Mer pulver till V-max?

Status
Ej öppen för fler svar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
V-Gurra skrev:
Alltså, både väghållning, motor och bromsar är helt klart av intresse.

Den där våldsamt flexande stålrörsramen är det nog inte så mycket annat att göra åt än att lära sig leva med... framgaffelbyte är nog dock ett måste - och definitivt en fungerande hårt ställd styrdämpare.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
V-Gurra skrev:
Visst, jag tänkte i första hand köra lite streetrace med pärlan, men planerna med projektet går längre än så. Så småningom ska den testas på bana också... Fast fokus är på rakt fram(till å börja med)...

Ha inte för höga förväntningar på V-Maxén rakt fram, den är inte lika snabb som sitt ryckte. Om du tittar i resultatet från Västerås i sommras så hade snabbaste V-Maxen sämre tid än långsammaste Streetbiken. Det blir ett mycket dyr om du skall ha en V-Max som hänga med snabba hojar, typ trimmade gamla GSXR och GSX eller Hayabusor och ZX12ór.

*** Bike Weekend - 2004 ***

Arrangör:Västerås MS Johannisberg Status: SM
Tidtagning och Resultat: SHRA - LULEÅ 04-06-06 23:52
--------------------------------------------------------------------------
Plac Klass Nr Namn KvalTid Hast Vs-Index Diff R-Tid
--------------------------------------------------------------------------
1 SB 392 TOMMY LARSSON 6,615 183 0,015 0,000 0,245
2 SB 395 MAGNUS ÅBERG 6,652 198 0,052 0,037 0,204
3 SB 397 JUHA RAUTSIALA 6,686 176 0,086 0,071 0,166
4 SB 396 ANDREAS GRADIN 6,699 175 0,099 0,084 0,103
5 SB 327 KRISTER BJÖRK 6,709 184 0,109 0,094 0,338
6 SB 393 SAMI YLHÄINEN 6,720 176 0,120 0,105 0,135
7 SB 328 ULRIKA SJÖDIN 6,783 181 0,183 0,168 0,571
8 SB 383 HÅKAN KARLSSON 6,805 180 0,205 0,190 0,484
9 SB 394 HENRIK KARLSSON 7,087 165 0,487 0,472 0,388
--------------------------------------------------------------------------
Plac Klass Nr Namn KvalTid Hast Vs-Index Diff R-Tid
--------------------------------------------------------------------------
1 VMAX 611 ANDERS WALLEN 7,278 161 0,678 0,000 0,195
2 VMAX 608 PER ARNE SÖDERBERG 7,331 155 0,731 0,053 0,487
3 VMAX 603 STEFAN MÖLLERGREN 7,378 163 0,778 0,100 0,519
4 VMAX 602 DANIEL THOR 7,441 156 0,841 0,163 0,298
5 VMAX 605 PER HANSEN 7,524 158 0,924 0,246 0,349
6 VMAX 614 MATS ROOS 7,532 155 0,932 0,254 0,387
7 VMAX 604 GUSTAV PROST 7,736 150 1,136 0,458 0,381
8 VMAX 606 JÖRGEN RÖJERÅS 7,748 149 1,148 0,470 1,046
9 VMAX 607 JEFFREY WALL 7,859 148 1,259 0,581 0,513
10 VMAX 601 THOMAS LILJENSTAM 7,885 152 1,285 0,607 0,387
11 VMAX 609 RICKARD THOMASSON 7,904 150 1,304 0,626 0,836
12 VMAX 612 KJELL NILSSON 8,454 131 1,854 1,176 0,392
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gixxer_1255 skrev:
Ha inte för höga förväntningar på V-Maxén rakt fram, den är inte lika snabb som sitt ryckte. Om du tittar i resultatet från Västerås i sommras så hade snabbaste V-Maxen sämre tid än långsammaste Streetbiken.

Mjaäeo, nu är ju SB lite annorlunda än Stan's Snabbaste. SB är ju oftast semi-proffs. Däremot ser man på V-Max'arna att ingen hade över 120 hästar på bakhjulet då hastigheten inte var högre än 163 km/h. 135 hästar ger runt 175 i slutgastighet och 190 hästar ger runt 195 km/h. En bra portad och lite hottad V-Max bör kunna prestera runt 165 hästar rätt enkelt, för under 20k.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
andersbrink skrev:
En bra portad och lite hottad V-Max bör kunna prestera runt 165 hästar rätt enkelt, för under 20k.

