Metzeler roadtech Z6

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
:Bugar Tjena!
Har någon provat Metzelers nya däck Roadtech Z6? Isåfall kan ni väl ge ett omdöme, eller förslag på ett bra framdäck till en Suzuki 1200 bandit. Den kör jag ej på bana, utan bara pressar den hårt på kurviga vägar ibland. :trött

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
trött fet å 43 skrev:
627504 :Bugar Tjena!
Har någon provat Metzelers nya däck Roadtech Z6? Isåfall kan ni väl ge ett omdöme, eller förslag på ett bra framdäck till en Suzuki 1200 bandit. Den kör jag ej på bana, utan bara pressar den hårt på kurviga vägar ibland. :trött

Har nyss bytt från Michelin power på den gamla Hondan, till Z6. När jag försöker ta en kurva med den invanda farten går hojen brett, får se om jag vänjer mig, men jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna köra i samma tempo med Z6. Det kanske går extra dåligt att gå ner från läätsvängda och exakta Michelin Power till Z6 på ett så antikt chassi som Hondan, som dessutom väger bly. Det kändes som Z6-däcken dessutom var nästan dubbelt så tunga, det ger en massa oönskade gyrokrafter, på redan tunga fälgar.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
trött fet å 43 skrev:
627504 :Bugar Tjena!
Jag har Z6:eek:r på Banditen i år, och jag tycker de är bra. Har slitit ut "fegkanterna" bak. Det verkar som om vi ägnar oss åt samma typ av motorcykelåkning.

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Sydney skrev:
2355311 Har nyss bytt från Michelin power på den gamla Hondan, till Z6. När jag försöker ta en kurva med den invanda farten går hojen brett, får se om jag vänjer mig, men jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna köra i samma tempo med Z6. Det kanske går extra dåligt att gå ner från läätsvängda och exakta Michelin Power till Z6 på ett så antikt chassi som Hondan, som dessutom väger bly. Det kändes som Z6-däcken dessutom var nästan dubbelt så tunga, det ger en massa oönskade gyrokrafter, på redan tunga fälgar.
Va fan! Precis checkat ut ett set Z6 på posten. Visst, jag trodde väl inte att det skulle vara några bandäck precis men det där låter ju illa. Jaja.. bara att prova och se vad de går för. Varit grymt nöjd med Metzeler tidigare, så därför trodde jag de kunde bygga touringdäck med hyfsat grepp också.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
rogka566 skrev:
2356176Varit grymt nöjd med Metzeler tidigare, så därför trodde jag de kunde bygga touringdäck med hyfsat grepp också.
Visst kan de det, jag tycker Z6 funkar bra. Schysst grepp på bana åxå om man tänker på att det inte är nåt Supersportdäck. Inte så runda som "snabbare" däck vilket gör att de har lite sävligare och tryggare egenskaper och jag tycker de säger till utan att toksläppa på bana. Iaf när jag kör runt i måttlig fart. Gott grepp i regn har de åxå så nog passar de bra för krokiga favoritvägen om man nu inte vill byta bakdäck var 400:e mil...

Körde på Monzta häromdagen och satsade för en gångs skull på att få hyfsad tid, tror jag lyckades skapligt och det var med ett Z6 monterat bak som redan gått över 600 mil på semester och liknande.

Tycker det är lite dumt att bara säga att däck är "skit" eller "kanon" utan att ta hänsyn till användningsområdet, som att jämföra äpplen och päron...

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
rogka566 skrev:
2356176 Va fan! Precis checkat ut ett set Z6 på posten. Visst, jag trodde väl inte att det skulle vara några bandäck precis men det där låter ju illa. Jaja.. bara att prova och se vad de går för. Varit grymt nöjd med Metzeler tidigare, så därför trodde jag de kunde bygga touringdäck med hyfsat grepp också.

Greppet verkar det inte vara något fel på, problemet med Z6 på min hoj är att den blev väldigt okänslig att reagera på styrkommandon mot tidigare. Ja, jag motsyr förstås som alla andra som kör 2-hjuling, men hojen går över mittlinjen eller är ute i vägkanten beroende på om det är hö/vä-sväng när jag kör på samma sätt som med Michelin Power. Det hjälper säkert att kailbrera om skallen och ge mer tryck på innerhandtaget i sväng, men samtidigt vill man ju komma runt lätt och snävt när det behövs så däcken känns inte bra på min gamla hoj.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kör inte alls bana eller något sådant, men håller ändå hyfsat tempo på gatan (tyckte nog mc-polisen häromdagen) och jag tycker de funkar skitbra :tummenupp Jag kommer med största sannolikhet fortsätta köra med Z6.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
lahi skrev:
2357795 Jag kör inte alls bana eller något sådant, men håller ändå hyfsat tempo på gatan (tyckte nog mc-polisen häromdagen) och jag tycker de funkar skitbra :tummenupp Jag kommer med största sannolikhet fortsätta köra med Z6.

Har kört däcken mer nu och framförallt gjort en RESET av muskelminnet genom att köra en bandag på Gelleåsen i går (med annan hoj). Körde Hondan med Z6 idag på favoritväg och är mycket nöjd. Den håller planerade spår bra och jag har inget att anmärka på längre, däcken fungerar utmärkt.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Sydney skrev:
2355311 Har nyss bytt från Michelin power på den gamla Hondan, till Z6. När jag försöker ta en kurva med den invanda farten går hojen brett, får se om jag vänjer mig, men jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna köra i samma tempo med Z6. Det kanske går extra dåligt att gå ner från läätsvängda och exakta Michelin Power till Z6 på ett så antikt chassi som Hondan, som dessutom väger bly. Det kändes som Z6-däcken dessutom var nästan dubbelt så tunga, det ger en massa oönskade gyrokrafter, på redan tunga fälgar.

Om det är Michelin Pilot Power du syftar på så är ju det ett annat sorts däck än Z6.
Pilot Power är mer att jämföra med Metzeler Sportec M3 och Pilot Road med Roadtec Z6.

Sport respektive touring.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
xyx skrev:
2363260 Om det är Michelin Pilot Power du syftar på så är ju det ett annat sorts däck än Z6.
Pilot Power är mer att jämföra med Metzeler Sportec M3 och Pilot Road med Roadtec Z6.

Sport respektive touring.

Roadtech Z6 är Sport/Touring :fakta

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...