microsoft excel, hur fan få rätt på diagram??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jobbar på en liten sak i excel men kan inte få rätt på mitt jävla diagram... har lyckats få eländet att visa rätt y-värden, men x-värdena är förinställda på ett mellan varje steg. hur, om det ens går, ska man göra för att föra in egna värden i x-axeln? det jag gör är ett linjediagram, och vad jag vill är att föra in egna x-värden så att y-värdena hamnar på rätt avstånd från varandra horisontellt. förstår man vad jag menar nu?:va hjälp mig snälla :)

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
det diagrammet du vill göra heter nått speciellt och det är väll bara vissa typer som går att visa på det sättet du önskar ska kolla om det heter men tror du får bättre svar i datacentralen ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
det diagrammet du vill göra heter nått speciellt och det är väll bara vissa typer som går att visa på det sättet du önskar ska kolla om det heter men tror du får bättre svar i datacentralen ;)

jaså, är det så? där ser man...:va
f'låt, glömde helt bort att vi hade en sån del här... :rodnar valfri moderator får gärna flytta tråden.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
infoga diagram punktdiagram, efter att du markerat x och yvärdena du vill använda och om det inte blev rätt klicka på anpassa i rutan efter den som jag visar nu så kan du välja vilken som ska vara xvärde och vilket yvärde.

Hoppas detta är det du är ute efter?

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    127 KB · Visningar: 61

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
tydligen kunde du under fliken serie gå in och välja källdata "etikett för kategoriaxel (X):" kanske hjälper dig också? i linjediagram då

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
infoga diagram punktdiagram, efter att du markerat x och yvärdena du vill använda och om det inte blev rätt klicka på anpassa i rutan efter den som jag visar nu så kan du välja vilken som ska vara xvärde och vilket yvärde.

Hoppas detta är det du är ute efter?

tack för det, det funkade bra!:tummenupp
då har jag dock en annan fråga... hur fan synkar man axlarnas enhet?:va känns ju lite dumt att mätvärdena består av mm och så visar axlarna det hela i fel skala så att 20 mm på y ser ut som 200 på x... hur fixa?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
tack för det, det funkade bra!:tummenupp
då har jag dock en annan fråga... hur fan synkar man axlarnas enhet?:va känns ju lite dumt att mätvärdena består av mm och så visar axlarna det hela i fel skala så att 20 mm på y ser ut som 200 på x... hur fixa?

Högerklicka på axeln -> Formatera axel

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är därför man använder Matlab istället för sug-excel :tummenupp

det vet jag tyvär inte vad det är för något:D

Högerklicka på axeln -> Formatera axel

har provat flera gånger men det händer inte ett smack. lyckades åstadkomma en provisorisk lösning som nog funkar hyfsat genom att ta till linjal och mäta upp skalan på skärmen och sen ändra hela fönstrets storlek i höjdled för att y-skalan skulle krympa ihop så att förhållandet blev rätt men det känns ju omständigt...:va

Last edited:

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
VFR
Jag lånar tråden lite för jag har också en Excel fråga. Jag har ett diagram med 10 tabeller. Ganska ofta läggar jag till data och måste då gå in på varje tabell och säga att den ska sträcka sig några punkter längre. Finns det något sätt där jag kan skriva in hur många värden som ska ingå i varje tabell?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept