metallspånor i oljan efter lagerras. Normalt?

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Har en KTM 625 SC från 02. I höstas rasade den välkända kopplingslagret. Bytte det till en rullager av bra kvalitet. Sköljde ur motorn och fyllde på ny olja samt bytte oljefilter. Motorn spinner perfekt och inga missljud finnes.

Efter ca 40-60 min körning var det dags för oljebyte. Tappade oljan ur motorn och det var massor av metallspånor i oljan, dvs det glittrar i oljan (silvrigt, grått).
Dessutom var magnetpluggen fullt av småspånor och det fastnade en hyfsat stor metallbit på ca 5x10mm (jag tror att det är från det gamla kopplingslagret).

Jag kan låta lite dum nu men vill ändå fråga. Brukar detta vara så efter ett lagerras. Blir spånorna mindre efter varje oljebyte? Ska jag byta olja oftare nu för att spånorna ska försvinna?
 

Lantz

Jasså
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
KTM 990 SMR / Bmw 450x
-MLM- skrev:
Har en KTM 625 SC från 02. I höstas rasade den välkända kopplingslagret. Bytte det till en rullager av bra kvalitet. Sköljde ur motorn och fyllde på ny olja samt bytte oljefilter. Motorn spinner perfekt och inga missljud finnes.

Efter ca 40-60 min körning var det dags för oljebyte. Tappade oljan ur motorn och det var massor av metallspånor i oljan, dvs det glittrar i oljan (silvrigt, grått).
Dessutom var magnetpluggen fullt av småspånor och det fastnade en hyfsat stor metallbit på ca 5x10mm (jag tror att det är från det gamla kopplingslagret).

Jag kan låta lite dum nu men vill ändå fråga. Brukar detta vara så efter ett lagerras. Blir spånorna mindre efter varje oljebyte? Ska jag byta olja oftare nu för att spånorna ska försvinna?


Du måste ta i sär motorn och spola/blåsa alla kanaler.
Annars kommer vevlagret,ramlager att ge upp.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Lantz skrev:
Nix!!

Har renoverat ett par sånna.

Det finns inga genvägar.

Säker på det? De spånen på pluggen är säkert rester som inte kom ut med dieselspolningen, körde runt med magnet där jag kom åt inne i motorn också och fick ut en del.
Motorn gick i princip ingenting efter att missljud hörts från lagret.
Detta är ju första oljebytet efter det. Sätts verkligen oljekanalerna på 625.an igen så lätt?
Det är ju vanligt med spån i oljan på LC4 motorerna, har sett exempel på flera med riktigt mycket spån och det är "normalt", all spån fastnar ju inte på pluggen heller, och dom funkar?
 
Last edited:

Lantz

Jasså
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
KTM 990 SMR / Bmw 450x
Det är en dyr chansning.

Den senaste hojen med det felet som jag fick in kostade 11000:- att fixa.

Stora skador i växellåda,vev,kolv,oljepumpar M.m.

Jag kan rekomendera alla som har en lc4 som är äldre än 2003 att byta lagret till axeln som koplingskorgen sitter på.
 

motard_anders

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Ekerö
Hoj
KTM exc 250
tjena bikers har pressis haft sama problem med min lc4 och jag kan bara rekomendera att riva motorn. mina lager till balans axlen gick åt pipan. lådan klarade sig fint men jag hittade stora bitar i toppen åxå ett orosmoment. men det gick fint. dom är lätt mekade enligt mitt tycke. det finns mycket bra hand böcker runt om på nätet.

gråt nytt hår på er :fyllisar
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top