Metallinlägg i kolfiberkomposit, hur?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Funderar lite på att ha metallinlägg runt skruvhål och liknande i en epoxy/kolfiber/kevlar-del jag ska vakuumdra. Som jag har förstått det, så får man problem med korrosion mellan de flesta metaller och kolfibern, och därför brukar man lägga 1 lager glasfiber runt metalldelen för att elektriskt skilja den från kolfibern.

Det jag undrar över är hur man ska utforma en aluminiumbit så att den dels hamnar där den måste vara efter härdning, dels hur man får den att bonda bra med laminatet.

Min tanke är att ta en fyrkantig alubit som är större än den synliga ytan måste vara, sedan slipa ner kanterna på den så att de blir som kniveggar, med en taper på kanske 5-10mm. Då borde jag kunna lägga in metallbiten så att många fiberlager överlappar den utan att laminatets totala tjocklek bygger på.

Nån med kunskap som kan berätta hur man ska göra det här? Vidare, hur brukar man fixera metallbitarna så att de inte flyter runt vid lamineringen?

En annan tanke jag har, är att bygga laminatet utan metall i, sedan borra/slipa upp hål och helt enkelt fästa aluminiuminlägg med apoxy. Klarar den metoden av last bra?
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top