Mest pinsamma trafikrelaterade situationen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja jag har det lugnt på jobbet. Så var det sagt.

Pinsam situation 1 - bråttom på väg in till regementet. Motorhaveri mitt i en rondell någon km kvar. Lämnade bilen o halvjoggade in. Polis dyker upp på regementet o frågar om min bil. Hur korkad är man inte när man är ung och vacker?

Pinsam situation 2 - Ett gäng stärkta o glada grabbar i baksätet på en rejält mullrig Chevelle -70 på väg till fest. Tjoar o stimmar o vinkar till folk...när bilen gippar till åt höger, o vi ser ett fett bakhjul rulla förbi oss o ner i diket.

Pinsam situation 3 - ser en gammal man liggandes vid sidan av sin cykel på en gräsplätt brevid vägen inne i stan. Har uppenbarligen cyklat omkull, för han ser ut att ha ont när han försöker ta sig upp. Ingen stannar utom hjälten MickeZX7R, som saktar in o frågar om jag kan hjälpa honom. "Stick för fan" fick jag till svar...

Pinsam situation 4 - har med alla tänkbara tricks och övertalningar lyckats få morsan att förstå att jag är en mogen kille som kör med insidan av huvudet, och därför fick henne att gå med på att farsan lånade mig en slant till min första tunga hoj (GPz750). Strax därpå ville jag känna på prestandan och drog ut o gav järnet på väg mot stan...där jag körde om en bil i vådlig hastighet. Ja, goa mor o far som också var på väg in till stan. Förtroendekapital = -1

Pinsam situation 5 - gled runt med några kompisar i en stad vi inte hittade i, så vi hamnade på en smal enkelriktad gata där vi plötsligt fick möte.
"Men vad är det för en dum fan som kör mot enkelriktat", fick jag ur mig när jag såg den i lite nedförsbacke en bra bit ifrån.
Någon minut senare stod vi motorhuv mot motorhuv och en polisman pekade på en skylt strax bakom mig, som visade vem som var en dum fan.

Någon annan som vill muntra upp måndagen med något pinsamt ur motorperspektiv?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Pinsamt? Jag gör aldrig något pinsamt. Punkt. Well, förrutom att lämna över lappen till Farbror Blå, två gånger.... fast det var 30 år mellan gångerna. Jag är alltid cool även om det inte ser ut så. :cool:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
På MC: När man inte håller blicken högt, tutar på bilen framför som inte kör ut i korsningen när det är grönt, för att strax inse att det är stopp direkt efter korsningen. Ja ibland är man bra blind.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Pinsamt? Jag gör aldrig något pinsamt. Punkt. Well, förrutom att lämna över lappen till Farbror Blå, två gånger.... fast det var 30 år mellan gångerna. Jag är alltid cool även om det inte ser ut så. :cool:

Då är det ju så långt mellan gångerna att det är helt rimligt att ha glömt allt man eventuellt borde lärt sig första gången.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Skulle ut på gamla Stockholmvägen
Det är stoppmärke där från Uppsala.
Stog still med min lilla Harley å en bil bakom smög in i mej. Hojen skaka till å jag blev ganska arg. Blev inga skador på hojen men jag var ganska irriterad.
Den bilen åkte å ett annat håll sen. Skämdes väl en del å ville behålla körkortet troligen

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skulle ut på gamla Stockholmvägen
Det är stoppmärke där från Uppsala.
Stog still med min lilla Harley å en bil bakom smög in i mej. Hojen skaka till å jag blev ganska arg. Blev inga skador på hojen men jag var ganska irriterad.
Den bilen åkte å ett annat håll sen. Skämdes väl en del å ville behålla körkortet troligen
Det där har hänt mig två gånger.
En gång vid trafikljus som var rött och plötsligt åkte hojen iväg och gick ikull.
Idoten i bilen kom från biltvätten och hade inte bromsat innan han kom till mig.
Blev dyrt för honom för han ville absolut betala allt själv och inte blanda in försäkringen.
Andra gången vid en cirkulationsplats, idioten i bilen "såg mig inte", men det blev bara en dutt som tur var.
Jag fotade honom och hans bil och skrämde upp honom med att jag skulle komma och hämta ersättning ifall något gått sönder.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det där har hänt mig två gånger.
En gång vid trafikljus som var rött och plötsligt åkte hojen iväg och gick ikull.
Idoten i bilen kom från biltvätten och hade inte bromsat innan han kom till mig.
Blev dyrt för honom för han ville absolut betala allt själv och inte blanda in försäkringen.
Andra gången vid en cirkulationsplats, idioten i bilen "såg mig inte", men det blev bara en dutt som tur var.
Jag fotade honom och hans bil och skrämde upp honom med att jag skulle komma och hämta ersättning ifall något gått sönder.
Oj! Du råka ut värre ena gången?
Ja man blir ganska kränkt?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
På MC: När man inte håller blicken högt, tutar på bilen framför som inte kör ut i korsningen när det är grönt, för att strax inse att det är stopp direkt efter korsningen. Ja ibland är man bra blind.
Haha, det har jag också gjort, fast i bil. Förstår inte varför den framför inte ville ställa sig på järnvägsspåret :crash:crash:jisses

