Mest prisvärda MC/Cross-transportfordon?

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har tidigare kört lite ban-körning med Firebladen, men nu är det mestadels motocross som gäller.
Jag har ett täckt släp med glasfiberkåpa som är rymligt och suveränt på alla vis.

MEN, jag vill slippa att släpa runt på det. I dagsläget har endast "finbilen" dragkrok dessutom, så det passar sig att sälja den andra bilen och köpa ett transportfordon av något slag.

Helst vill jag ju ha ett skåp så man håller kläder, verktyg och allt inlåst och torrt.
Har tittat åt Merceders Vito, VW Transporter, Vivaro/Traffic/Primastar osv, och priserna skiljer ganska mycket.

Får jag ett superbt fordon betalar jag gärna upp emot 40-50k, men samtidigt kan jag tänka mig att betala 10-15 för nåt slitstarkt och äldre.
Gärna diesel oxå.

Nödlösningen är ju ett smidigare MC-släp och en gammal slit-släng-bil, men hur kul e de? :)

Många frågor, så ni förstår nog mitt bekymmer.

Vad har ni för erfarenheter? Alltså, inte bästa fordonet, utan mest prisvärda :yoparty

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Inte helt dumt kanske?
Man blir ju sakta men säkert blind när man sitter på blocket :)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Peugeot Expert, Citroën Jumpy.. jag själv tänkte köpa en till nästa säsong, finns i XL och är lite längre men dom vanliga är ungefär 204-207Lx150B cm så man borde få in 2 hojar, om någon har en kan dom gärna få berätta:)

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker att det beror lite på hur mkt man kör.

Jag hamnar väl på en sådär 15 bandagar/säsong.
Nu har jag lyckats samåka en del, men står också i färd med att köpa nånting till nästa säsong.

Mest prisvärt för min del är att ha en ordinarie bil med dragkrok och någon typ av släp.
Missförstå mig inte, skulle självklart helst ha en racebuss. Men om man som mig behöver bilen vardagligen så är det inte så smidigt att åka omkring med en skåpbil.

Då blir det m ao 2 fordon.

Och på en bil drar alltid kostnader iväg. Plötsligt ska bromsar bytas, däck.. en drivknut pajar osv..

Kör man tillräckligt ofta så lönar det sig självklart pg a ren komfort och tidsvinst. Men blir det inte så ofta så äger släp.. (tycker jag).

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Jag har en Expert som jag kör enduron i.
Har den även till jobbet och jag gissar på att den drar ungefär 0.8 (Diesel).

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jag kör kanske nu när det är säsong 2-3ggr i veckan med crossen. Och jag måste ha den till jobbet 3.4mil/dag. Är Experten lagom stor?

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Sålde min 2002 peugeot expert hdi för några dar sen.
En bil jag kan rekomendera! Min var den korta modellen, och jag har kört 2 hojar i den, men man bör inte vara för rädd om dem för det blir trångt!
Den långa är att föredra om man har tänkt att ha 2 hojar med sig ofta.
Körde ca 4000 ganska problemfria mil med min.
Dom brukar vara välutrustade med ac m.m.
Sålde min för 22000:- besiktigad, i bra skick, tycker man får mycket för pengarna. Se till att välja hdi motorn bara!

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Och på en bil drar alltid kostnader iväg. Plötsligt ska bromsar bytas, däck.. en drivknut pajar osv..

+ motorunderhåll, service, batteri, försäkring, besikning osv

Ett beg hästsläp är perfekt om man nu ska ha släp.

-Täckt och skyddat
-Ramp som klarar minst ett halv ton
-Allt inlåst
-Ståhöjd 220 cm om man villl meka elle byta om "inomhus"
-Rymmer enkelt 2 MC

Men visst är det gött med en stor racebuss.

I en liten "hantverkarbil" blir det ju grymt trångt och lågt om du inte går upp på en större modell

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ett beg hästsläp är perfekt om man nu ska ha släp.

-Täckt och skyddat
-Ramp som klarar minst ett halv ton
-Allt inlåst
-Ståhöjd 220 cm om man villl meka elle byta om "inomhus"
-Rymmer enkelt 2 MC

Kanske en modifierad husvagn vore ännu bättre. Ena halvan som hojplats, och andra som bo del :tummenupp

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Hyundai H1'an är väldigt prisvärd och det får plats 2 hojjar i den men sedan hur den är motor och kvalitetsmässigt kan jag inte svara på. Det är den jag själv funderar på efter att ha kollat en del på nätet efter en bil där hojjen och utrustningen får plats.

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
CBR600rr 07a
Jag har haft en Citroen jumpy/Peugot expert och där får man in två styck hojar enkelt, flera gånger kört med en cbr600 samt en 1000. Och har man bara en cykel får man plats med allt så som tält, verktygskåp, mekbord, utrustning och ja allt för en superstock satsning i SM.

Försök hitta en HDI dom går snålare och håller bättre, kamrem och vattenpump är extra viktigt att det byts, finns en anledning till att det finns gott om sådana bilar med slagna toppar... Kommer inte ihåg några miltal men det är ju bara höra ned en verkstad :)

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Kamrem/vattenpump är vid 12000mil och kostar runt 10k inkl basservice mm hos aukt firma.

Expert o Jumpy är samma bil, har precis köpt mig en Expert, du får in 2st endurohojar med utrustning plus att bilen är "liten" nog att ha till vardags. Finns både som 2 och 3 sits.

Årsmodell 2004 och uppåt rekommenderar jag samt HDI-motorn.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jobbigt att veta vad som är rätt pris på alla dessa bilar :)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag har nyligen köpt en jumpy -01 hdi, jag fick ställa min hoj snett men min hoj är 209 lång så 2 hojar på runt 202 går in:)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring