mest touring av CBR,R1 eller GSX-R?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Klart att man sitter som en fällkniv på alla dessa men jag ska nog byta upp mig i år från R6:an och undrar vilken av dessa som är bekvämast då jag inte kan åka allt för långa sträckor på nuvarande hojen.

Är 190cm lång, ni andra som är långa på dessa maskiner hur långt klara ni av att sträckköra? klara ni 30 mil utan problem? Då menar jag 30 mil utan totalkramp i ben och ljumskar.

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
2010 Yamaha R1
Jag tycker R1an har bekvämare sitt ställning än cbr, gixxern har jag inte provat.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Rettan sitter man bäst på men bladen funkar den med. Gixxern har skitskarp knävinkel om man är lång. Är touringegenskaperna viktigare än max-hk så skulle Jag kolla på ZX9R, en underskattad hoj med bra köralångtegenskaper och ofta i fina färger. Kompisens surninja har både neongrön, lila och rosa på sig!!!

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Om du tänker köpa upp dig från en R6a till en 1000cc så förstår jag inte varför du väljer mellan Supersportklassen? Ingen är gjord för att gå långa stäckor och inte heller är den gjord för att man ska packa massa grejer på dom! Satsa på nån mer Touringhoj, tillochmed Hayabusa är skönare att "toura" med än en R1 eller liknande!

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
Fan alla snackar om att man sitter illa osv på sport hojar men ja har aldrig suttit bättre än på min r6:a -07 o jag är nästan 190..
Provade min polares gsx 1000 förra året en liten runda men benen börja krampa direkt! vene om du har samma problem men jag kan inte me när sadlen är för "urgröpt" lr va man ska seja..

Gå på r1:an, den är riktigt nice!:yoparty

//FiSHi

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
årsmodell 03-06

Årmodellen skall vara från 03-04 högre har jag ej råd med. =)

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
Har sträckkört 60 mil (tankade naturligtvis ett par gånger) på R1 -98 & -04 utan bekymmer, gott om plats på sadeln att flytta sig runt på.
Visst får man ställa sig upp eller sträcka ut benen ibland men annars helt OK, är iofs bara 178 i strumplästen.
De andra har jag inte provat.

/R

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Fan alla snackar om att man sitter illa osv på sport hojar men ja har aldrig suttit bättre än på min r6:a -07 o jag är nästan 190..
Provade min polares gsx 1000 förra året en liten runda men benen börja krampa direkt! vene om du har samma problem men jag kan inte me när sadlen är för "urgröpt" lr va man ska seja..

Gå på r1:an, den är riktigt nice!:yoparty

//FiSHi

Fan, det här låter ju intressant. Har hört många som säger att R1:an är bäst av dessa i rymlighet. Problemet för mig är att jag precis som du när du provade gsx-r får kramp i högerbenet, överallt annars är jag ok och skulle kunna beta av en 50 mil till.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Om du tänker köpa upp dig från en R6a till en 1000cc så förstår jag inte varför du väljer mellan Supersportklassen? Ingen är gjord för att gå långa stäckor och inte heller är den gjord för att man ska packa massa grejer på dom! Satsa på nån mer Touringhoj, tillochmed Hayabusa är skönare att "toura" med än en R1 eller liknande!

Därför att jag får total kramp i högerbenet på min R6:a, i övrigt skulle jag kunna köra 60mil till utan problem, rygg, handleder och nacke etc har jag inte alls problem med. Bara att jag får låsningar i högerben.
:tummenupp

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
Fan, det här låter ju intressant. Har hört många som säger att R1:an är bäst av dessa i rymlighet. Problemet för mig är att jag precis som du när du provade gsx-r får kramp i högerbenet, överallt annars är jag ok och skulle kunna beta av en 50 mil till.

Mm se till att du sitter rätt högt upp bara så blir de nog bättre.. :tummenupp
O köp ingen äcklig touring hoj, då kan du lika gärna gräva en grop o lägga deje i! :D :D

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
tillochmed Hayabusa är skönare att "toura" med än en R1 eller liknande!

En sporttourer är skönare att "toura" med än rena sporthojar? Där ser man, något nytt att lära sig varje dag. Vad ska de hitta på härnäst? Crosscyklar bättre på crossbana än glidare?

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
En sporttourer är skönare att "toura" med än rena sporthojar? Där ser man, något nytt att lära sig varje dag. Vad ska de hitta på härnäst? Crosscyklar bättre på crossbana än glidare?

Ja men det är väl det jag försöker förklara för trådskaparen att det är nog bäst att slå på en touringhoj än en supersport!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Okej, har ringt på lite R1 försäkringar och det kommer att stå mellan en R1 -03 och en -04:a troligtvis. 03:an är aningen fulare än -04:an men jag undrar om 04:an är lite mindre/modernade?

Vad tycker ni jag skall köra på? 03 eller 04?

04:an är ju snyggare...

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Okej, har ringt på lite R1 försäkringar och det kommer att stå mellan en R1 -03 och en -04:a troligtvis. 03:an är aningen fulare än -04:an men jag undrar om 04:an är lite mindre/modernade?

Vad tycker ni jag skall köra på? 03 eller 04?

04:an är ju snyggare...

Vilket FB? Har för mig att R1 inte försäkras av Bil Sport och MC som har Yamahas märkesförsäkring :S

Hur mycket gick det på?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Vilket FB? Har för mig att R1 inte försäkras av Bil Sport och MC som har Yamahas märkesförsäkring :S

Hur mycket gick det på?

Bor i Göteborg nu, fick 15700/halv/helårs

men ska flytta till Kungsbacka då blir det 12300/halv/helår =)

det kan jag lätt leva med.
Detta hos folksam, enda bolaget jag får bra priser på, Trygg och läns får jag gångra med tre.

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Har en R1 05 sträckkörde från ASSEN -07 är 187 klev av hemma hur bekvämt som helst.... GO for R1 04
Lyssna bara på motorn för det ska inte ticka från ventilerna då kan det bli dyrt... Barnsjukdom med några som har dålig härdning i ventil materialet.
Men då låter det illa som fan... den ska bara vissla utan mass mekaniskt ljud....

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...