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
För länge sedan, innan de byggde ny påfart till Skurubron från Värmdösidan. Jag står som nr 2, ser den framför börjar köra. Ja, jag vet, det är stopplikt, men alla gjorde så här. När den längst fram åker, så kollar man snett bakåt, är det fritt i högerfilen så åker man. Problemet var bara att han framför stannat igen, oklart varför men det kom bilar i vänsterfilen. Blev en del trasigt på båda bilarna.
Kuriosa, en jobbarkompis till en polare gjorde likadant, fast med en större bil med bra med råstyrka. Han undrade varför det gick så tungt, när han kollade framåt igen var det en liten bil som han sköt framför sig som bromsade allt de kunde. Han hade glidit fram så långsamt så han inte märkte någon duns.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Inte direkt pinsamt, men liknande. Frun jobbar på ett boende, någon medarbetare där har missat att pinnen för att hålla upp huven ska fällas ner manuellt och tvingat ner huven. Hon är ute med några brukare, ska köra om en långtradare, även bilar efter kör om. Mitt för långtradaren lossnar huven och lägger sig över framrutan. Frun fortsätter om, hon ser lite linjer på vägen mellan huv och motor och tar sig om tradaren, sedan ut i vägrenen där hon stannar och fixar huven. Inget jag skulle vilja uppleva. :crash

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Jag skulle impa på ett gäng brudar som satt på en uteservering med min 690smc.
Drog upp hojen på bakan men fick inte till det riktigt så nerslaget blev hårt.
Tankväskan tryckte mot nyckeln och slog av hojen.
Mitt i en korsning stod jag och funderade varför hojen dött.
Dom reste sig och buade åt den töntiga svensken som inte kan bakhjulsåka.
Med inverterad penis fick jag putta min kotte till trottoaren.
Sen hittade jag felet och fick pysa iväg med svansen mellan benen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker nog att de flesta trafiksituationer är pinsamma... Men undantaget diverse felbedömningar som turligt nog inte resulterat i annat än något ökad självinsikt så vete fåglarna om jag försatt mig i några särskilt pinsamma situationer.

Jo förresten, vid något vägarbete vid norska gränsen stod jag och kompisen länge och väl och väntade vid det temporära rödljuset. Efter några minuter fattade vi beslutet att det troligen var trasigt... Vi körde alltså och ungefär mitt på sträckan (som var makadam i 5 km eller nåt sånt) möter vi en låååång karavan av fordon, bla några turistbussar. Inte nog med att det inte fanns någonstans att svänga av, när vi kört ned i diket passerades vi av några hundra personer som alla pekade finger åt de jävla dumhuvudena som hade kört sina motorcyklar - med full semesterpackning - ned i diket och stod som fån och försökte låtsas att det regnade. Många tutade dessutom... Det var pinsamt.

Ännu pinsammare var att jag gjorde om precis samma sak några år senare med frugan bakpå.

Hon: -Du kan ju inte köra nu, det är ju rött.
Jag: -Äh, du ser väl att det är tomt, det är nåt fel på ljussensorn bara.

Hon: -Nu kommer det några lastbilar, det verkar inte finnas nånstans att stanna!
Jag: -Håll i dig!

Hon - och tre lastbilschaufförer som precis hängt sig på tutan när de passerade dumskallen i diket:

VI ÄR INTE ETT DUGG IMPONERADE

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Länge sedan nu. 1983 på vintern åkte jag med min DR500 på Götgatan. Tiden innan den nya bron. All trafik gick via Götgatan. Detta var en förmiddag, lördag eller söndag vid 11. Inte särskilt viktigt men det var ingen trafik direkt, bara några få som promenerade. Det är säkert 6-7 rödljus på någon km. Så man kör ju på bakhjulet. DRen är tung och trött. Jag är kass på att åka på bakhjulet. Ettan visst. I med tvåan. Åker ovanligt högt upp med framhjulet. Drar av på gasen. Inget händer. Ingen fot på bromsen. Tänkte inte på det. Slår runt bakåt. Rullar något varv, glider, kommer upp på fötterna i farten och joggar till stopp. Tror inte att jag såg mig omkring. Kollar hojen. Inte ett spår av bakljuset. Hm. Minns inte om handbromshandtaget gick av. Startar, lägger i växeln, släpper ut kopplingen och håller på att vurpa direkt. Framhjulet står redigt snett. Åker fram till rödljuset mitt emot skatteskrapan och vrider det rakt. DRen fick mycket stryk men jäklar vad roligt jag hade med den.

