dyrt å bra än billigt å dåligt.

Tack för kreativa tips!


Jag beklagar valet av hoj :huvet .

Är det inte bättre att byta till en sporthoj ? :tummenupp
 

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
Jocke K skrev:
Jag beklagar valet av hoj :huvet .

Är det inte bättre att byta till en sporthoj ? :tummenupp

Nä, jag har kört plastraketer så det räcker. Hellre as-snabb rakt fram å med tillräcklig väghållning för å klara av å förnedra sk. kawwa-piloter mfl i kurvorna om de inte vet vad de håller på med. För att inte tala om ducatisterna...
Trust me, det går! :)

Å som sagt, alla tips på trim å modifieringar mottages tacksamt.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
V-Gurra skrev:
Nä, jag har kört plastraketer så det räcker. Hellre as-snabb rakt fram å med tillräcklig väghållning för å klara av å förnedra sk. kawwa-piloter mfl i kurvorna om de inte vet vad de håller på med. För att inte tala om ducatisterna...
Trust me, det går! :)

Å som sagt, alla tips på trim å modifieringar mottages tacksamt.


SUCK :rofl .
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Vänta med trimmet och lägg pengar på kedjekonvertering först istället, du förlorar väl typ 25% i drivlinan på maxen, eller ?

En polare som konsekvent blev frånåkt av hojar med "mindre" effekt/kilo (ex-vis min XJR) bänkade sin orginal-max och fick ut typ 105hk, han blev ju lite fundersam och frågade killen som gjort bänkkörningen, svaret var att ALLA orginalmaxar med V-Boost ligger där runt 105-110hk på bakhjulet.

Sen när man väl har kedja så blir det ju lite roligare att trimma, när man slipper göra det för att värma olja i en kardandrivning från 80-talet menar jag ?

EDIT: bytar du bakhjul så får du ju dessutom möjlighet att välja roligare däck än dom som finns att tillgå till originalfälgen /EDIT

Bara en tanke, är väl troligen dyrt dock / Anders
 
Last edited:

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Lyssna på AndersD, så här ska den se ut:
Kedja, USD gaffel, riktiga hjul osv ....
 

Bifogat

  • vmax.jpg
    vmax.jpg
    33.9 KB · Visningar: 916

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
V-Gurra skrev:
Å som sagt, alla tips på trim å modifieringar mottages tacksamt.

dynojet steg 7 brukar vara nästan standard i v-max kretsar, lite öppnare andnigsvägar är heller aldrig fel! :tummenupp

stålomspunna slangar är alltid bra att ha.

jag såg att någon här på SH hade lagt en öhlins framgaffel på sin v-max, men jag kommer inte ihåg vem det var :confused: . det sågt brutalt ut iaf! :Bugar
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
#1 Kedjekonvertering
#2 17" Hjul 120/70 fram 180/60 bak
#3 Ordentlig framgaffel samt modifiering av gaffelvinkel och försprång. Bättre bakdämpare
#4 Förstärka ramen
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Nu bombar jag tråden med bilder här, men jag insåg plötsligen att jag har ju konkreta tips här, den Danske ägaren till denna Max hade gjort konverteringen helt själv, han körde street-bike på säve när jag var där och körde, med helt orginalmotor, han hade bara bytt gasare tror jag, och svetsat eget 4-1 ni som har sett en v-max på nära håll inser att killen kunde böja rör va...

Han hängde i alla fall med bra med orginalmotorn, så där finns ju pulver, han fick ju ner i backen också. Kompisen som körde max då tog dessa bilder och intervjuade killen lite, är det intressant kan jag säkert få veta om dansken hade bra info kring konverteringen också.

/Anders

EDIT: Oups, GSrecycle, du hann visst före, är den bilden också tagen på säve ? /EDIT
 

Bifogat

  • Dansken11.jpg
    Dansken11.jpg
    74.3 KB · Visningar: 407
  • Dansken21.jpg
    Dansken21.jpg
    52 KB · Visningar: 378
  • Dansken31.jpg
    Dansken31.jpg
    51.9 KB · Visningar: 415
  • Dansken51.jpg
    Dansken51.jpg
    62 KB · Visningar: 299
  • Dansken61.jpg
    Dansken61.jpg
    69 KB · Visningar: 341
  • Dansken71.jpg
    Dansken71.jpg
    49 KB · Visningar: 379
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Min Vmax bänkade ur sig 105 bakhjulshästar org.
Med 4-1 avgas, K&N-filter och Dynojet samt lite fix så fick jag 127 på slangen i samma bänk. Utan att bry mig om antalet hästar så talar siffrorna sitt tydliga språk. 20% mer på bakhjulet märks. Ta bort centralstödet och org. avgas och kasta så långt du orkar, väger och stryper är det enda dom gör.
Sen hade jag bräddad bakfälg och USD-gaffel också. Bara possitivt för grepp och väghållning.
 
Last edited:

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
Härligt!
Nu börjar vi snacka bra tips! Det blir till å räkna lite stålar å leva på blodpudding i höst för å få till det, men det ska gå!

Såg nån artikel i senaste MC-Nytt(tror jag) om en fett modifierad Vmax också. Tyvärr hann jag inte läsa klart artikeln innan sidorna var alldeles ihopkletade.
Nån som vet om artikeln finns på nätet?

/VG
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top