Metanolblandning

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Av vilken anledning då?

Finns det så stora munstycken till minins förgasare som krävs?

Ska man köra på 48% nitrometan, 48% metanol och 4% ricinolja krävs det minst dubbelt så stora munstycken (areamässigt) än originalet.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Utöver faktan ovan ( som säkert stämmer 100% ) så kan jag säga att jag körde en Ciaomoppe på bensin / metanol blandning runt 50 / 50 blandning.

DEN gick skitfort i en timme utan att jag behövde bekymra mig över mina små munstycken.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Rent teoretiskt hade du 25% för klen blandning men klarade dig förmodligen på den kylande effekten av metanolen. Men du fick MINDRE effekt med metanol iblandat än med ren bensin iom att metanolen inte ens har halva energivärdet mot bensin per viktenhet.

Det finns ingen teoretisk eller praktisk möjlighet att få ut mer effekt genom att blanda i metanol i bensinen och sen inte kompensera mängden soppa som tillförs.

MarilynMan

Z1000R Rules
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Z1000R
andersbrink skrev:
Rent teoretiskt hade du 25% för klen blandning men klarade dig förmodligen på den kylande effekten av metanolen. Men du fick MINDRE effekt med metanol iblandat än med ren bensin iom att metanolen inte ens har halva energivärdet mot bensin per viktenhet.

Det finns ingen teoretisk eller praktisk möjlighet att få ut mer effekt genom att blanda i metanol i bensinen och sen inte kompensera mängden soppa som tillförs.

Du menar alltså att det inte är nån mening med att blanda metanolen i bensinen :confused:
Kan man köra sönder motorn om man testar :va
Tack för informationen :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
MarilynMan skrev:
Du menar alltså att det inte är nån mening med att blanda metanolen i bensinen :confused:

Ändrar man bestyckningen samtidigt blir det vits med att blanda i metanol, men inte annars.

MarilynMan skrev:
Kan man köra sönder motorn om man testar :va
Tack för informationen :tummenupp

Metanolens kylande effekt räddar nog kolven från att smälta, men motorn kommer dock likförbenat att gå med en för klen blandning - och ge mindre effekt pga av att energiinnehållet för metanolen är mindre per viktenhet än bensin.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det stökiometriska förhållande för CH3NO2 är 1.7:1 och har ett energiinnehåll på bara 11.2 MJ (mot 42 MJ för bensin). Du behöver ca dubbla mängden nitrometan mot bensin för att få samma effekt. Rent praktiskt kan du få ut 70% mer effekt genom att ersätta bensin med FYRA gånger mer nitrometan.

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/drivmedel.pdf

Jo jag vet, röda bilar går fortare än gula, speciellt snapsad med nitrometan. :D

Enkel fysik, inte religion. :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
UrbanTiger skrev:
Inte fysik. Kemi är det.

Kemi är ju bara en del av fysik? Å sen... vad är då fysikalisk kemi? :hihi

http://www.hig.se/pdf/n-inst/kpz/DoF/1 DoF Intro-fysik.htm :tomten

<edit>Ska tilläggas... att om bränsleblandning tidigare varit för fet och man adderar extrasyre så går naturligtvis hojen bättre med metanol eller nitrometan, men det beror ju inte på energitillskottet utan på syre - som gör blandningen mer optimal.</edit>

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
andersbrink skrev:
Det stökiometriska förhållande för CH3NO2 är 1.7:1 och har ett energiinnehåll på bara 11.2 MJ (mot 42 MJ för bensin). Du behöver ca dubbla mängden nitrometan mot bensin för att få samma effekt. Rent praktiskt kan du få ut 70% mer effekt genom att ersätta bensin med FYRA gånger mer nitrometan.

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/drivmedel.pdf

Jo jag vet, röda bilar går fortare än gula, speciellt snapsad med nitrometan. :D

Enkel fysik, inte religion. :tummenupp

Kunnig men envis :gnissla

Min Ciao gick dubbelt så fort med hobbyfordonsmetanol i tanken.

Det är inte, -Min klasskompis brorsa osv osv

MIN.

Tror på dina teorier, men du påstår jag ljuger. :7peta

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Då finns det bara ett rätt svar på frågan varför din gick fortare med metanol i tanken - och det har jag redan skrivit (i <edit> paragrafen här ovan).

Ställa diagnos på symptom, undersöka bakgrundsfakta och komma med förslag på lösning är min stil - inte påstå att någon ljuger.

Chronic skrev:
Kunnig men envis :gnissla

Min Ciao gick dubbelt så fort med hobbyfordonsmetanol i tanken.

Det är inte, -Min klasskompis brorsa osv osv

MIN.

Tror på dina teorier, men du påstår jag ljuger. :7peta

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
andersbrink skrev:
Då finns det bara ett rätt svar på frågan varför din gick fortare med metanol i tanken - och det har jag redan skrivit (i <edit> paragrafen här ovan).

