Metzeler Sportec M-1 eller Rennsport?

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Då det börjar närma sig våren(tror jag :va ) så letar jag efter billiga däck dim 190/50/17. Finns många annonser både nya och beg. av modellen Rennsport men inga Sportec M-1. Vill ha senare modellen bara för att jag har kört med de på senaste. Men vad är det för skillnad igentligen? Har inte hittad nån info om de på svenska. Orkar inte läsa halv sida på engelska. Jag kör bara på gatan, men ska prova på bana i sommar. Men vill ha "bästa" prestanda ändå för att nån klok man sade till mig: "Bra däck är din livs försäkring".

Billigaste nya jag har hittat finns här och kostar 1990:-

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad som är bäst hänger på hur/var du ska köra. Sportec M1 är ett gatdäck för sportig körning och har bra egenskaper i både vått och torrt. Värms upp tämligen snabbt. Funkar faktiskt riktigt bra på bana. Rennsport är skurna slicks som finns att tillgå i olika hårdhetsgrader beroende på temperatur i bana/luft. Ännu bättre på bana under torra förhållanden, men för gata så vete sjutton om det är så lämpligt alla gånger...

Mam

mam
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
En blå gixxer K6
Om du ska åka gata och testa på bana så är det M1 du ska åka, med en mjuk åkstil kan du åka ruskigt fort på dom på bana, Dom åker ringen endast några sekunder långsammare på dom än rennsport.

Lycka till :tummenupp

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Så M1 är sportigt allaround medans rennsport är avancerat bana, med tanke på mjukhet och olika temp m.m???
Varför finns det då så mycket Rennsport :va
Kraschpucken skrev:
Billigaste däcken oavsett märke hittar du nog ändå i tyskland.
Har du nån site?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
jiGGa skrev:
Så M1 är sportigt allaround medans rennsport är avancerat bana, med tanke på mjukhet och olika temp m.m???
Varför finns det då så mycket Rennsport :va

För att räcerputtar kör på dom, men säljer dom innan de är helt slut, och mitten är ju i princip okörd, så då håller många mil på gata. Jag skulle dock rekommendera M1 till dig.

/Pajje

MC Doktorn

Guest
jiGGa skrev:
Då det börjar närma sig våren(tror jag :va ) så letar jag efter billiga däck dim 190/50/17. Finns många annonser både nya och beg. av modellen Rennsport men inga Sportec M-1. Vill ha senare modellen bara för att jag har kört med de på senaste. Men vad är det för skillnad igentligen? Har inte hittad nån info om de på svenska. Orkar inte läsa halv sida på engelska. Jag kör bara på gatan, men ska prova på bana i sommar. Men vill ha "bästa" prestanda ändå för att nån klok man sade till mig: "Bra däck är din livs försäkring".

Billigaste nya jag har hittat finns här och kostar 1990:-

finns tester på tidningen motorrads hemsida http://www.motorradonline.de/mrd/home " samma som bikes men på tyska

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jag tror M1 däcken funkar bra för dig, men som de säger är det enbart banåkning som gäller kanske man ska välja nåt annat.
Eftersom du ju ska köpa nya däck så köp dessa allrounddäck än de värsta suddigumdäcken du kan hitta, normalt sett kör man ju inte med de farter som krävs för att de här däcken inte ska räcka till, ja inte på gatan alltså.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag kan lova att det hänger mer på piloten än på däcken om du står på näbben. Jag har åkt på lågprisdäck, gamla slitna bakelitpuckar utan större problem, på bana. Exakt lika fort som plastraketer med senaste däcken och för dom släpper det så det blir rökmoln av däcken. (Fränt att se, när man ligger 2 meter bakom.)
Så var inte så nojig när det gäller däckval.
Ska du jaga 1/10 s runt banan och vill ha det där sista, då ska du börja läsa tester och intervjua dina konkurenter.

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Mats757 skrev:
Jag kan lova att det hänger mer på piloten än på däcken om du står på näbben. Jag har åkt på lågprisdäck, gamla slitna bakelitpuckar utan större problem, på bana. Exakt lika fort som plastraketer med senaste däcken och för dom släpper det så det blir rökmoln av däcken. (Fränt att se, när man ligger 2 meter bakom.)
Så var inte så nojig när det gäller däckval.
Ska du jaga 1/10 s runt banan och vill ha det där sista, då ska du börja läsa tester och intervjua dina konkurenter.
Som jag sade ska jag prova på bana men kör gata. Så däck val är dj*** viktigt skulle jag vilja säga. Finns ingen utrymme för misstag på gata :7peta
Frågan var hur stor skillnad det är på de två däcken. Inte vilka däck som hjälper mig köra fortare

tmp

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
-
Pirelli Diablo (ej Pirelli Diablo Corsa) låter perfekt för dig (90 % gata, 10 % bana). Weeler Dealer på Koksgatan/Södermalm har humana priser.

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
YZF-R6 2007
Sportec-M1 håller betydligt längre och är bättre vid blött underlag...

Rennsport är ett vassare däck vid tort underlag men håller inte lika länge.

Båda har steel-radial så de blir varma på noll tid! För gata och lite bana kör på M1!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln