Mest bang for the buck?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ni nämner många fina hojar, Yamaha R9 är ju snygg men betala 160 000 för en pimpad MT09 tycker jag inte lockar. Ni har rätt att R6 är bättre köp. Aprilia är som ni säger ett alternativ också. Jag har ju tittat tuono tidigare men kvaliteten verkar vara sådär precis som ducce. Så man ska nog köpa 10 år gammal Sporthoj från Japan. Huskvarna 701 har jag haft tre stycken de sista åren 1 ralley, en Supermoto och en offroad. Jag har även hunnit med Yamaha 700 tenere och ktm 890 ADR. Av dessa är nog Husqvarna den roligaste hojen. Har faktiskt funderat på en 701 Supermoto. Men det enda som är dåligt med den är att det är ingen långfärds hoj utan en ren bushoj och man blir lite discokaj på en sån när man är 50. Men det är nog den bästa jag haft hittills.
Så antingen blir det nog en 701SM om man ska hålla hastigheten nere lite eller en gsxr750/R6 som är tio år. Det borde komma en ny 701 i vår
Yamaha MT10 av nyaste modellen verkar sjukt bra även den.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ni nämner många fina hojar, Yamaha R9 är ju snygg men betala 160 000 för en pimpad MT09 tycker jag inte lockar. Ni har rätt att R6 är bättre köp. Aprilia är som ni säger ett alternativ också. Jag har ju tittat tuono tidigare men kvaliteten verkar vara sådär precis som ducce. Så man ska nog köpa 10 år gammal Sporthoj från Japan. Huskvarna 701 har jag haft tre stycken de sista åren 1 ralley, en Supermoto och en offroad. Jag har även hunnit med Yamaha 700 tenere och ktm 890 ADR. Av dessa är nog Husqvarna den roligaste hojen. Har faktiskt funderat på en 701 Supermoto. Men det enda som är dåligt med den är att det är ingen långfärds hoj utan en ren bushoj och man blir lite discokaj på en sån när man är 50. Men det är nog den bästa jag haft hittills.
Så antingen blir det nog en 701SM om man ska hålla hastigheten nere lite eller en gsxr750/R6 som är tio år. Det borde komma en ny 701 i vår
Yamaha MT10 av nyaste modellen verkar sjukt bra även den.
Varför inte gå all in på en riktig Superbike om det ändå är det du vill ha? Du kör väl inte så mycket bana som jag förstår det? Och byter hoj så ofta att det inte lär vara någon värdeminskning att tala om förutsatt att du köper begagnat?

Typ BMW S1000rr, Yamaha r1, någon ducce, eller kanske en Gsx-r 1000 från senaste decenniet? Räknar bort apor för att du inte gillade kvalitetskänslan och kawor för att de är fula.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Passa på att köp en ny R1 medans det går :)
(Edit: är alltså sista året man kan köpa ny R1 för gata i Europa för den som händelsevis hade missat det)
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Förvisso också en pimpad MT09 men galet läcker. Xsr 900 GP- verkar inte ha sålt så bra så det finns några för riktigt trevliga priser nu.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja XSR900GP var fin att köra med lagom framåtlutad körställning för min del. Hade jag inte vart nöjd med MT10an jag har så hade det blivit en sådan i somras. Skulle tro den och R9 kannibaliserar på varandra
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Själv drömmer jag om en 1199 eller 1299. Den absolut vassaste twinnen som någonsin byggts. Sista värstingtwinnen från Ducati. Tror på samlarstatus i framtiden.

Annars är 899, 959 och V2 fantastiska hojar med. Säkert perfekta alternativ om man inte vill punga massor i försäkring.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Från någon som nyss köpt en gammal literklubba från japan kan jag bara rekommendera detsamma. Om du ändå funderar på R6 så kan du lika bra gå på R1 så slipper du växla precis hela jävla tiden....
Jag upplever att R6 måste köras aktivt hela tiden medans en literhoj faktiskt funkar att cruisa på 6:an i allt från 70-170.
Hittar du dock en billig pannkaka så är ju det inte så dumt heller....
Har ägt en rsv4 också och jag upplevde ingen dålig kvalité även om italienarna inte orkar dölja minsta sak med en kåpa så gör det den ganska lättmekad...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Själv drömmer jag om en 1199 eller 1299. Den absolut vassaste twinnen som någonsin byggts. Sista värstingtwinnen från Ducati. Tror på samlarstatus i framtiden.

Annars är 899, 959 och V2 fantastiska hojar med. Säkert perfekta alternativ om man inte vill punga massor i försäkring.
Ja, 1299an är ju den snyggaste superbiken som gjorts 😍 Svår att få tag på dock men går för ungefär samma pengar som en ny R9a sist jag såg en ute. Dyyyr försäkring dock, iaf för mig, men säkert inte dyrare än andra superbikes.

Var inte jättestor skillnad i försäkring mellan 1299 och Panigale v2 när jag kollade för ett par år sen. Förvisso en 2016 mot en helt ny hoj.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top