Mettet 2010

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Då sitter man i Skåneland tillsammans med Lasse, Calle Lindqvist och "morfar" Ove på väg hem från Mettet, Belgien. Där man för 24:e året i rad körde världens största Supermoto-event, "Superbiker", för er som inte redan känner till det...

För i år så gick tävlingen från att vara ett skit coolt stadsrace till att köra på deras ännu coolare anlagda bana. Ljusår bättre för all publik (som va sjuuuukt många) samt att det enl. min åsikt blev en supergrym Supermoto bana.

Banan är i grunden en bil/RR-bana så att för att få till det bra har dom gjort 4 gruspartier, alla med hopp. Lät ju lite halv skumt innan man fick testat, men visade sig funka hur bra som helst iom att dom hade byggt av perfekt material som häll riktigt bra o som inte föjlde med ut på asfalten. 3 av gruspartierna va av kortare sort och 2 av dessa med mindre platå-liknande hopp och ett där man hoppade ut för en backe. Det lite längre gruspartier började med ett hopp och direkt efter en STOR velodrom-höger med två spår vidare till en vänsterkurva med upphopps kant tillbaka på asfalten. Typ. Ni ska få se film sen så fattar ni :)

Hur gick det då? Jo första kvalracet kom Biffen och Bergqvist direkt vidare till semi med en 6:e och en 7:e placering i sitt heat. Calle körde in som 8:a i sitt heat. (topp 10 går direkt vidare).
Sjävl hade jag sjuk armpump hela helgen trotts en relativt lätt bana. Kvalade som 20:a efter ha tappat 4 placeringar 2 sista varven när jag knappt kunde köra längre. Transpondern hade dessutom ballat ur så enl. listan va jag näst sist av 48 startande :( Fick snacka mig till att bli uppflyttad till en 20+ placering. Startade då som 12:a i andra led i sista chansen. Bara 4 går vidare till Semi. hmmmm...?
Hade bra starter under helgen iaf. Kom ur startsvängen som 3:a :). Va uppe som tvåa en kort stund innan jag tappade den placeringen igen. Gjorde en miss o tappade Aldén på gruset. Sen blev jag torpederad av en kille på 4:e varvet o tappar massor. :(

Le Beuf körde upp sig o gjorde ett bra race i sin Semi o kom in som 9:a (14 vidare till final). Calle gjorde en bra start i sin semi o Bill en lite sämre. Calle låg länge runt 14-15 plats med vart ett jagat villebråd. Tyvärr givk han omkull på gruset och slutade som 19:e. Bill däremot krigade på som aldrig förr och knep tillslut 14:e placeringen.

I finalheat 1 kom Biffen 28 o Bill 32. Tyvärr fick Bill stopp i andra finalen och fick sen inte igång maskinen igen. Något vaj med hojen. Biffen gjorde ett bättre race och slutade 21:a.

I mitt tröstrejs va jag tyvärr med i en startkrasch. Jag har ju vanan inne så för mig va det bara att resa sig upp och köra iväg så jag kunde vara med i omstarten. En annan kille blev dock liggandes. Snackade dom med honom efter åt o han var ordentligt till tyffsad, men utan benbrott o annat dumt.

Nu orkar jag inte mer.Kommer bilder snart en massa filmklipp lite senare när någon hjälp mig redigera det osv. :)

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Härligt med Racerapport :tummenupp:

Låter som ni haft riktigt jävla skoj därnere.
Och resultaten är imponerande..det är ju inte precis några duvungar med på den där tävlingen.

Tills nästa år tycker jag att vi ska försöka få till ett startfält med 15-20 svenska åkare som åker ner och visar upp oss.
Det vore riktigt coolt :yoparty

// Thomas

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Härligt med Racerapport :tummenupp:

Låter som ni haft riktigt jävla skoj därnere.
Och resultaten är imponerande..det är ju inte precis några duvungar med på den där tävlingen.

Tills nästa år tycker jag att vi ska försöka få till ett startfält med 15-20 svenska åkare som åker ner och visar upp oss.
Det vore riktigt coolt :yoparty

// Thomas

Lasse säger att han ska skaffa buss som vi alla kan åka ner i! :)

Här är lite bilder. Åkbilder får ni vänta på tills alla fotografer därnere lägger ut sina. http://www.facebook.com/album.php?aid=295317&id=698460658&l=73ed3ff8a5

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Ja även sh borde ha en gillaknapp :)
Alltid kul att konkurrera med de tuffa teamen i störst buss, jag vill ner med, om man inte träffat en superblåst blondin och skaffat massa ungar och sadlat om till snooker eller schack istället tills dess då såklart...:yoparty

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja även sh borde ha en gillaknapp :)
Alltid kul att konkurrera med de tuffa teamen i störst buss, jag vill ner med, om man inte träffat en superblåst blondin och skaffat massa ungar och sadlat om till snooker eller schack istället tills dess då såklart...:yoparty

Varför måste du ha med dom ner isf, kan väl vara schyst att bara komma iväg med supermoto-folket o lämna familjen för en gångs skull? Bra idé där med biljardbord, hellre det än minigolf bana :)

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Måste försöka iaf, sitter o letar lite nu. Roligae om vi åker alla i samma ju. Då får vi stor depåyta, vi kan rulla ut konstgräs med minigolf osv.... Frågan är hur mycket varje förare är beredd att betala för detta koncept. Anmälan, resa, boende och mat. Ni som är intresserade PMa mig.

http://www.bustradecenter.com/phpTh...b59af224ae0880afff32bf6f36c95.jpg&w=102&h=102

Jag är på!

Kommer man undan kostnaden det hade kostat att åka själv / 2 pers i sin vanliga skåpbil så är det ju jättebra!

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Ja HD kvalitet käkar prestanda..:gnissla

Barret kör inte HD, han använder HG kvallitet. (Hit the Ground)

Ska försöka hålla mig till ämnet oxå. Hur många är intresserade av att bli med nästa år i en stor buss? Kan hyra en. Kommer att kosta runt 5000 kr inklusive anmälan, boende, mat och resa. Max antalet blir 8 st, sen måste man ha busskort. Och jag vill inte köra dit själv. Lite för långt för det.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto

Ska försöka hålla mig till ämnet oxå. Hur många är intresserade av att bli med nästa år i en stor buss? Kan hyra en. Kommer att kosta runt 5000 kr inklusive anmälan, boende, mat och resa. Max antalet blir 8 st, sen måste man ha busskort. Och jag vill inte köra dit själv. Lite för långt för det.

Bara du vaknar när vi ropar så löser det väl sig ändå? ;)

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89

Ingår även tvätt och service av hoj är det ju vettigt :yoparty

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto

Får man ihop det för "bara" 5 papp per skaft?
Är det antalet platser för hojjar eller sängplatser som sätter begränsningen? Många vill ju säkert ha någon med sig någon.

Jag tycker det låter intressant iaf. För er som inte redan räknat vad resa inkl. färjor + anmälan kostar så är detta alternativ billigt.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Får man ihop det för "bara" 5 papp per skaft?
Är det antalet platser för hojjar eller sängplatser som sätter begränsningen? Många vill ju säkert ha någon med sig någon.

Jag tycker det låter intressant iaf. För er som inte redan räknat vad resa inkl. färjor + anmälan kostar så är detta alternativ billigt.

Det är bara en snabb huvudräkning. Men det borde kunna gå ihop sig. Ett alternativ är ju att flyga ner. För begränsningen är antal passagerare i bussen. Fler än 8 passagerare så krävs busskort. Väl på plats går det ju att klämma ihop sig. Det går att räkna på många alternativ. Vet mera längre fram i vår när eller om större buss e fixad. Så i nuläget vill jag bara veta intresset. Om det är lönt och värt att ens engagera sig i detta.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati