Kris955
#6 SEC
- Gick med
- 12 Dec 2005
- Ort
- Köpenhamn
- Hoj
- Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Tobbz skrev:Men slutsatsen är väl att :
1. Jag kommer välta hojen ett par gånger.
2. Bör tänka på försäkringen.
3. Allt kommer ju att vara kul ,, när man precis fått kortet.
4. Lägga Pengar på kvalitets utrustning till mig själv.
Alltså spelar hojen mindre roll,, Man vill ju va fräck och ha en snygg sporthoj så man blir accepterad som förare... Men va fan man får väl släppa på stoltheten....
Ja, du verkar ha fattat dom första fyra slutsatserna. Rätt imponerande för en nybörjare. Sådana brukar inte lyssna, men gå mera efter grupptrycket att se "cool" ut når man står stilla och poserar vid korvkiosken. Det är ju det enda dom kan, så det är lättast.
Vill du bli accepterad som förare så ska du inte ha snyggare hoj än din körskicklighet. Då riskerar du att dom erfarna flinar bakom din rygg. Och det är väl inte bra? Vill du bli accepterad som förare så ska du ha en billig hoj som ser lite använd ut och som du kör på hela tiden och tränar, tränar, tränar och tränar lite mera. Gör ett par vurpur (helst i låg fart) och skaffa erfarenhet. Skratta dig lycklig för att du hade pengar till ett bra skinnställ, ryggskydd och hjälm. Träna sedan ännu mera. Anmäl dig helst till någon bankurs. SMC f.ex. är bra med instruktörer. I alla fall i Skåne. Som nybörjare så håll dig långt borta från bandagar med fri körning utan rigtiga instruktörer. Mer skada än nytta för nybörjare. Man kan köra en naken hoj (hornet, sv, speed4) på bana utan problem. Då vill du snabbast bli duktig. Det syns när du blir duktigare, och så får du respekt snabbare.
Kom ihåg, vi har alla varit nybörjare. Det gör inget, bara man jobbar på att bli bättre. Folk som köper flashiga prylar för at försöka se bättre ud än dom är, är bara löjliga. Kommer du ihåg norrmannen i alla sällskapsresor-filmerna? Han som hade alla nya flashiga prylar? Inte blev han någon hjälte för det.
Kris955
P.S.
Om du tänker på bankörning med naken hoj så är Speed4 bättre än Hornet/SV/Fazer eftersom Speed4 har bromsar, ram, bak och framfjädring direkt från sporthojen Daytona600. Ingen billigare dämpare/gaffel, men den riktiga med alla justeringsmöjligheter. (OBS: Skruva INTE på fjädringen. Fabriksinställningen är bäst i starten.) Om du inte ska köra bana på din nakna hoj så går det lika bra med Hornet/SV/Bandit/Fazer. Så avgör beg-priset och hur välvårdad den är. Ingen naken hoj är lika bra på bana som deres kåpklädda supersport kusiner. Men som sagt en naken hoj är bättre och roligare på gatan dom första två åren innan du har klurat ut om du är hooked på bankörning. Ska du ha en banhoj så är nog GSXR600, R6, ZX636, D675 dom bästa, men jobbiga på gatan och dyra at krasha och försäkra. Köper du 4-5 år gammal supersport GSXR/R6 så är din hoj ändå hopplöst efter dom nyare i poseringstävlingen framför korvkioken, så vad är pointen? Och du får nog mera uppskattning och "street credit" när du hänger med eller drar ifrån på banan med en naken hoj.
P.P.S.
Posta i tråden när du har köpt din hoj. Så kan vi andra jubla och gratta.