-MLM-
Motardpilot
Har en KTM 625 SC från 02. I höstas rasade den välkända kopplingslagret. Bytte det till en rullager av bra kvalitet. Sköljde ur motorn och fyllde på ny olja samt bytte oljefilter. Motorn spinner perfekt och inga missljud finnes.
Efter ca 40-60 min körning var det dags för oljebyte. Tappade oljan ur motorn och det var massor av metallspånor i oljan, dvs det glittrar i oljan (silvrigt, grått).
Dessutom var magnetpluggen fullt av småspånor och det fastnade en hyfsat stor metallbit på ca 5x10mm (jag tror att det är från det gamla kopplingslagret).
Jag kan låta lite dum nu men vill ändå fråga. Brukar detta vara så efter ett lagerras. Blir spånorna mindre efter varje oljebyte? Ska jag byta olja oftare nu för att spånorna ska försvinna?
Efter ca 40-60 min körning var det dags för oljebyte. Tappade oljan ur motorn och det var massor av metallspånor i oljan, dvs det glittrar i oljan (silvrigt, grått).
Dessutom var magnetpluggen fullt av småspånor och det fastnade en hyfsat stor metallbit på ca 5x10mm (jag tror att det är från det gamla kopplingslagret).
Jag kan låta lite dum nu men vill ändå fråga. Brukar detta vara så efter ett lagerras. Blir spånorna mindre efter varje oljebyte? Ska jag byta olja oftare nu för att spånorna ska försvinna?