Ställa diagnos på symptom, undersöka bakgrundsfakta och komma med förslag på lösning är min stil - inte påstå att någon ljuger.

Den var helt orginal, dvs inga bytta munstycken = borde haft samma blandning som fabriken en gång försåg den med.

Ingen fel på din stil men kanske ska du öppna garagedörrarna någon gång å vädra ut lite teorier :fyllisar

Du hävdar ju att jag i princip far med osanning genom att hävda att det inte skulle kunna påverka effekten, men vi struntar i det, jag har inget att visa upp som talar för min sak ju.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Chronic skrev:
Ingen fel på din stil men kanske ska du öppna garagedörrarna någon gång å vädra ut lite teorier :fyllisar

Då kemiboken säger att energiinnehållet för metanol är 10.95 MJ per kilo och att bensin innehåller 42 till 44 MJ per kilo, vad är då den enda slutsatsen man kan komma fram till om man blandar ut bensinen med metanol?

Att metanol innehåller mer energi än bensin?

Analogi, du har 45% vodka som du blandar ut med 8% elefantöl. Ju mer öl (metanol) du häller i, desto svagare blir "drinken". Metanol luktar dock vidrigt och bör vädras ut. :)

Jag använder det själv istället för K-sprit, metanol kostar bara 10 kronor litern. K-sprit "något" lite mer.

<edit>Ska tilläggas, jag tvivlar inte på att den gick fortare dig, men vad jag försöker få fram är att det inte beror på att metanolen innehåller mer energi - för det gör den inte, däremot klenar den ut blandningen - och är då originalbestyckningen fet (för att inte skära så enkelt) går den då fortare beroende på att bränsleblandningen (air fuel ratio) blir mer optimal. Ungefär som ställbart munstycke... </edit>

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jaja, bara bländverk alltihop, nu ska jag dra till Wentzels o handla metanol :jäs

MarilynMan

Z1000R Rules
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Z1000R
andersbrink skrev:
Då kemiboken säger att energiinnehållet för metanol är 10.95 MJ per kilo och att bensin innehåller 42 till 44 MJ per kilo, vad är då den enda slutsatsen man kan komma fram till om man blandar ut bensinen med metanol?

Att metanol innehåller mer energi än bensin?

Analogi, du har 45% vodka som du blandar ut med 8% elefantöl. Ju mer öl (metanol) du häller i, desto svagare blir "drinken". Metanol luktar dock vidrigt och bör vädras ut. :)

Jag använder det själv istället för K-sprit, metanol kostar bara 10 kronor litern. K-sprit "något" lite mer.

<edit>Ska tilläggas, jag tvivlar inte på att den gick fortare dig, men vad jag försöker få fram är att det inte beror på att metanolen innehåller mer energi - för det gör den inte, däremot klenar den ut blandningen - och är då originalbestyckningen fet (för att inte skära så enkelt) går den då fortare beroende på att bränsleblandningen (air fuel ratio) blir mer optimal. Ungefär som ställbart munstycke... </edit>

Ohoj vilken diskusion det blev för en så enkel fråga :banana
Nu är jag upplyst iallafall, har fått tag på både metanol och högoktanigt racebränsle :dricka så nu ska jag prova mig fram.
Köpte metanolen hos den lokala modellflygklubben, vart finns det att köpa annars?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
MarilynMan skrev:
Köpte metanolen hos den lokala modellflygklubben, vart finns det att köpa annars?

Det är få som får sälja metanol pga av "farligheten". Det var ju t.ex. en Värmländsk Speedwayåkare som sålde metanol till dumma Norrmän som blev blinda på kuppen. De på modellklubben vet annars var man kan köpa större mängder - men förmodligen får du inte göra det, dvs köpa större mängder. Varje inköp ska även åtföljas av en av dig undertecknad signatur (iaf här i Gävle) som säljaren ska kunna visa upp för myndigheten var metanolen tog vägen och vad det används till. Lagstadgar. Den brukar kosta runt 10 kronor per liter. Man kanske kommer under 10 spänn om man köper ett 200-liters fat.

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Hur blir effektskillnaden metanol vs etanol (E85) om allt är rätt inställt på motorn?
E85 är ju billigt och lättillgängligt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
RWD skrev:
Hur blir effektskillnaden metanol vs etanol (E85) om allt är rätt inställt på motorn?
E85 är ju billigt och lättillgängligt.

En liten ökning eftersom insugsluften kyls ned mer (densiteten ökar) men du lär peta in bra mycket mer E85 än vanlig bensin för att få korrekt Lambda.

Det är inte värt besväret i ett vanligt fordon. Däremot om du hade haft lustgas eller turbo och haft problem med detonation/knackning är det bättre med E85 än vanlig 98 oktan.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
kan ju tillägga att NITRO & BENSIN inte kan blandas.

Så att slänga i en skvätt NITRO i en Ciao - hade inte varit speciellt lyckat alls.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024