Mercedes Vito Bra bil eller skit?

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Tänkte inhandla en buss som jag kan köra hojen i. Har kollat lite på Vito.
Frågan är bara om det är skitbilar eller om de brukar i regel fungera bra.
Tänkte mig en diesel.
Nån som har erfarenhet av dessa bilar?

Vi har en Vito på firman -02 (diesel) snart gått 50 000 mil, har inte haft några som helst problem med den. Sprinter'n strular mer dessvärre. Men en Vito kan jag rekommendera :tummenupp

Runt 35-45000kr
De flesta i denna prisklassen har gått mellan 20000-30000 mil.
Kanske är det lämpligast att välja en manuell låda, då automatare kanske inte håller allt för länge.
Eller rent av köpa en transporter istället..

Jag åker i en 112CDI -01 fungerar bra, drar drygt 0,8l/mil, kvalitetskänslan är väl sådär, pigga på att rosta, minst sagt. Se till att få tag i en med CDImotor(110 eller 112 inte 108:an), de gamla dieslarna är inte roliga. Bekväm och snabb upplever jag min, skulle vara att det är lite hög ljudnivå, men det är väldigt lite isolering. Orkar man går det ju att åtgärda. Jag använder min som enda bil och det går finfint, smidig och lätt att parkera.

Last edited:
Viton är ju oerhört komfortabel (i jämförlse med andra liknande bilar) dock märks det mer på den nya modellen än den i din prisklass. Men det är väl den ända fördelen jag ser med en Vito. Dem rostar väldigt mycket, samt är inte speciellt krångelfria överlag. Men rosten är det största problemet.

Ska du inte köra den dagligen (eller inte är så kräsen) så kan jag tipsa dig om Toyota Hiace. Där får du också hålla lite koll på rosten, men annars håller dem ihop bättre, överlag. Tototas rykte må vara överdrivet, men i detta fall stämmer det ganska bra.

Men ha i åtanke att komforten i Hiacen lämnar en del att önska.

Blir lätt fullt i dem, så här ser det ut med en 675:a och en 954:a i en Vito

Bifogat

• Packad.jpg
    Packad.jpg
    26.2 KB · Visningar: 607
När Vito kommer till en viss ålder så börjar ofta problemen. Mycket rost som blommar upp och elgrejer som pajar m.m. (t.ex. är ledningarna till bakpartiet dragna under bilen mitt i saltstänket :rolleyes: ). De gamla Vito (ej CDI) byggdes i Spanien och håller sämre kvalitet. Dieselvärmare som behöver servas lite nu och då (dyrt) och topparna som gärna spricker vid ca 25000 mil (inte på alla, men inträffar lite väl ofta). Jag grävde ner mycket pengar i service på min 97:a som jag sålde för ett par år sedan och det fanns ändå en del saker som irriterade (rost, glappande baklucka, fel på centrallås).

Men på plussidan är en fin komfort och hyfsat bra drag i motorn. Nästan som att köra personbil (var min enda bil under lång tid). Jämfört med t.ex. en Transit så är det rena rama lyxåket :) Dessutom har de framhjulsdrivna Vito (fram till 04) en enormt bra väghållning i vinterväglag - det går att köra ruggigt snabbt och stabilt med dem i snö och slask.

Last edited:
Verkar vara en del skit med Vito. Rost och elfel är inte så upphetsande.
Ingen som vet nånting om VW Transporter? De verkar iallafall rosta lite mindre men ser lite tråkigare och äldre ut.

Ska du ha en vito så ska du ha en manuell. Kanonbil att köra, går som ett skållat ollon och lite till (enda minibuss diesel som jag har fått upp i över 180km/h original) och är man inte rädd för rost (det är original, inget tillval) så har du en skitbra bil. Har inte stött på elfelen men har hört talats om dem men jag skulle inte avskräckas för det. Har fått för mig att man ska ha en efter -00.
Transportern är också en grymt bra bil men lirar ett par divisioner lägre i klass/komfort etc. Även pris iofs. Du ska inte ha synchro, bara en ren transporter med AC på sin höjd så slipper du besvär.

Jäjä, jag har en automat och tycker det är finfint ihop med den vridstarka motorn, passar biltypen utmärkt

Säkerligen, men det är garanterat mindre problem med den manuella just då pga en vridstark motor som utsätter automaten för stora påfrestningar. Billigare och säkrare mao, men man kommer ju inte ifrån att det är betydligt skönare med automat.

Jäjä, jag har en automat och tycker det är finfint ihop med den vridstarka motorn, passar biltypen utmärkt

Vad är det egentligen som görs när man servar värmaren?? Enlighten me please! Har hört detta från fler håll.

Risken är större för problem med automat, men klart mycket roligare om man kör mycket i stan. Det är ett jäkla växlande hela tiden i farter mellan 0-70.

En dieselvärmare får inte servas av vem som helst (sprängämnesinspektionen har en del att säga till om det, pga dess konstruktion), vilket bara det borgar för en rejäl prislapp på service. Men dels händer det att glödstiftet smälter ihop (hände på min) och så är den utsatt för rost och t.ex. "avgasröret" kan rosta sönder vilket utgör en brandfara. Den stora kostnaden lär ju annars vara om de rörliga delarna inne i brännaren börjar ta slut och måste bytas. Höga temperaturer omväxlat med kallt och fuktigt gör sitt för att korrodera sönder skiten...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick