metanol vs E85 vs Etanol??

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
andersson turbo skrev:
Vad jag har hört så är metanolen riktigt elak mot oljan i motorn
vilket man kan se räjäla prov på hos dom som åker dragracing i topmetanol
och även topfuel vilka ju går på stor del metanol

Om jag inte misstar mig så är det därför man kör sån där "hedenhös "färskoljesmörjning i speedway och isracing

Det stämmer, Metanol som sig själv är ingen fara men det går inte ihop med andra vätskor, minst vatten
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Top Fuel har relativt lite metanol, det mesta är nitrometan som är vanskligare att handha. Dels är avgaserna otrevligare (krav på kolfiltermask på startplattan i TF), dels kan det trassla mer vid kontakt med vissa metaller (minns inte vilka men kan slå upp det hemma om nån vill), dels är det i rent tillstånd stötkänsligt. Inte så att det smäller vid minsta beröring men man ska nog inte kasta ut dunken från 10:e våningen i alla fall.

Men det kan nog stämma att det kan bli trassel med oljan vid metanoldrift. Orsaken är att metanolen baseras på vegetabiliska råvaror medan mineraloljorna som vi ofatst kör på (syntetoljorna har motsvarande egenskaper vad gäller metanol) baseras på råolja. Eftersom dessa ursprungligen kommer från två olika "världar" så blandar de sig inget vidare.
Jag har läst om att vissa kör med vegetabilisk olja (oftast ricinolja) eller med en syntetisk olja avsedd för metanolbruk. Nackdelen med ricin är att den tjocknar som f*n i kyla och att den hårdnar med tiden. Dessutom är den ett jä*la kladd att hålla rent.

Det egendomliga är att man aldrig har hört talas om trassel med oljan vid körning på E85. Den är ju i alla fall till 85% vegetabilisk. Men kanske de resterande 15 procenten hjälper till att blanda olja med blowby av etanol?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
aci skrev:
Det stämmer, Metanol som sig själv är ingen fara men det går inte ihop med andra vätskor, minst vatten
Faktum är att metanol går alldeles utmärkt ihop med vatten. Det blandar sig klockrent. Som vi tidigare sagt i tråden så är ju metanol dessutom hygroskopiskt.
Och man kan använda vatten för släckning av brinnande metanol, när vattenhalten i metanolen blir hög nog så slocknar branden.

Men det kanske inte var blandning av metanol och vatten du avsåg?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Robban_C skrev:
Faktum är att metanol går alldeles utmärkt ihop med vatten. Det blandar sig klockrent. Som vi tidigare sagt i tråden så är ju metanol dessutom hygroskopiskt.
Och man kan använda vatten för släckning av brinnande metanol, när vattenhalten i metanolen blir hög nog så slocknar branden.

Men det kanske inte var blandning av metanol och vatten du avsåg?

Vad jag avsåg är att det inte är bra i motorsamanhang, särskilt inte med vatten då det kan ge upphov till myrsyra.

Lite dumt skrivet av mig kanske :rolleyes:
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ingen fara! Misstänkte att det bara var missförstånd eller nåt sånt på g. :tummenupp :)
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Det där med strul med oljan med alkoholbränsle har till stor del att göra med att i dragracing så åker man så fet blandning o höga laddtryck så man har en rejäl blowby av soppa ner i vevhuset. på en vanlig personbil är det mycket mindre, så den soppan som tar sig genom ner, avdunstar genom vevhusventilationen. jag hade en bensindriven bilmotor som jag laddade rejält i (2,4bar) på den märkte jag att om man kollade oljenivån, så steg den mellan körningarna. så där fick man va obs o byta öl ofta.

Robban C: var handlar du mettis? jag har hört runt o hittar inge bra pris..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Masens Kemi. 0650-175 36.
Har ett svagt minne av drygt 7:-/liter exkl moms vid helfat.
Hör av dig om du hittar billigare.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Är inte ett annat problem (också orsakat av mycket blowby) att metanol inte blandar sig med mineraloljebaserade oljor?
Det jag alltså yrar om är att det borde vara värre för lagren med en emulsion där det finns droppvis ren metanol (eller nitro) än en blanding där oljan är löst i metanolen.
I så fall skulle problemen minska (men definitivt inte avta eftersom blowby är så stort) om man körde en olja som kunde blanda sig med metanol.
Eller?


Apropå blowby så kan jag berätta om en gammal Fiat jag hade (minns inte om det var 127:an, 128:an eller Ritmon) där oljenivån konstant ökade under ständig stadskörning medan den sjönk med nån liter eller så (dvs sjönk tillbaks till rätt nivå) under varje längre körning med lite tempo. Kassa ringar! Kronkassa.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Nej, alkohol blandar sig inte med mineralolja. Det märkte jag när min bränslekran läckte; etanolen flöt ovanpå olljan. Om det är en nackdel att det inte blandar sig vet jag däremot inte. En fördel borde ju vara att etanolen är ett homogent ämne (en massa likadana molekyler). Det innebär att all etanolen "kokar ur" när motoroljan stiger över en viss temp, 78,6 har jag för mig. Bensin däremot är ju en blandning av en massa olika molekyler med olika kokpunkter, en del kanske aldrig kokar bort ur oljan.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
I topfuel vet jag att försök har gjorts med att köra på cocosolja
just därför att den blandar sig med mettis å nitrometan


Lär ska bli avsevärt lättare att hålla rent i motorn
 

Dr.Bike

Guest
Castrol R...är en vegetabilisk olja. (Baserad på ricin)
Detta är oxå anledningen till att den INTE är blandbar med NÅGON annan mineral/syntetolja.

DEN skulle då vara optimal för metanoldrivna fordon. Alltifrån Speedway till TF.

Men detta borde ju TF-teamen vetat sedan länge?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vet inte om nån är intresserad men kan nämna att jag igår tömde det där fatet som stått ute sen i februari -04. Fatet var alltså heremtiskt tillslutet och fyllt med metanol.
Inte en enda liten ynka rostfläck i fatet, inga andra skador heller om vi bortser från de som uppstod då jag körde på fatet med traktorn :kocko men att chauffören är kocko i boetten kan vi knappast skylla metanolen för.
Alltså kan vi skippa det där med att metanol i sig självt skulle vara aggressivt mot metaller. Eller åtminstone mot järn/stål.

Men med vatten inblandat så kanske det blir en annan sak.
Hmm, man kanske skulle göra ett test för skojs skull....


Btw, om nån behöver tomfat så....
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
nu åker jag med metanoltillsats i bmw-motorn. det styrs av laddtrycket, så när jag passerar 0,4 så börjar det pyttsa in. laddade 1,0 i orig. motorn med 10,0:1 i komp utan minsta spikning =) Alkohol är bra!



har hittat ett svar jag inte hade innan oxå: att E85 är 15% benzin... =/ altså gick det bort efetrsom min soppapump bara gillar alkohol..

har fått tag i Sonoco metanol till bra pengar, så nu används det !


(toppackningen är aningen konstig i formen nu, men det har ju inte med det att göra..hrm)
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
HenRRik skrev:
nu åker jag med metanoltillsats i bmw-motorn. det styrs av laddtrycket, så när jag passerar 0,4 så börjar det pyttsa in. laddade 1,0 i orig. motorn med 10,0:1 i komp utan minsta spikning =) Alkohol är bra!



har hittat ett svar jag inte hade innan oxå: att E85 är 15% benzin... =/ altså gick det bort efetrsom min soppapump bara gillar alkohol..

har fått tag i Sonoco metanol till bra pengar, så nu används det !


(toppackningen är aningen konstig i formen nu, men det har ju inte med det att göra..hrm)

Vad har du för konstig soppapump?
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
anders65 skrev:
Vad har du för konstig soppapump?


En amerikansk. med pumphus i plast, alkoholbeständig, men inte bensin..
 

Bifogat

  • ttapump.jpg
    ttapump.jpg
    25 KB · Visningar: 64

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HenRRik skrev:
En amerikansk. med pumphus i plast, alkoholbeständig, men inte bensin..


Hmm varför inte använda en vanlig boshpump dom tycks ju tåla E
85

Lenart Zander (RG johannes arbetskolega) körde liknande setup på sin BMW M3a eller va de M5a

Tror han körde ett haltech bara för sekundärspridarna å E85
han laddade rätt friskt på orginalkomp
typ en bit över 400hk
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top