Mest kompakta 1000cc sporthojen?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du får bättre svar om du lägger in alla modeller i en tombola låda och drar lott. Ut och testkör och provsitt själv. För vad jag förstår så är du ändå ute efter subjektiva bedömningar och inte mått. Måtten kan du annars googla fram.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Du får bättre svar om du lägger in alla modeller i en tombola låda och drar lott. Ut och testkör och provsitt själv. För vad jag förstår så är du ändå ute efter subjektiva bedömningar och inte mått. Måtten kan du annars googla fram.

Helt riktigt!

Jag har nu provsuttit GSXR1000 och CBR1000. R1 uteslöt jag då alla, även säljaren, säger att den är den största modellen.

Noterade att GSXR KÄNDES lite klumpigare, men har inte kört den.

Av det som framkommit i tråden kan jag ju tämligen direkt utesluta R1 eftersom jag vill ha en kompakt cykel då jag är en kort förare.

Måtten på en hemsida betyder ingenting om man inte har en referens, och dessutom vet man inte vilket av måtten det är man känner av när man väl sitter där.

Det jag eftersträvar är en tämligen lätt och smidig maskin som är så sportig som möjligt för gatbruk. Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning.

Frånsett priset verkar nya BMW vara en intressant maskin. Skall bli kul att se uppföljningarna på hur det gått för den och vad den blir av när den rullat en stund.

//K
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Helt riktigt!

Jag har nu provsuttit GSXR1000 och CBR1000. R1 uteslöt jag då alla, även säljaren, säger att den är den största modellen.

Noterade att GSXR KÄNDES lite klumpigare, men har inte kört den.

Av det som framkommit i tråden kan jag ju tämligen direkt utesluta R1 eftersom jag vill ha en kompakt cykel då jag är en kort förare.

Måtten på en hemsida betyder ingenting om man inte har en referens, och dessutom vet man inte vilket av måtten det är man känner av när man väl sitter där.

Det jag eftersträvar är en tämligen lätt och smidig maskin som är så sportig som möjligt för gatbruk. Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning.

Frånsett priset verkar nya BMW vara en intressant maskin. Skall bli kul att se uppföljningarna på hur det gått för den och vad den blir av när den rullat en stund.

//K

Jag har provsuttit daytona 675 och den är ju ruggit liten och smidig men ganska hög. Det är ju iaf större än 600cc. Sen kanske du kan pröva gsx-r 750?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Detta är nog en av dom mest kompakta - färgen är inte fel heller.. :)
(Bilder har nog varit uppe förr...)
 

Bifogat

  • compact bike.JPG
    compact bike.JPG
    31.6 KB · Visningar: 93

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Det jag eftersträvar är en tämligen lätt och smidig maskin som är så sportig som möjligt för gatbruk. Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning

//K

Låter som att du söker efter en R1a! visserligen lite större än de andra men känns smidigare om du vill åka landsväg "Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning"

:glömdet
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
måste ändå skriva en R1:a är inte stor.

man ska vara "relativt" liten på "alla" japanska 1000cc hojjar.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Det fina med R1 är ju att de finns i överflöd och är billiga. Men det är ju den biten med att jag är en liten förare som ställer till det.

Men som någon nämnde kanske alla R cyklar är små nog även för små förare.

//K


Låter som att du söker efter en R1a! visserligen lite större än de andra men känns smidigare om du vill åka landsväg "Dvs inget renodlat racingchassie som inte fungerar på vanlig asfalt, och ingen touringmaskin där man sitter rak i ryggen och flyter runt på en mjuk chassiesättning"

:glömdet
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Det fina med R1 är ju att de finns i överflöd och är billiga. Men det är ju den biten med att jag är en liten förare som ställer till det.

Men som någon nämnde kanske alla R cyklar är små nog även för små förare.

//K

Hur liten förare är du? Antar att det är din längd du syftar på. Du kan ju trycka ner vilken hoj som helst 2-3 cm utan att det syns speciellt.
Ditt problem blir väl att nå ner på backen? För när du väl kommit upp på en hoj kvittar det om den är 2cm bredare över tanken, du sitter nästan precis lika fint på alla hojar. Jag har en GSXR 06 och tycker den är ruggigt smal runt tanken där man har benen.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Det fina med R1 är ju att de finns i överflöd och är billiga. Men det är ju den biten med att jag är en liten förare som ställer till det.

Men som någon nämnde kanske alla R cyklar är små nog även för små förare.

//K

Jag är 173cm över havet och har rätt korta ben i förhållande till längd.. min R1-04 satt som ---- mellan benen. Så jag skulle inte vilja säga att storleken är ngt problem. Visst känns sukkan lägre, men framförallt tror jag det har att göra med att den har en smalare sadel.
I vote for Yamaha R1!