Jag vet inte om det var så pinsamt. Jag har krockat tre gånger. Två gånger med bilar som kom från höger och en gång när jag skulle byta fil och bilarna framför hade saktat in. Detta var 1977-78. Vaddå vållande?!
Redan efter fem minuter höll jag på att smälla med hojen. Köpte Min CB500 på Lelles på Dalagatan. Efter 500 meter var det en taxi som saktade in, höll åt högerkanten och jag tänker köra om. Taxin ska naturligtvis göra en u-sväng. Jag kör in i hans bakdörr. Vi käftar lite sen åker jag.
Körde av vägen en gång på en nattorientering. Jo jag fick höra "Vart tog vägen vägen, är vi ute på en åker och åker?" och "Pekka var ute och åkte. Vägen svängde men int fan svängde Pekka." Polarn som var med då påminde mig förra året. Jag hade helt glömt detta. Jag minns att jag var totalkass på att orientera. Ville bara gasa med min Honda 500. DEN var trött och tung på grusvägarna.

Bromsade omkull på Sveavägen -82. Olja mellan hjulspåren framme vid rödljuset. Bromsar sent och hårt och hjulet glider åt sidan. Kör hem med en hoj som går på två cylindrar. Fick löda en kabel, köpa en ny kåpa över tändningen och fick blocket svetsat. Det var på min z750-4.

Jag vurpade två gånger i trafiken med min DR500. Snöar rätt bra. Kör förbi busshållplatsen på Nynäsvägen alldeles innan man åker under rondellen vid Gullmarsplan. Bussarnas dubbelbakhjul pressar en rätt hård snövall som inte syns så bra när det snöar. Ingen skada skedd trots att det gick i 70. Exakt samma sak hände igen fast hemma på lokalgatan 400 meter hemifrån. Lägre fart. Inga skador. Kanske tre gånger. Vinter. Skogås 10 minus. Åker med mitt Rukka-regnställ utanpå skinnstället. Skjutsar min tjej. Ska köra om en bil i höjd med posten. Bilen ska svänga vänster. Vem fan svänger vänster där en söndag. Han trycker om kull oss och vi glider till stopp. Jag gled bra i mitt regnställ. Inga skador. Framför allt inget möte. Den gången kollade jag min tjej innan jag kollade hojen. Det gjorde jag inte när jag vurpade i en kurva med min Zundapp och min dåvarande bakpå. Det var diesel i kurvan, påfarten från Nynäsvägen mot Hökarängen. Hojen hamnade i den ena filen på Tyresövägen. Klart man springer fram till hojen. Eller? Hon fick ont i en arm och var lite... besviken.

Man lär sig.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Den gången jag körde om en långtradare med racebussen, fick soppatorsk precis när jag kommit om och bromsade mig in framför, ut på ett spärrområde till höger om honom, det var väl kanske lite pinsamt. Men han tutade uppmuntrande och hjälpte mig se vars jag skulle med helljuset.
Gjort en liknande sak, gjorde en omkörning av en lastbil, och just när jag kom förbi så lossnade plastkåpan under fronten på bilen i framkant och gick ner som en plog mot asfalten med ett väldigt otrevligt ljud som följd, blinkade in, in framför och direkt in på en väldigt lägligt placerad p-ficka och tvärnita till stopp.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Förra sommaren på liten smal väg mellan Falkenberg och Halmstad.

Asfaltläggning pågår. Tjejen som agerar flaggvakt är otydlig, och jag uppfattar det som att jag kan köra. Sitter på GSen, fullastad med campingrejor och skit.

Hur som - kommer efter ett tag ikapp en asfaltsvält, och till vänster om denna kommer en lotsbil med en lång svans av fordon. Stannar bakom asfaltsvälten för att släppa förbi. Lotsbilen stannar, och snubben som kör vevar ner rutan och skriker "Här kan du inte stå, asfalten är 200 grader!".

Ser då att det finns en 20 cm smal remsa grus mellan asfalten och diket. Rullar över till höger så jag får bort däcken från asfalten, men behöver sätta ner vänster fot på asfalten för att hålla balansen. Tänker snabbt "oj, det här blir nog varmt", och växlar därför (mot bättre vetande...) till höger fot i ett fåfängt försök att få ner foten som stöd på den smala grusremsan. Vilket naturligtvis resulterar i att jag rasar ner i diket, som är ca 1.5 meter djupt, och hojen hamnar helt upp och ner.

Dock munter stämning, och fyra kraftiga asfaltsläggare rusar snabbt till och välter hojen rätt igen. Inga sura miner, och dom fick en kul story till eftermiddagskaffet. Och enda skada för mig blev en spräckt backspegel. Och varmt som satan var det också...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati