Mercedes A-klass

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Handlar inte om avgaser, det är olja från återcirkulation och ventilerna som skapar problemet.

E85 har sina problem. Allt från kontaminerad olja av blow-by gaser till förhöjd temperatur pga oktanhöjning och mager blandning,.
Är bilen ifråga inte godkänd för det bränslet slutar det redan där. Det finns en anledning till att tillverkarna certifierar på ett visst sätt och även om diverse hemmapulare hävdar annorlunda så hjälper inte det vid tex ett garantiärende.

För de som vill läsa mer,
https://www.directinjectionsolution.com/repairs
https://team.valvoline.com/diy/truth-behind-carbon-buildup
https://www.enginebuildermag.com/20...e-direct-injection-issues-facts-fictions-gdi/
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som jag sa i tidigare inlägget: Sotpartiklarna kommer från de recirkulerade avgaserna. Kör man E85 så innehåller inte avgaserna några sotpartiklar.

Sotpartiklar är inte problemet. Det har lagts ganska mycket energi på att reda ut orsak och EGR-partiklar sitter inte alla lika hårt som det som byggs upp i en direktinsprutad bensinmotor.

Det är olja. Inte heller främst från vevhusventilation utan ifrån ventilskaften. Små mängder olja bestryker skaften för att smörja dessa, likt alla andra radialtätningar som exempel en framgaffel på en hoj.
Den högre temperaturen på förbränningen i bensinmotorn ger högre temperatur på ventilerna som i din tur leder till att denna olja bryts ner och bränner fast, men den absolut största skillnaden mot dieseln är undertrycket. Bensinmotorn går vid del och låglast med nästan stängt spjällhus och undertrycket bidrar till att olja dras ner via tätningarna. Tidigare spolades detta bort av spridarna. Med åren byggs detta på. Det rör sig om i storleksordningen omätbar förbrukning, heller inget som ger upphov till någon blå rök.

Användning av nyare oljor med annan sammansättning, esterbaserade med mera har dock minskat detta.

Sen har ju såklart egr ingen positiv effekt på detta då dessa partiklar binds i den fetare beläggningen, men orsaken i det hela är alltså oljan.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men för att hålla oss till topic så är det inget jag idag, med nyare bilar (-5år), skulle oroa mig för. Mercedes var väl både tidiga (30-talet) och sedermera sena (2013?) med att gå över till DI på bensinmotorer. De har varit väldigt lite rapporter om problem på deras.

En 10-12 år gammal VAG eller Toyota/Lexus skulle jag inte vilja ta i om jag så fick den gratis..
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Men för att hålla oss till topic så är det inget jag idag, med nyare bilar (-5år), skulle oroa mig för. Mercedes var väl både tidiga (30-talet) och sedermera sena (2013?) med att gå över till DI på bensinmotorer. De har varit väldigt lite rapporter om problem på deras.

En 10-12 år gammal VAG eller Toyota/Lexus skulle jag inte vilja ta i om jag så fick den gratis..

Och jag som köpte en, nu 10år gammal, toyota för jag tröttnade den carisma gdi vi hade innan :4skrika
edit: den är förresten bara 9år så jag klarar mig!:banana

Följer tråden då jag också sneglat lite på a-klassen.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad skulle problemet med en 10 år gammal Toyota vara?
Jag har en snart 8 år gammal Honda, kör den nästan aldrig men den verkar ok.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad skulle problemet med en 10 år gammal Toyota vara?
Jag har en snart 8 år gammal Honda, kör den nästan aldrig men den verkar ok.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Tidiga direktinsprutade bensinmotorer, kombinerat med lågviskos olja med högre askhalt. I ett nötskal.

Honda tog sig tid att utveckla sina earth dreams motorer, så även de har inte de initiala bekymmer som de som var tidigt ute fick.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tidiga direktinsprutade bensinmotorer, kombinerat med lågviskos olja med högre askhalt. I ett nötskal.

Honda tog sig tid att utveckla sina earth dreams motorer, så även de har inte de initiala bekymmer som de som var tidigt ute fick.
Ingen aning om jag har en Earth dream motor.
2,2l diesel.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Så länge du inte köper den jag slutligen bestämt mig för att vilja ha, så är det okej.
Men passa dig! :mattias

När jag börjar fundera på om det är tid att byta bil velar jag fram och tillbaka om det i 1-2år innan jag kommer till skott. Så du har minst 10månader på dig att köpa en utan att riskera att jag skulle knipa den :tummenupp
När det sen gäller motorcyklar så är 90% av de jag haft varit spontanköp :yoparty
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Lite över ett år senare och Volvon är fortfarande i min ägo och tanken på Mercedes A-klass försvann under hösten.

MEN... numera är en bostadsrätt inköpt (kontantinsats, check, banklån tynger axlarna) så till skillnad för ett år sedan vet jag numera mer konkret hur mycket pengar jag faktiskt har kvar på kontot efter det och vad mina utgifter per månad ligger på.

Så nu har intresset börjat vakna igen, men denna gång med insikt/inställningen att MC är ett ganska svalt intresse, så det blir nog en kompromiss med en rolig sportbil = siktet inställt på en Mercedes-AMG CLA 45
381 hästar, fyrhjulsdrift, komfort, vettig bränsleförbrukning, mycket features och stil.

(helst hade jag ägt en Porsche Cayman S, men då bilen måste kunna köras året om så tillåter mitt samvete inte den sortens bil hehe)

Siktet är inställt på årsmodell 2016 och nyare för det kommer en mindre uppdatering då.
Hade gärna gått på en 2019, men är inget plånboken tillåter (då kom en rejäl uppdatering).

Något speciellt man bör se upp med på denna modell/årsmodeller?
Är det värt att titta på den tyska marknaden (mobile.de) och importera?


exteriorImage.MQ6.12.20201019143554.jpeg


Så du har minst 10månader på dig att köpa en utan att riskera att jag skulle knipa den :tummenupp

Hur har det gått för din del? :unsure: ;)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top