Hur "liten" är du?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Min polare som är 168 lång körde min R1:a 06 och hans kommentar var att den kändes mer lättsvängd än hans GSX1000 K7:a.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag är 173cm över havet och har rätt korta ben i förhållande till längd.. min R1-04 satt som ---- mellan benen. Så jag skulle inte vilja säga att storleken är ngt problem. Visst känns sukkan lägre, men framförallt tror jag det har att göra med att den har en smalare sadel.
I vote for Yamaha R1!

Hur "liten" är du?

Jag är 170cm hög, väger bara strax över 60kg, är inte alls orolig för att inte nå ned till backen. Cykeln skall inte köras i stadstrafike ;-) Det är mer att jag testat en rad cyklar innan jag köpte min FZ6 och problemet var då att jag inte kunde finna en bra körställning på de jag testade. Jag tyckte alltid att jag låg som en våt filt över tanken för att nå fram till styret. De jag gillade mest då var XJ6 och FZ6 för de var ganska små cyklar.

Jag cyklar DH och gillar därför traditionellt upprätta körställningar och små fordon som jag lätt kan hantera.

Om sportmotorcyklar kan jag inte ett dyft, men det är en nyfunnen hobby och jag måste ju börja någonstans.

Det jag vill ha är en cykel som jag kan hantera på ett smidigt sätt.

//K
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag är 170cm hög, väger bara strax över 60kg, är inte alls orolig för att inte nå ned till backen. Cykeln skall inte köras i stadstrafike ;-) Det är mer att jag testat en rad cyklar innan jag köpte min FZ6 och problemet var då att jag inte kunde finna en bra körställning på de jag testade. Jag tyckte alltid att jag låg som en våt filt över tanken för att nå fram till styret. De jag gillade mest då var XJ6 och FZ6 för de var ganska små cyklar.

Jag cyklar DH och gillar därför traditionellt upprätta körställningar och små fordon som jag lätt kan hantera.

Om sportmotorcyklar kan jag inte ett dyft, men det är en nyfunnen hobby och jag måste ju börja någonstans.

Det jag vill ha är en cykel som jag kan hantera på ett smidigt sätt.

//K


Efter att ha kört i princip samtliga hojar som avhandlas (förutom dom nya för 2010) så säger jag att du inte märker någon skillnad. Skillnaden på hojarna kommer först när man kör dom aktivt på kurvig väg/bana. I stadstrafik och allmän körning kan du med glädje köpa den som är snyggast för dig.

:fakta

/ Jens
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag är 170cm hög, väger bara strax över 60kg, är inte alls orolig för att inte nå ned till backen. Cykeln skall inte köras i stadstrafike ;-) Det är mer att jag testat en rad cyklar innan jag köpte min FZ6 och problemet var då att jag inte kunde finna en bra körställning på de jag testade. Jag tyckte alltid att jag låg som en våt filt över tanken för att nå fram till styret. De jag gillade mest då var XJ6 och FZ6 för de var ganska små cyklar.

Jag cyklar DH och gillar därför traditionellt upprätta körställningar och små fordon som jag lätt kan hantera.

Om sportmotorcyklar kan jag inte ett dyft, men det är en nyfunnen hobby och jag måste ju börja någonstans.

Det jag vill ha är en cykel som jag kan hantera på ett smidigt sätt.

//K

Då är nog en gsxr 1000 05-06 att rekomendera. Men som sagt så är det bästa att åka runt och provsitta dom olika modellerna.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
jag tycker Buell XB9/12 ser ut att vara ruskigt kompakta, men även jag som är ganska lång sitter bra på dom.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
sänka framgaffeln, annan sadel, sänka ner bakdelen, bakfjädringen. Självklart kommer alltid problem om man skall modifiera chassit, hur hojen öppför sig osv.

Jag är inte nämnvärt intresserad av att sänka cykeln. Att nå ned till marken är ett problem när man stannar cykel. Men faktiskt inte ens då för min del.

Jag vill mest ha en cykel som jag kan manöverar på ett smidigt sätt, men börjar nu bli mer och mer övertygad om att skillnaden i denna kategori på cyklarna är ganska marginell för någon som saknar erfarenhet.

Det är dock alltid värt att fråga först, så att man kan undvika de värsta misstagen.

//K
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag är inte nämnvärt intresserad av att sänka cykeln. Att nå ned till marken är ett problem när man stannar cykel. Men faktiskt inte ens då för min del.

Jag vill mest ha en cykel som jag kan manöverar på ett smidigt sätt, men börjar nu bli mer och mer övertygad om att skillnaden i denna kategori på cyklarna är ganska marginell för någon som saknar erfarenhet.

Det är dock alltid värt att fråga först, så att man kan undvika de värsta misstagen.

//K

Tror inte din storlek spelar så stor roll av vilken hoj du väljer när du sitter på den och kör. Du använder som lite annan teknik när du manövrerar en cykel, vilket du säkert redan vet....
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top