Metoder för att koppla av?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har ju inte jag läst hela tråden, men har du provat att runka? :va

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Fysisk träning är bra mot stress för att de bryter ner stresshormonerna i blodet, vilka på sikt är skadliga. Tyvärr kommer träning inte åt huvudproblemet med "att bli stressad" så det blir lite som att ösa ur en läckande båt.
Enda lösningen på sikt, vad jag vet, är ett annorlunda förhållningssätt. Finns lite olika metoder, en för tillfället populär, och effektiv metod, är mindfulness. Finns appar samt ljudfiler på nätet. Finns som sagt en del andra att välja mellan men utgå ifrån att du kan både plugga och jobba massor utan att behöva vara stressad det minsta annars biter det dig i röven förr eller senare.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
pluggar oxå och känner igen stressen,
för mig är det extremt avkopplande att komma hem på helgen och vara i garaget, mitt eget space lixom där plugg inte existerar :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sen har jag alltid känslan av att jag ej hinner träna för att jag istället borde plugga - även om träningen lugnar mig så har vi den andra aspekten istället, att jag kanske borde istället läsa. Ja jag vet, skolan är inte livet... men säg det till min hjärna!

När du känner dig för seg för att plugga så tar du på dig joggingskorna och springer en runda. Även om du tycker dig vara för trött för jogging så ska du se att efter 2 minuter så känns det helt plötsligt ok att springa för din kropp är inte trött, bara ditt huvud.

Du vet ju redan att du lurar dig själv när du ställer in träningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fysisk träning är bra mot stress för att de bryter ner stresshormonerna i blodet, vilka på sikt är skadliga. Tyvärr kommer träning inte åt huvudproblemet med "att bli stressad" så det blir lite som att ösa ur en läckande båt.

Nu klampar jag in på ditt professionella område som ligger långt utanför mitt håller jag inte med dig vill ändå säga att jag inte håller med dig för med regelbunden konditionsträning så blir man dels bättre koncentrerad när man sitter och studerar och dessutom börjar man sova färre timmar vilket i sin tur ger fler vakna timmar att lägga på studier.

Så länge man tränar lagom mycket, vilket jag personligen anser vara just som jag nämnde ovan. ca 30 min varannan dag.

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Läser maskin på CTH.

Gör alltid upp scheman, lägger alltid undan x antal timmar som jag brukar hålla hårt på. Har funkat bra, och funkar bra nu också men det känns som om stressen har samlat på sig lite. Jag kanske läser för mycket?

Har hittills också gått väldigt bra med studierna, är inne på andra året utan omtentor och det är jag väldigt nöjd med.

Sen har jag alltid känslan av att jag ej hinner träna för att jag istället borde plugga - även om träningen lugnar mig så har vi den andra aspekten istället, att jag kanske borde istället läsa. Ja jag vet, skolan är inte livet... men säg det till min hjärna!

Har du funderat på att gå med i en förening för att rensa tankarna? Eftersom studierna på CTH är så intensiva så blir det lätt att man lever med universitetet, då kan man lika gärna ha sin fritid på chalmers också. Nu kanske någon kommer invända och säga att man måste bort från miljön man blir stressad i men jag tror inte det är fallet här, studier är stressande och de kommer hänga över dig oavsett var du befinner dig. Knepet ligger i att hitta något annat att pyssla med för att rensa tankarna. Det finns ju mängder med föreningar så någon borde ju passa dig.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Nu klampar jag in på ditt professionella område som ligger långt utanför mitt håller jag inte med dig vill ändå säga att jag inte håller med dig för med regelbunden konditionsträning så blir man dels bättre koncentrerad när man sitter och studerar och dessutom börjar man sova färre timmar vilket i sin tur ger fler vakna timmar att lägga på studier.

Så länge man tränar lagom mycket, vilket jag personligen anser vara just som jag nämnde ovan. ca 30 min varannan dag.
Klampa på bara! Finns ingen copyright att skydda... Plus att stress är inte något jag är särskilt bra på!
Givetvis har du helt rätt i det du säger, och det är jag enig i. Träning är bra och ger många goda effekter bl.a. att du troligen blir effektivare och mer koncentrerad plus mindre stressad. Superbra och viktigt.
Vad jag menar är att det är ännu bättre att inte bli stressad från början. Stress är i mångt och mycket en mental aktivitet i dagens samhälle. Mindfulness som jag nämnde har t.ex. visat sig förändra hjärnans struktur i de områden som har med stresstålighet att göra, d.v.s du tål mer belastning.
Billigt, effektivt och ett bra komplement till träning.
Har man väl blivit stressad är träning troligen något av det bästa du kan göra! Precis som flera stycken varit inne på.

Hoppas svaret blev lite förståligt, känner en viss stress just nu för att hinna med...

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Det galler helt enkelt att rationalisera sina tankar. :)

Ja troligtvis hjaper det for stunden att distrahera sig medelst jogging eller vad man nu vill, men man maste val anda at det grundlaggande problemet om man vill bli av med stressen?

Om man nu verkligen lider av det och inte kan kontrollera det sjalv, far man val ga och prata med nagon? Ut o lopa i skogen lar ju hjalpa foga..

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag går under väldigt hög stress på jobbet just nu, och mitt sätt att tackla det är att mentalt jobba på att acceptera att det finns en gräns för vad jag klarar av.

En annan viktig faktor upplever jag är att identifiera en slutpunkt för det hela, alltså NÄR kan jag se att stressituationen klingar av/upphör helt? Att jobba på utan att ha någon som helst aning om hur länge man ska gå på max är något som absolut bygger på mer stress.

Sen - Du lever bara en gång, och vad du än gör kommer du dö. Så hur allvarligt kan det vara? (En fråga jag återgår till när väggfanmåleriet går på högvarv).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har kommit på att jag tänker förvånansvärt lite på sex när jag är stressad, både fysiskt och psykiskt. Och när jag har jobbat en lång dag och huvudet snurrar för fullt och kroppen värker och man försöker sova så har jag insett att antingen har man sex eller försöker tänka på sex. Då stänger resten ned och det sköter sig själv.
Det känns nästan som att det är gamla instinkter som sitter kvar :urtidsmänniska

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dra igång ett litet projekt, typ en stirlingmotor byggd av ballonger, gem och colaburkar. Funkar även om man inte har någon verkstadsutrustning och allt skit från skola och jobb rinner av en i samma ögonblick som man kommer hem och börjar planera kvällens moment i bygget.

Begriper du dig dessutom på grunderna i elektronik kan du ha hur mycket skoj som helst, du kan bygga teslacoils, olika sorters elektromagnetiska kanoner, magnetlagrade ångturbiner osv osv osv...

Kör bara!:tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är en sån där udda person som gillar motorcyklar så jag går ner i garaget och tillbringar lite tid där.:tummenupp

Är det ljust ute kan jag även sitta med en kopp te och kolla på fåglarna i trädgården...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ta fram såg eller yxa och fixar lite ved. Det är ett precis lagom monotont arbete och ger bra motion. Motion är bra för att koppla av och stressa ner.

Just nu njuter jag dessutom frukten av detta arbete. Eld i spisen och elpannan är avstängd trots att det är -7 ute, och det är kallt för att vara här nere. Ventilationen sprider värmen i huset. 21,5 grader i andra änden av huset.

Att elpannan stänger är ju även det lite avstressande. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...