Mer Wheelie tips!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Min första stora tunga mc var en FZR1000 -88. Lärde mig köra på bakhjulet med den och det säger jag bara, kan man det med den så är det en barnlek med en R1a sen!!

Jag hade helsystem å lite extra pulver i min, runt 130 bhp. gasade till på ettan och när framhjulet kommit upp en bra bit peta jag i tvåan och så gick det att åka en liten bit. Eftersom hojen är så lång och framtung måste man ha grymt hög vinkel för att hålla sig kvar på slangen, speciellt om man lägger i trean, då får man inte släppa ner framhjulet nästan nånting för då orkar man aldrig få upp det igen utan man dimper ner.

Se också till att trycka i tvåan väldigt distinkt så det inte blir friläge, nerslaget då är inte snällt för kulorna eller cykeln.

Det är bara att träna som gäller!!
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
På tal om pungkross...Tomasol's avatar är en riktigt pungkrossare :D :D

Ett tips är att flytta bak lite i sadeln, då lyfter den lite lättare.
 

Rojon

HSMA
Gick med
23 May 2004
Ort
I ett gult Hus
Hoj
Såld Blade
hm,önskade att man kunde :huvet
få upp den lite är en fis i rymden,den lättar hur lätt som helst i 1:an men man fegar när den börjar gå högt.
Skraj att den skall slå över ju :död
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Oväntad hjälp

:mattias Idag var jag och Tofast4some ute på flygrakan i Skövde och träffade :Bugar Magnus Karlson, fick många tips och goda råd ang bakhjulskörning och han t om provade FZR:n. Då jag inte kan alla de tekniska detaljerna så kan du PM:a Tofast4some för tips, för gissa vem som skall ut och träna i morgon igen!!. :D :D
 
Last edited:

Rojon

HSMA
Gick med
23 May 2004
Ort
I ett gult Hus
Hoj
Såld Blade
finns ingen rättvisa i denna värld,Jag vill också kunna slanga kontrollerat :(
få upp den på 1:a utan att koppla e enkelt,men det går lika fort ner i backen igen :mad:
 

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Ort
hemma
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
Roj skrev:
finns ingen rättvisa i denna värld,Jag vill också kunna slanga kontrollerat :(
få upp den på 1:a utan att koppla e enkelt,men det går lika fort ner i backen igen :mad:

kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket, men här är ett tips:

dra upp den på ettan tokhögt läge, när du skiter på dig så växlar du ( då är du högt uppe)

jag hade en GSXR1100 förut och jag kan tänka mig att det är lite "same same" och där gällde det att dra upp den på ettan, växla när du är tokhögt uppe...när du växlar ska du i princip gå bakåt tills du släpper upp kopplingen, för att i friläge så ska den gå bakåt, för då är du högt uppe, då är det bara att växla, ta det bit för bit så lär du dig...

en annan grej är att du växlar när det fortfarande "går uppåt" så kan du nog också lyckas hyfsat bra...

kan ju säga att sen jag bytte hoj så går det grymt mkt lättare att slanga, men effektmonstrena R1, gsxr1000 och dom killarna slangar man ju hysteriskt lätt med, man behöver inte ens anstränga sig...powerwheelie...

nu sitter jag bara å mumlar men hoppas du fattat nåt av det jag skrivit
lycka till ! :banana
 

Rojon

HSMA
Gick med
23 May 2004
Ort
I ett gult Hus
Hoj
Såld Blade
oki
fattar,får väl testa....
det får bära eller brista...kan ju inte mer än slå mej som fan och knasa cykeln :huvet fan inte cykeln :) kostar dyrt :-(

problemet är ju att den lyfter först lugnt sen efter en bit bara den tok reser sig....kanske försöka vid lite högre rpm så den lyfter i jämn takt.....
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
fan va lyx ni har grabbar som bara kan gasa upp den själv får man jobba lite... kör ni med 2fingrar på kopplingen när ni kopplar upp den??? gjorde en whelie med 45gr vinkel idag enligt min morbror!!! :D
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Kan intyga att FZR 1000 inte är en enkel maskin att lära sig bakhjulsåkning med. Tilläggas bör att även jag är reltivt ny hojåkare och att FZRen är min första hoj. Det enda som ej är original är slipon fån V&H. Har själv varit ut och provat med diverse tekniker, avslag-gas / koppla m.m.

Kraften finns ju där helt klart men då den är både tung och lång jämfört med modernare maskiner så är det inte utan besvär. Sen är det ju ett j-vla klipp i maskinen trots sin ålder så det är svårt att bibehålla kontrollen när den börjar dra.

Nu är tyvärr sässongen nästan slut så det blir till att fortsätta träningen till våren...

Hade varit kul att få lite tips från andra hojåkare som äger eller har ägt en FZR1000.
 

janpe066

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
2005, Yamaha YZF R6
Jag har just köpt min första hoj en CBR900 -98. Att slanga den på 1:an är inga problem. Snarare är det så att det varvar rätt mycket då. När jag nu tränar att slanga på 2:an så måste jag flytta mig längra bak på hojen, jag får upp den men måste varva ca 5000 för att släpa av gasen och dipa framgaffeln och sedan koppla och varva upp den till ca 7-8000 tusen och släppa kopplingen. Då reser sig hojen mer långsamt upp än på 1:an. Så detta borde inte vara några problem med FZR 1000.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag har just köpt min första hoj en CBR900 -98. Att slanga den på 1:an är inga problem. Snarare är det så att det varvar rätt mycket då. När jag nu tränar att slanga på 2:an så måste jag flytta mig längra bak på hojen, jag får upp den men måste varva ca 5000 för att släpa av gasen och dipa framgaffeln och sedan koppla och varva upp den till ca 7-8000 tusen och släppa kopplingen. Då reser sig hojen mer långsamt upp än på 1:an. Så detta borde inte vara några problem med FZR 1000.

Några år för sent, men annars var det bra... :rolleyes:
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top