Det är jag mycket tveksam till. Då borde var och varannan V-Max ha den
effekten, eller????

Ok det är kanske är lite elakt att jämföra V-Max klassen och SB, men tar vi tex Ulrikas hoj (som vann tävlingen)så är det inget extremt tävlingsbygge utan en gathoj.
 
Last edited:

UGH

Icke överladdade hojjar suger
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF 1000 -96 Streetfighter, YZ450F -03, YZF 1000 -96 (med kåpor), TL1000R motor med hjul (ram under uppbyggnad) Hillclimb,
gixxer_1255 skrev:
Det är jag mycket tvaksam till. Då borde var och varanan V-Max ha den effekten, eller????

Jag kom på att Kainzingers gamla Max verkade ganska kul.
Om man söker hög (sug)effekt&väghållning i en Max så kolla med dem.
Men det är inte billigt.
Men först av allt kedjekonvertera (jag har själv skrotat en Maxdrivning).


UGH

Hårdingar åker ofjädrat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
V-Max'ar låter ju mer än vad de går för, så även förarna. :D

Ulrikas hoj är ju "smått" handpålagd av Peter och har väl närmare 165 hästar skulle jag tippa på, trots att det bara är en 1216.

gixxer_1255 skrev:
Det är jag mycket tvaksam till. Då borde var och varanan V-Max ha den
effekten, eller????

Ok det är kanske är lite elakt att jämföra V-Max klassen och SB, men tar vi tex Ulrikas hoj (som vann tävlingen)så är det inget extremt tävlingsbygge utan en gathoj.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
andersbrink skrev:
V-Max'ar låter ju mer än vad de går för, så även förarna. :D

Ulrikas hoj är ju "smått" handpålagd av Peter och har väl närmare 165 hästar skulle jag tippa på, trots att det bara är en 1216.

Ulrikas hoj är en 1186á.

Jag blev tvungen att titta i mina egna tidkort, jag har oxå åkt fortare än V-Maxarna. 6,87 med gammel gixxern (utan turbo) och jag är inget semiproffs jag är tämligen talanglös när det gäller dragracing.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Under 7 på 201 är talang. Peter ville köpa mitt 1216 till hennes motor av mig tidigare, visste att den var liten - men SÅ liten. Va'la himla bra ruter i den lille!
Har fortfarande mitt 13.5:1 1216 kvar, men lämpar sig mest för att lustgasas då kolv/foder-spelet är rätt stort.

Hur lång är hjulbasen på en V-Max?

gixxer_1255 skrev:
Ulrikas hoj är en 1186á.

Jag blev tvungen att titta i mina egna tidkort, jag har oxå åkt fortare än V-Maxarna. 6,87 med gammel gixxern (utan turbo) och jag är inget semiproffs jag är tämligen talanglös när det gäller dragracing.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Loader skrev:

Hm, då ska det inte vara några svårigheter att slira till sig höga 1.50 60-fötter och det betyder att en Stage-7 på ca 115 hästar ska kunna köra 201 på runt 6.80 med en bra förare. Sen sänkt... och lite hottad motor, låga 6'or för mindre än 30k penningar bör gå att åstadkomma.
 

vonstefan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2004
Ort
åreskutan 5
Hoj
vmax
kedja

V-Gurra skrev:
Nån som känner till om det finns någon leverantör av färdiga "kedje-konverterings-kit"?
Måste göra detta omedelbart å testa innan snön kommer!
mad max säljer såna konverterings kit 511 dollar
kolla webbsida http://madmax.com/ :arsele :7peta
eller http://www.pcwracing.net/ dom har fixat min kedja :D
men du blir nog inte färdig före snön snarare till vårsidan :7peta
 
Last edited:

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!

Peaches

Peaches
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Sv 650
TLS skrev:
Ta bort centralstödet och org. avgas och kasta så långt du orkar, väger och stryper är det enda dom gör.

Detta vill jag veta mer om - vill gärna lätta honom lite då det är lite väl häftigt med 290 pannor under sig... :näsblod
 

vonstefan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2004
Ort
åreskutan 5
Hoj
vmax
Vmax 1/4 Mile Times




Here is the place to post your results on the race-track.




Rider: Time: Speed: Year: Location: Tuned Vmax:
(Yes/No) Modifications:
Steve Burnett 7:749 173.92 2000 Bandimere Speedway, Colorado, USA Yes Turbo charged, fuel injected, etc, etc...
Steve Burnett 7:974 168.64 2000 Lebanon 2000 Mad Max Show & Go Yes Too much to list... ;-)
Steve Burnett 8:06 155 1999 ? Yes ?
Ron Holtzappel 8:38 157 1999 Cecil County Dragway Yes Tuned by PCW
Steve Burnett 8:42 160 1993 ? Yes ?
Bob Carlson? (for Mad Max) 8:482 164,44 ? ? Yes Tuned by Mad Max
Bruce Frenkel 8:76 158,61 1998 Lebanon Valley Dragway Yes Turbocharged Mad Max Motor
Ron Holtzappel 8:91 ? 1999 Lebanon Valley Dragway Yes Tuned by PCW
Mike Scott 9:20 ? ? ? Yes ?
Riccardo Zanella 9:30 240 Km/h 2000 Nitrolympic - Hockenheim Ring, Germany Yes Tuned by NP-Racing, modified transmission chain, engine stock, carburator FCR and NOS
Ken Rose 9:44 144 1998 ? ? 176,9 HP...
Jeff Finchum 9:609 121,98 1999 Lebanon Valley Dragway No 1985 V-Max with stock motor and Nitros.
? (for Mad Max) 9:70 ? ? Lebanon Valley Dragway Yes Mountain Motor
Bob Carlson ? (for Mad Max) 10:04 132 1985 ? Yes Tuned by Mad Max
Tom 10:34 127,76 2001 NY International Raceway Park No Chain drive and stock carbs with a Stage 7, Nology
hot wires and a 41tooth sprocket, lowered, Tuned by LCR Performance
Yoshihiro Matsuura 10:528 130,01 2002 Sendai Hiland Dragway Yes '97 Vmax, 1400cc, 4-2-1 Muffler, Dynojet Stage 7, Dymag Wheel
Tony S. 10:53 135 2001 New England Dragway - NOS
Neil Herdina 10:67 125 1988 Interstate Dragways, Moorhead, MN Yes Fast Track Motorsports, 1260cc Motor, Stock Chassis & Wheels
Phil Cummings 10:68 123 2001 Bandimere Speedway - at 5,800 Feet Yes 1500 long rod motor, 198.7 HP, Chain Drive, Marks Custom Pipe, 41 mm Keihin's, no Wheelie bars, no Slick.
Tony S. 10:82 126 2001 New England Dragway - -
Curtis Worsham 10:85 120 2001 Dinwiddi Motorsport Park, Virginia No Kerker pipe, K& N filter, Performance machine, wheels with 200 rear tire.
Tony Costa 10:88 126 1998 Long Island Dragway No Kerker pipe and a Stage 7 Jet Kit, with 4000 miles.
Mick Kleiman 10:91 125,04 1998 Woodburn, OR No '85 Vmax, Walter Pipe, Stage 1 Jet Kit, Coil Spring Clutch, 190 LB Rider
Paul Beaumont 10:91 122 1997 New England Dragway No Stock Engine, Adjusted Needles, Kerker 4-2-1, Chain Drive, 560lb VMax, 165lb rider.
Tony ? 10:96 124,7 1999 New England Dragway No Hindel 4in1, DynoJet stage 3, V-boost intact, Dymag rear wheel with Conti sport 2000 170/60.
This bike has 103,000 miles on it and has over 400 drag strip passes on it and it refuses to die.
Stock clutch with a second diaprham spring added...
Yoshihiro Matsuura 11:03 120,65 2001 Sendai Hiland Dragway, Japan Yes '97 Vmax, 4-2-1 Muffler, Dynojet Stage 7, Dymag Wheel
Stan Pawlowski 11.091 119,49 2001 Darlington Dragway No '98 Vmax, Kerker and a Factory 1.0 Jet Kit.
Richard Poirier 11:187 123 2001 Lebanon Valley No Mad Max bike, stock motor, stock wheels & tires.
Stan Pawlowski 11.219 118,96 2001 Darlington Dragway No '98 Vmax, Kerker and a Factory 1.0 Jet Kit.
Tony Costa 11:23 121 1997 Long Island Dragway No Bone stock with front lowered 2", it has about 3000 miles on it.
Eric Bauler 11:3 ? 1999 ? No Stock with Kerker Slip-ons.
John 11:34 120,6 1992 Long Island Motorsports Park No Bone stock, bike/rider weight of 862lbs.
Jeff Cain 11:4 119 Sears Point Raceway, California No Stock.
Jon Hawkins 11:48 116,59 2000 Quaker City Raceway, OH No Kerker 4-1, Stage 3
Paul Beaumont 11:5 118 1996 New England Dragway No Stock
John Neves 11:6 115 2000 Toronto No Stock 89 Vmax
Joe Max 11:7 110 1999 Lebanon Valley Dragway No Stock
Jay Gleason ? ? 1985 ? No Stock



Some more different times:

Jeff Finchum made the following times:

Location: Lebanon Valley Dragway
Date: August 20, 1999
Bike: 1985 V-Max with stock motor and Nitros.

60 ft 1.459
330 ft 3.982
1/8 mile 6.096 Mph 115.44
1000 ft 7.934
1/4 mile 9.609 Mph 121.98

Location: Huntsville Dragway 1/8 mile track
60 ft 1.397
330 ft 3.870
1/8 mile 5.967 Mph 114.3





© 1996-2001
 

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Turbomatad Vmax
Jag åker en turbomatad Vmax med USDgaffel från en gixxer samt 6x17" bak. 205 hk på bakhjulet med turbo på 0,75 bar. 5:ans växel är overdrive, den gör 300+. Körde ifrån en Ducati så det skrek om det, döm om hans förvåning när jag seglade förbi i 290 blås på E18. Han försökte komma undan men kunde bara vinka när jag passerade. Väghållningen är mycket bra för att vara en Vmax, med rätt förare får nog en del sportisar jobba sig svettiga mot min. Vikten kommer man ju inte ifrån, den väger mer än sporthojjarna men å andra sidan har den ATTITYD som få....

Jeffrey Wallh

PS Min tid från Bike Weekend ovan är på min förra originalmax DS
 
Last edited:

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
TurboVmax skrev:
Jag åker en turbomatad Vmax med USDgaffel från en gixxer samt 6x17" bak. 205 hk på bakhjulet med turbo på 0,75 bar. 5:ans växel är overdrive, den gör 300+. Körde ifrån en Ducati så det skrek om det, döm om hans förvåning när jag seglade förbi i 290 blås på E18. Han försökte komma undan men kunde bara vinka när jag passerade. Väghållningen är mycket bra för att vara en Vmax, med rätt förare får nog en del sportisar jobba sig svettiga mot min. Vikten kommer man ju inte ifrån, den väger mer än sporthojjarna men å andra sidan har den ATTITYD som få....

Jeffrey Wallh

PS Min tid från Bike Weekend ovan är på min förra originalmax DS

jäv*ar i havet.. farsan min e lite intresserad ev en Vmax.. men han e nöjd då han drar sina HD polers =) lite moddad kommer den antagligen att bli.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
f*n man skulle ha mer pengar..ja vill ha turbomax nu :4skrika
 

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
TurboVmax skrev:
Jag åker en turbomatad Vmax med USDgaffel från en gixxer samt 6x17" bak. 205 hk på bakhjulet med turbo på 0,75 bar. 5:ans växel är overdrive, den gör 300+. Körde ifrån en Ducati så det skrek om det, döm om hans förvåning när jag seglade förbi i 290 blås på E18. Han försökte komma undan men kunde bara vinka när jag passerade. Väghållningen är mycket bra för att vara en Vmax, med rätt förare får nog en del sportisar jobba sig svettiga mot min. Vikten kommer man ju inte ifrån, den väger mer än sporthojjarna men å andra sidan har den ATTITYD som få....


Nu snackar vi!! :Bugar

Detta är vad jag är ute efter, fast i kombination med möjligheter att svänga med maxen också!!
Kedjekonverteringen framskrider sakteliga, men nu luktar det turbo också!!
Rasta Duccar rakt fram går väl an, men när det svänger vill jag fortfarande ha möjligheten att köra ifrån betydligt "snabbare" hojar där med.

Jag har varit inne på att köpa en Hayabusa som komplement till Vmaxen. Vmaxen ska självklart behållas och modifieras kraftigt i vinter!

/VG
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top