Mest Lättkörda 600....

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Tobbz skrev:
Men slutsatsen är väl att :
1. Jag kommer välta hojen ett par gånger.
2. Bör tänka på försäkringen.
3. Allt kommer ju att vara kul ,, när man precis fått kortet.
4. Lägga Pengar på kvalitets utrustning till mig själv.

Alltså spelar hojen mindre roll,, Man vill ju va fräck och ha en snygg sporthoj så man blir accepterad som förare... Men va fan man får väl släppa på stoltheten....


Ja, du verkar ha fattat dom första fyra slutsatserna. Rätt imponerande för en nybörjare. Sådana brukar inte lyssna, men gå mera efter grupptrycket att se "cool" ut når man står stilla och poserar vid korvkiosken. Det är ju det enda dom kan, så det är lättast.

Vill du bli accepterad som förare så ska du inte ha snyggare hoj än din körskicklighet. Då riskerar du att dom erfarna flinar bakom din rygg. Och det är väl inte bra? Vill du bli accepterad som förare så ska du ha en billig hoj som ser lite använd ut och som du kör på hela tiden och tränar, tränar, tränar och tränar lite mera. Gör ett par vurpur (helst i låg fart) och skaffa erfarenhet. Skratta dig lycklig för att du hade pengar till ett bra skinnställ, ryggskydd och hjälm. Träna sedan ännu mera. Anmäl dig helst till någon bankurs. SMC f.ex. är bra med instruktörer. I alla fall i Skåne. Som nybörjare så håll dig långt borta från bandagar med fri körning utan rigtiga instruktörer. Mer skada än nytta för nybörjare. Man kan köra en naken hoj (hornet, sv, speed4) på bana utan problem. Då vill du snabbast bli duktig. Det syns när du blir duktigare, och så får du respekt snabbare.

Kom ihåg, vi har alla varit nybörjare. Det gör inget, bara man jobbar på att bli bättre. Folk som köper flashiga prylar för at försöka se bättre ud än dom är, är bara löjliga. Kommer du ihåg norrmannen i alla sällskapsresor-filmerna? Han som hade alla nya flashiga prylar? Inte blev han någon hjälte för det.

:)
Kris955

P.S.
Om du tänker på bankörning med naken hoj så är Speed4 bättre än Hornet/SV/Fazer eftersom Speed4 har bromsar, ram, bak och framfjädring direkt från sporthojen Daytona600. Ingen billigare dämpare/gaffel, men den riktiga med alla justeringsmöjligheter. (OBS: Skruva INTE på fjädringen. Fabriksinställningen är bäst i starten.) Om du inte ska köra bana på din nakna hoj så går det lika bra med Hornet/SV/Bandit/Fazer. Så avgör beg-priset och hur välvårdad den är. Ingen naken hoj är lika bra på bana som deres kåpklädda supersport kusiner. Men som sagt en naken hoj är bättre och roligare på gatan dom första två åren innan du har klurat ut om du är hooked på bankörning. Ska du ha en banhoj så är nog GSXR600, R6, ZX636, D675 dom bästa, men jobbiga på gatan och dyra at krasha och försäkra. Köper du 4-5 år gammal supersport GSXR/R6 så är din hoj ändå hopplöst efter dom nyare i poseringstävlingen framför korvkioken, så vad är pointen? Och du får nog mera uppskattning och "street credit" när du hänger med eller drar ifrån på banan med en naken hoj.

P.P.S.
Posta i tråden när du har köpt din hoj. Så kan vi andra jubla och gratta.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Kris955 skrev:
Massa text........
Och du får nog mera uppskattning och "street credit" när du hänger med eller drar ifrån på banan med en naken hoj.

Jag säger ju att du skall ha en TRX.

//Peter
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Tycker ingen nyare sporthoj är direkt svårkörd... Dom väger ju liksom inte 250 kg längre :hihi
Som ni har sagt är ju i stort sett alla 600 lättkörda. Skulle inte vilja påstå att t.ex. en ninja 9a är svårkörd.. lugnare i registret än en 600. Hade en cbr600 för några år sen, visst är den lättkörd men skulle inte vilja påstå att 954an är svårare.
 

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Såld
Om du tror att R6:an är svårkörd så tror du fel. Jag har själv en r6 03a, och det är min första hoj. Tycker den har gått bra att lära sig på.

Om du vill ha en lättkörd hoj så köp en kawasaki ER5 eller ER6 borde väl inte vara så stor skillnad på dom två. Jag körde med en ER5 på körskolan och den kändes nästan som en vanlig cykel. :tungan
 

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Ort
bagdad
Hoj
r6 2004
Tobbz skrev:
Vilken är den mest lättkörda 600 kubikaren????

För en kille som inte haft sporthoj förr.....
Vill gärna inte ge mig på en R6.......
jag har bara tagit teorin så länge men jag har en r6a i garaget att dregla över än så länge .. Det är faktiskt den lättaste jag har provat om du är ute efter sporthoj
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Zx6r 98-99or är en mkt bra cykel, stadig som fan och klarar av all slags körning. Man sitter bra, den känns ganska stor o behaglig, samt har lite hästkrafter om man vill trycka på lite.

Synd bara att de ligger så högt i pris, spec. på blocket...
Precis köpt min andra kawwa (bytt ner mig från 00a till 98a, pengarna räckte inte längre) och det är i princip samma cykel med endast små förändringar.
Även kawwor 96-97or håller bra vet jag!
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
En 600 sporthoj har så toppigt register, en ny litershoj är nog mera lättkörd om man har respekt för effekten! Min gammelgixxer drar snällt från tomgång.

Vill du ha en lättkörd, billig och rolig hoj så köp en offroad stånka, ägande kostnaderna jämfört med en sporthoj är noll!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
JT skrev:
En 600 sporthoj har så toppigt register, en ny litershoj är nog mera lättkörd om man har respekt för effekten! Min gammelgixxer drar snällt från tomgång.

Vill du ha en lättkörd, billig och rolig hoj så köp en offroad stånka, ägande kostnaderna jämfört med en sporthoj är noll!

Skojar du eller? So what om du har toppigt register, det innebär ju bara att den är lugn o sävlig om du inte gasar som en tok medans en nyare R1/Gixxer 1000 drar redan från botten. Det räcker ju med att titta på gashandtaget på en 1000cc så går det rejält fort. En 600 får man ändå jobba lite med.

I övrigt håller jag med Kris955 i allt utom PS.
En SV/chokelamoppen/Horny(t) o sånna räcker för en nybörjare på bana. Visst är SVn mjuk i gaffeln men det går att lösa så den blir bra nog för en nybörjare faktiskt.
Jag skulle i ärlighetens namn tro att många nybörjare kör bättre med en sån här hoj än med en sporthoj.

Jag vill även poängtera det som Kris955 sa. Man måste inte ha en nyaste fetaste hojen för att bli accepterad. Tvärtom. Jag har mer respekt för en nybörjare som börjar i rätt ända. Det visar på personlig mognad och insikt.
 

superstreetbike

SpeedJunkie
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
R1 2002
Säger som många andra här att de flesta 600 hojarna är lättkörda, budgeten är nog det som bestämmer vilken av dem det blir.
Själv kör jag en fizzer 600 -93 vilken är en lättkörd o trevlig hoj.
Fzr o Cbr är nog de hojar man köper om man inte har så stor plånbok, R6 06 o Gsxr 06 är nog de hojar jag vallt i 600-klassen om jag haft en förmögenhet. :yoparty
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top