Mest bensinsnåla mc/scooter?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Undersöker hur billigt det går att pendla mellan Stockholm och Uppsala. Hur mycket bensin drar en scooter egentligen? Någon väsentlig skillnad mellan 125 och 250?

Har en Piaggio 125cc tvåtakt scooter den drar 0.3l/mil vid 90-95km/h.
Motorvägskörning är inga problem , en scooter med mindre fyrtaktsmotor vill man inte gärna ligga o plåga på motorväg.

200-250cc fyrtakt går säkert bra.

Köpa Piaggion ?

Åk Buss för helvete resten av livet.

Ingen jävel vill ha sånt skit i längden, lägg märke att den som svarar vill sälja omedelbart.

Om du ska pendla med hoj så ha iaf den goda smaken att skaffa en motorcykel även om den nu blir ganska liten.

Inget är så jävla genomtöntigt som dessa scooters, nån slags ursäkt för idioti eller vad det rör sig om, förväxla ej med MC.

Tror att din fråga kanske inte intresserar så många på "SPORThoj.se" men vad vet jag. God Jul

Fan vad alla här är negativa, det är nog inte tänkt som en ersättning för motorcykel, utan istället för att pendla med skrotbil/buss.

Fast det är ju inte alla som har råd med flera fordon, och då är ju inte en scooter förstavalet

Fick ner min Aprilia sportcity 200cc (4-takt) 0.28l/mil vid "ecodriving) 0,33 vid normal körning.

Jag pendlar med en Honda 125 Innova drygt 7 mil om dan i stort sett hela sommaren.

Den drar under 0,3 men då kör jag full rulle med den hela tiden(0,22 annars)
Däremot kräver den tankpress och slipstreamning om man ska hålla motorvägsfart.

070330b3.jpg

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070330.html

Nya bågar me insprut fyller ju nästan på me soppa om man kör som en kärring.

Du kan köra skitbilligt med yamhas xtr600 t.ex - fast det är om man kör som en kärring.
En polare som körde bud med den sa att om man körde som gr låg den på en 0,6-0,7 - sen när han hade den som övningshoj så drog den 0,36.

Testade en Varadero1000 under nån månad - den drog ju fan bara 0,4 när man fiskörde - visst kunde man få den o dra 1-1,5l milen men då var man sedan länge efterlyst i tidningar och tv.
Men vid normal körning så drog den en 0,6.

Så man behöver inte köra nån gubbskåter för att åka billigt.

Scootern är ju det bästa pendlingsfordonet. Jag brukar vara ganska mycket snabbar igenom staden på scootern än vad jag är med tex bil. Sen så ser ju 125cc'arna ut som mopeder, så det är ju inga direkta problem med att gena på tex cykelvägar. :tummenupp

Fast det är ju tyvärr så att marschfarten ligger bara på c:a 85-90km/h

Bmw's X650 skall väl klara sig på 0.3. Det är en kul hoj. Dock aningen dyr, tror dock den gamla förgasar f650'n är billig också.

Last edited:
Min fyrtakt 125cc scooter går i 100-110km/h både uppför och nedför.

Har ingen aning om vad den drar, skitlite! Räcker det?:)

Bmw's X650 skall väl klara sig på 0.3. Det är en kul hoj. Dock aningen dyr, tror dock den gamla förgasar f650'n är billig också.
Har hört att den ska vara extremt snål. Kanske bästa mc-alternativet. Men frågan är om det är varken roligare eller bättre än en scooter om man ska motorvägspendla 2 x 6 mil och köra medvetet snålt. En 250-scooter har ju bättre förvaringsutrymmen och bättre vindskydd. Fan vet om den inte är mer bekväm också.

Har hört att den ska vara extremt snål. Kanske bästa mc-alternativet. Men frågan är om det är varken roligare eller bättre än en scooter om man ska motorvägspendla 2 x 6 mil och köra medvetet snålt. En 250-scooter har ju bättre förvaringsutrymmen och bättre vindskydd. Fan vet om den inte är mer bekväm också.

Klart den är bekvämare, men tre ggr så dyr och med högst marginell effektskillnad. ( om vi pratar kinagrejer )

Köper du märkesgrejer så förlorar du mycket på andrahandsvärdet på dessa udda hojar.

Jag pendlar med en Honda 125 Innova drygt 7 mil om dan i stort sett hela sommaren.

Den drar under 0,3 men då kör jag full rulle med den hela tiden(0,22 annars)
Däremot kräver den tankpress och slipstreamning om man ska hålla motorvägsfart.

070330b3.jpg
Underbart. :lol
0,22 - otroligt. :tummenupp
Men din Honda är nog lite för hårt anpassad på kortare transporter för mig. Ska trots allt köra sex mil i varje riktning.

Klart den är bekvämare, men tre ggr så dyr och med högst marginell effektskillnad.
Vänta nu, håll ordning på syftningarna. Vad är mest bekvämt och vad är mest dyrt?

Inget är så jävla genomtöntigt som dessa scooters, nån slags ursäkt för idioti eller vad det rör sig om, förväxla ej med MC.
Wow - dagens "jag-har-inte-fått-min-medicin-inlägg"? :3freak

Last edited:
250cc = bekvämare än 125cc. Pga ofta fet sadel och vindskydd.

BMW = svår att köra i kjol, annars ingen aning:)

Har faktiskt haft samma tankar som dig då det borde vara det mest ekonomiska
sättet och smidigaste sättet att pendla till sthlm från Ua!
(min resa är "ungefär" 6,72mil" : )

Vid motorvägs transport så behövs det minst en 250cc för att kunna hålla
en marshfart på 110km/h i äkta fart. Dock så vet jag ej vad 250 maskiner drar
i soppa! Har pendlat med min nuvarande hoj förra sommaren och det blir ju inte
billigt då motorn på en 1000cc drar mycket när man ibland kör enbart på bakhjulet.
"Drar lite mera än vad en 250 gör iaf = )"

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back