Michelin Pilot Road 3 praktisk erfarenhet?

Fortis

Spaca mullo off.
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Skåneland
Hoj
Kawasaki
Hej på er gott folk!

Byte däck för ca 100 mil sedan, blev PilotRoad 3 efter ett släpp en regnig dag och med efterföljande dödsångest begav jag mig relativt snart till närmsta mc verkstad. Nämligen MC-Center i Kristianstad som både lyckades med bedriften att repa svingen och och vara oerhört oförskämda när detta uppdagades. Till saken hör att hojen endast rullat 340mil vid det aktuella tillfället. Alltså praktiskt taget ny och definitivt inga repor innan däckbytet. Repor bör man vänta sig efter däckbyte påstod farbror sur i kassen. Åtgärd? Tuschpenna... Hur som helst är det inte det spörsmålet gäller.

Däcken skulle vara super bra när det är blött sades det. Och genast kändes det genast bättre även när jag överaskades av regnet nästkommande dag. Men efter en oerhört skoj tur på Lockarp KNIX fick jag genast mer smak för att åka bana, sagt och gjort nu ska det köras på knutstorp nästa. Som ni säkert förstår är jag lite av en novis, även om (och det med en viss stolthet) kan informera om att det både skrapades knä och fotpinne på min förskräckta Z1000. Bör jag oroa mig för släpp vid en allt för aktiv körning? Ska jag rentav köra försiktigt? Anledningen till detta spörsmål är att en hel del visserligen självutnämnda experter både sagt ditt och datt. Är det någon som rentav har praktiserat det hela? Någon som har erfarenheter av detta däck, på bana? goda eller av ondo?

Var då vänlig och upplys mig.

Tack för mig.
 

Razmatazz

blåbär
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Vischan
Hoj
JP vs GB
Smaken är som baken och alla (jag inklusive) kommer tycka olika.
Jag slängde på ett Pilot Road 3 bak (har kört ett antal Pilot Road 2 innan) för ett tag sen och har hunnit med Knutstorp i både blött och torrt och jag är toknöjd. Ska dock tillägga att jag inte på något sätt är en raket på banan men har kört hårt med mina mått sett utan några konstigheter (kör jag ett Pilot Power fram dock).

Ska naggas ännu mer på kanterna på Knutstorp torsdag-fredag:tummenupp

/Raz
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så är ju Pilot Road 3 ett däck avsett för gatåka. Därmed är det avsett för belastning som uppstår vid gatåkning vilket inte är alls lika som vid bankörning.
Om du är en snabb förare på bana alternativt pga körstil eller annat är hård mot däcken så finns risk att du överhettar däcken och då får problem med fästet.
Men för dom flesta som inte kör i snabba gruppen på storbana så räcker dom till gott och väl. Det finns flera som kör på den typen av däck och är nöjda.

Med andra ord. Det beror på din körstil och hur snabb du är. Om du inte är en van banförare eller tillhör dom snabbare på banan så kommer det troligen att räcka till. Men ett renodlat bandäck är givetvis bättre på bana. Dock medför det att du bör byta däck vid bankörningen då ett bandäck är långt ifrån optimalt på gata pga att man inte får upp temperaturen då.
 

Fortis

Spaca mullo off.
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Skåneland
Hoj
Kawasaki
Rent generellt så är ju Pilot Road 3 ett däck avsett för gatåka. Därmed är det avsett för belastning som uppstår vid gatåkning vilket inte är alls lika som vid bankörning.
Om du är en snabb förare på bana alternativt pga körstil eller annat är hård mot däcken så finns risk att du överhettar däcken och då får problem med fästet.
Men för dom flesta som inte kör i snabba gruppen på storbana så räcker dom till gott och väl. Det finns flera som kör på den typen av däck och är nöjda.

Med andra ord. Det beror på din körstil och hur snabb du är. Om du inte är en van banförare eller tillhör dom snabbare på banan så kommer det troligen att räcka till. Men ett renodlat bandäck är givetvis bättre på bana. Dock medför det att du bör byta däck vid bankörningen då ett bandäck är långt ifrån optimalt på gata pga att man inte får upp temperaturen då.

Smaken är som baken och alla (jag inklusive) kommer tycka olika.
Jag slängde på ett Pilot Road 3 bak (har kört ett antal Pilot Road 2 innan) för ett tag sen och har hunnit med Knutstorp i både blött och torrt och jag är toknöjd. Ska dock tillägga att jag inte på något sätt är en raket på banan men har kört hårt med mina mått sett utan några konstigheter (kör jag ett Pilot Power fram dock).

Ska naggas ännu mer på kanterna på Knutstorp torsdag-fredag:tummenupp

/Raz

Tack för era betryggande svar. Då är jag alltså safe, är knappast någon raket ändå:)
 

Ninja91

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
malmö
Hoj
Ninja 636 -04
hur är det med däckvärmare på dessa däcken? vid bankörning givetvis, är det nödvändigt? har hört att det inte skulle vara genomförbart för en nybörjare att få upp tempen?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
hur är det med däckvärmare på dessa däcken? vid bankörning givetvis, är det nödvändigt? har hört att det inte skulle vara genomförbart för en nybörjare att få upp tempen?

På vanliga gatdäck får du upp tempen utan problem, eftersom de är byggda för att bli varma även vid vanlig körning.

Men för slicks så är det rekomenderat att förvärma dom, dels för att det är svårt att få upp tempen i dem och dels för att de är oförutsägbara vid låg temperatur.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har erfarenhet av att köra med Pilot Road 3. Körde E6 från Ängelholm till Malmö med ett PR3. Visserligen i torrt väglag men det fungerade utmärkt. Jag hade det som en badring om midjan, stöttat på tankväskan framför och på passagerarplatsen baktill. Detta var B-däcket med kraftigare stomme och jag upplevde det som stabilt, kunde utan vidare vila vänsterarmen på det.

Solnedgången och utsikten mot Ven vid Glumslövs backar var formidabel.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den allmänna däcklagen gäller även PR3: Måste du fråga, så funkar det du har...

Edit: Jo, jag har kört dem. På pressreleasen i Jerez i våras...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Jag har erfarenhet av att köra med Pilot Road 3. Körde E6 från Ängelholm till Malmö med ett PR3. Visserligen i torrt väglag men det fungerade utmärkt. Jag hade det som en badring om midjan, stöttat på tankväskan framför och på passagerarplatsen baktill. Detta var B-däcket med kraftigare stomme och jag upplevde det som stabilt, kunde utan vidare vila vänsterarmen på det.

Solnedgången och utsikten mot Ven vid Glumslövs backar var formidabel.

Skön kommentar :D
 

Ninja91

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
malmö
Hoj
Ninja 636 -04
På vanliga gatdäck får du upp tempen utan problem, eftersom de är byggda för att bli varma även vid vanlig körning.

Men för slicks så är det rekomenderat att förvärma dom, dels för att det är svårt att få upp tempen i dem och dels för att de är oförutsägbara vid låg temperatur.

tack tack! det var precis vad jag ville höra! det var nämligen någon som undrade hur jag kunde ge mig på bankörning utan däckvärmare.. var ju av den anledning jag köpte just de däcken till att börja med. har även slicks men för första gången att köra så fick jag rådet att börja med gatdäck.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top