Om en MotoGP-förare inte har två hojar redo för en träning eller ett race så handlar det oftast om att han har kraschat båda hojar så hårt under föregående träning att endast den ena hinner repareras.
Det är inte väldigt vanligt att man får slut på reservdelar då man har med sig i princip lika mycket delar på oversea-racen som på racen i europa, trots att man inte har sina trailers. Man packar ju i princip ner sina trailers innehåll i stora så kallade "flight cases" innan man åker på oversea-race, sist under måndag och tisdag efter Aragon GP. Arbetsbänkar, verktyg, reservdelar, hela tjottabalongen. Om jag minns rätt runt tio ton per team i snitt.
Möjligtvis att något Moto2-team längre bak i kön kan få slut på delar, av uppenbara budget-orsaker. Möjligtvis att detta problem också kan uppstå om man rejsar någon form av prototypram eller sving som bara finns i ett enda exemplar, men detta hör definitivt inte till vanligheterna.
Den största skillnaden mellan oversea-race och europa är avsaknaden av trailers (negativt), avsaknaden av egen hospitality-restaurang (också negativt, nästan förödande om man är italienare) och att alla har med sig betydligt mindre mediafolk och bloggare som konsumerar syre i depåboxen (positivt)...