MarilynMan
Z1000R Rules
nån som provat köra minimoton på metanolblandining
andersbrink skrev:Rent teoretiskt hade du 25% för klen blandning men klarade dig förmodligen på den kylande effekten av metanolen. Men du fick MINDRE effekt med metanol iblandat än med ren bensin iom att metanolen inte ens har halva energivärdet mot bensin per viktenhet.
Det finns ingen teoretisk eller praktisk möjlighet att få ut mer effekt genom att blanda i metanol i bensinen och sen inte kompensera mängden soppa som tillförs.
MarilynMan skrev:Du menar alltså att det inte är nån mening med att blanda metanolen i bensinen
MarilynMan skrev:Kan man köra sönder motorn om man testar
Tack för informationen
UrbanTiger skrev:Inte fysik. Kemi är det.
andersbrink skrev:Det stökiometriska förhållande för CH3NO2 är 1.7:1 och har ett energiinnehåll på bara 11.2 MJ (mot 42 MJ för bensin). Du behöver ca dubbla mängden nitrometan mot bensin för att få samma effekt. Rent praktiskt kan du få ut 70% mer effekt genom att ersätta bensin med FYRA gånger mer nitrometan.
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/drivmedel.pdf
Jo jag vet, röda bilar går fortare än gula, speciellt snapsad med nitrometan.
Enkel fysik, inte religion.
Chronic skrev:Kunnig men envis
Min Ciao gick dubbelt så fort med hobbyfordonsmetanol i tanken.
Det är inte, -Min klasskompis brorsa osv osv
MIN.
Tror på dina teorier, men du påstår jag ljuger.
andersbrink skrev:Då finns det bara ett rätt svar på frågan varför din gick fortare med metanol i tanken - och det har jag redan skrivit (i <edit> paragrafen här ovan).
Ställa diagnos på symptom, undersöka bakgrundsfakta och komma med förslag på lösning är min stil - inte påstå att någon ljuger.
Chronic skrev:Ingen fel på din stil men kanske ska du öppna garagedörrarna någon gång å vädra ut lite teorier
andersbrink skrev:Då kemiboken säger att energiinnehållet för metanol är 10.95 MJ per kilo och att bensin innehåller 42 till 44 MJ per kilo, vad är då den enda slutsatsen man kan komma fram till om man blandar ut bensinen med metanol?
Att metanol innehåller mer energi än bensin?
Analogi, du har 45% vodka som du blandar ut med 8% elefantöl. Ju mer öl (metanol) du häller i, desto svagare blir "drinken". Metanol luktar dock vidrigt och bör vädras ut.
Jag använder det själv istället för K-sprit, metanol kostar bara 10 kronor litern. K-sprit "något" lite mer.
<edit>Ska tilläggas, jag tvivlar inte på att den gick fortare dig, men vad jag försöker få fram är att det inte beror på att metanolen innehåller mer energi - för det gör den inte, däremot klenar den ut blandningen - och är då originalbestyckningen fet (för att inte skära så enkelt) går den då fortare beroende på att bränsleblandningen (air fuel ratio) blir mer optimal. Ungefär som ställbart munstycke... </edit>
MarilynMan skrev:Köpte metanolen hos den lokala modellflygklubben, vart finns det att köpa annars?
RWD skrev:Hur blir effektskillnaden metanol vs etanol (E85) om allt är rätt inställt på motorn?
E85 är ju billigt och lättillgängligt.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |