Michelin Slicks

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Swedie skrev:
Jag kommer försöka jaga däckvärmare! Annars kör jag några extremt lugna varv o sätter varvtider på slutet istället.

Om det inte löser sig på annat sätt så får du låna mina när jag är klar med dem. Det blir inte en timme med värmare på men bättre en inga kanske.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
näddå, fjortisspråket gör att fet betyder att du är GRYM! ;)
2 förolämpningar e väl inte bättre än 1! Både fet och grym, GSXR1100R kommer att bli asförbannad när han ser detta.....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag värmde inte Michelin-slicksen före kvalen och kan inte säga att det var nån nämnvärd skillnad från Pirellis slicks.

Enda problemet var just det här när framhjulet började lyfta o knappt röra marken att jag fick en hel del .. ok, en massa vobbel som gjorde att jag helt enkelt fick skita i att gasa så hårt. Vad har detta att göra med? Däckens profil antar jag, och isåfall pga hur högt och spetsigt däcket är. Vad kan man i fjädringsväg göra för att hindra att framhjulet skapar vobbel? Balanseringen av framhjulet var Helt ok!

Vänligen kom med tips då jag ska köra SO nu i helgen!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
Jag värmde inte Michelin-slicksen före kvalen och kan inte säga att det var nån nämnvärd skillnad från Pirellis slicks.

Enda problemet var just det här när framhjulet började lyfta o knappt röra marken att jag fick en hel del .. ok, en massa vobbel som gjorde att jag helt enkelt fick skita i att gasa så hårt. Vad har detta att göra med? Däckens profil antar jag, och isåfall pga hur högt och spetsigt däcket är. Vad kan man i fjädringsväg göra för att hindra att framhjulet skapar vobbel? Balanseringen av framhjulet var Helt ok!

Vänligen kom med tips då jag ska köra SO nu i helgen!

Känns hojen i övrigt ok, är det väl bara att vrida på styrdämparen något extra klick. Är det högre profil, så får du kanske sänka hojen fram något.
Finns ju olika vägar att gå, för att ändra geometrin på cykeln, förspänning etc..
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Eftersom jag inte tävlar utan bara tränar :) så kan du göra som du vill om du vill bry dig i detta svar, men jag har i alla fall lagt satans massa timmar på bana i sommar och jag har inte haft några problem med Michelinslicks ( som jag mestadels kört på ). Däckvärmare är ju ändå alltid att föredra. Det skulle jag skaffa direkt om jag tävlade. Vi får väl se om det blir nåt nästa år :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
jo jag söker ju att hojen ska bli mindre wheeliebenägen. Menar, ut ur torparn så får jag verkligen hänga på framändan för att den inte ska wheela så mycket, men den wheelar ändå så pass att jag måste fortsätta wheelien för att få bra acceleration...

Framändan är redan sänkt 1cm.

Styrdämparen går inte att justera. Ska dock testa att byta olja inuti dämparen för att försöka få den lite styvare i styrningen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När Richard Österberg körde med en R1 i Superstock år 2000, (han vann den serien det året), så hade han testat att stå framåtlutad på fotpinnarna för att hojen inte skulle wheela. Den gjorde wheelisar ändå!

Så han fick köra den med långa framhjulslyft ändå. Är nog inte så mycket att göra åt att den gör så på det partiet? Bara att vänja sig kanske..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
När Richard Österberg körde med en R1 i Superstock år 2000, (han vann den serien det året), så hade han testat att stå framåtlutad på fotpinnarna för att hojen inte skulle wheela. Den gjorde wheelisar ändå!

Så han fick köra den med långa framhjulslyft ändå. Är nog inte så mycket att göra åt att den gör så på det partiet? Bara att vänja sig kanske..

Kit-sving finns att beställa från japan...

:tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
nått jag grupplat på vore ju att ställe in bakändan så att den tar accelerationer o "äter" dom.. istället för att bottna o sen låta framändan ta stryk... öhm

Jag blir ju iaf inte rädd för wheelisar... o har inga problem att styra wheelisarna ut ur kurvorna men det det skulle ju sitta fint om man fick mer driv frammåt istället.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top