Metallinlägg i kolfiberkomposit, hur?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Funderar lite på att ha metallinlägg runt skruvhål och liknande i en epoxy/kolfiber/kevlar-del jag ska vakuumdra. Som jag har förstått det, så får man problem med korrosion mellan de flesta metaller och kolfibern, och därför brukar man lägga 1 lager glasfiber runt metalldelen för att elektriskt skilja den från kolfibern.

Det jag undrar över är hur man ska utforma en aluminiumbit så att den dels hamnar där den måste vara efter härdning, dels hur man får den att bonda bra med laminatet.

Min tanke är att ta en fyrkantig alubit som är större än den synliga ytan måste vara, sedan slipa ner kanterna på den så att de blir som kniveggar, med en taper på kanske 5-10mm. Då borde jag kunna lägga in metallbiten så att många fiberlager överlappar den utan att laminatets totala tjocklek bygger på.

Nån med kunskap som kan berätta hur man ska göra det här? Vidare, hur brukar man fixera metallbitarna så att de inte flyter runt vid lamineringen?

En annan tanke jag har, är att bygga laminatet utan metall i, sedan borra/slipa upp hål och helt enkelt fästa aluminiuminlägg med apoxy. Klarar den metoden av last bra?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick