Middagstippset!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
2563760 Ok, 10 minuters förberedelser (eller iallfall arbete), kok och ugnstid av mindre betydelse. Man skall klara sig med 'basprylar', olja, salt, peppar, matlagningsgrädde (eller vad man nu gör sås av) och normalt funtade grejjor (=okända bengaliska kryddor som plockas i månskenet på torsdagar går bort).

Pasta går väl också hyffsat bort inte som middag, men som förslag då till och med en komplett köksfobiker (=moi) kan röra ihop en bra pasta utan att riskera några bestående skador.

10 minuter är inte mycket det, men med bara 10 min skulle jag fort som fan koka ris med gurkmeja (för att få den där islam-looken och smaken) samtidigt som jag gjorde en vit kebabsås på turkyoghurt och vitlök, salt och vatten. En röd sås med vitlök, passerade tomater, salt och peppar och tabsco.
Sedan skulle jag tina kycklingfiléer sjukt fort och sedan strimla dem till något som jag skulle kalla kycklingkebab och sedan steka supervarmt och krydda dem med paprika och cayenne samtidigt. Sedan skulle jag ta vilka svennegrönsaker som helst till typ sallad, lök, tomat och gurka. På så sätt skulle jag fira att Ramadan är slut ikväll, bara för det ska jag nog göra det när jag kommer hem. :yoparty

10 minuter, då är det egentligen pulvermos och Mamma Scan som gäller. :gnissla

Skit i gurkmejan om du inte vill ut i månskenet, resten är basvaror i alla fall. Men med svenneris blir det inte samma sak. :fakta

Och för fan, börja inte krångla till det med riset. Finns inget värre än typ Jasminris och korv stroganoff. :zpy

Dr.Bike skrev:
2563766 Men kan man hoppa över säden i mjölken? ;)

:rofl
Fy fan vad kul, säd i mjölk. Undrar om det skär sig. :brynad
 
Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Markus skrev:
2563826
:rofl
Fy fan vad kul, säd i mjölk. Undrar om det skär sig. :brynad

:tungan ja slå på mej gör de bara :D
så jag missa ett litet p :rolleyes:

Men kan inte du testa om de skär sig :tungan
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Indisk fläskfilé

4 portioner

2 st fläskfilé eller kycklingfilé
2 msk smör
1 stor gul lök
½ grön, gul och röd paprika
4 tsk curry
salt och peppar
2 msk kinasoja
2 stora tomater
1 apelsinkoncentrat ca 1dl (jo juice)
3 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche

Putsa filéerna och skär i centimeter tjocka skivor. Platta ut dem något och stek dem i smöret. Lägg över skivorna i en ugnssäker form eller traktörpanna.
Hacka löken och paprikan och fräs i smöret tills röran känns mjuk.
Blanda ner tomaterna skurna i bitar.
Tillsätt curry, salt, peppar, soja och apelsin juice. Lägg blandningen över fläskfilé skivorna.
Tillsätt vispgrädde och crème fraiche och låt rätten bli genomvarm.
Servera ris och sallad till.

I stället för traktörpanna så brukar jag lägga dem i en ungssäkerform och sen låta allt bli genomvarmt i ugnen på ca 175-200 grader i ugnen. Det tar ca 20 min. Helt lagom tid för att riset ska bli klart.

Går kanon att frysa in och ta fram senare :tummenupp
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
...

10 minuter, då är det egentligen pulvermos och Mamma Scan som gäller. :gnissla

...

:Bugar


Ok, tid för att tina, koka, stekas och sådant ingår inte i 10 minutarn, det är bara tiden som man rent fysiskt står vid spisen/bänken som avses här. Men efter det exemplariska utlägget så skall jag budgetera ett par minuter extra och tillaga denna rätt under veckan. Återkommer med resultat.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
t-rex skrev:
2563760 Ok, 10 minuters förberedelser (eller iallfall arbete), kok och ugnstid av mindre betydelse. Man skall klara sig med 'basprylar', olja, salt, peppar, matlagningsgrädde (eller vad man nu gör sås av) och normalt funtade grejjor (=okända bengaliska kryddor som plockas i månskenet på torsdagar går bort).

Pasta går väl också hyffsat bort inte som middag, men som förslag då till och med en komplett köksfobiker (=moi) kan röra ihop en bra pasta utan att riskera några bestående skador.
Med de premisserna är soppa the shit. Snabbt billigt, enkelt och gott.

Morotssoppa tex.
Ett gäng morötter.
Några potatisar
En lök
En stadig bit ingefära
Buljongtärningar, grönsaks eller höns.
Salt och peppar
Matlagningsgrädde eller creme fraiche.

Skala och dela morötterna och potatisen. Riv ingeföra och dela löken i bitar.
Fräs allt i olivolja under omrörning. Häll på lagom med vatten och i med buljongtärningar i passande mängd ( en tärning per halvliter vatten) Ha inte för mycket vatten för då blir det blaskigt.
Koka tills moräötterna är mjuka. Passera med stavmixern, i med grädde/creme fraich. Smak aav med salt och peppar.
Hacka lite bladpersilja eller koriander och servera.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
2564052 :Bugar


Ok, tid för att tina, koka, stekas och sådant ingår inte i 10 minutarn, det är bara tiden som man rent fysiskt står vid spisen/bänken som avses här. Men efter det exemplariska utlägget så skall jag budgetera ett par minuter extra och tillaga denna rätt under veckan. Återkommer med resultat.

Jag kom på en annan sjukt lätt, god, snabb och ganska nyttig pasta.
Finhack lök och vitlök, fräs dem.
I med ett pkt renskav /vilstskav går också men smakar lite mkt grävling för min smak) och ett pkt Philadelphia (så Light som möjligt).
På med en halv eller dn dl vatten och i med kanske en halv dl tomatpuré, salta, peppra och cayennepeppra. Klart.
Denna rätt tar förmodligen 10-12 inkl allt, förutom pastavattnet.
 

Paradoxy

Guest
Markus skrev:
2567867 Blir det inga mer tips? :mad:


Jag har iofs ett kasst tips.

Koka nudlar. Tina frysta jätteräkor i en panna och ta av stjärten när dom är tinade. När nudlarna är färdiga så håller du av vattnet och slänger i dom i pannan. I med turkisk youghurt, sambalolek och sweet chilisås. Lite soya passar fint också. Blanda tills alllt är väldigt blandat och släng det på en tallrik.

Ungkarlstips? :gnissla
 

biker

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Märsta
Hoj
Yamaha R1-02
t-rex skrev:
2563699 Blev hon bannad nu när hon äntligen lyckades med en bra tråd?


Edit; nej, jag kan inte bidra med nån större matlagning eftersom jag är kass, men kom gärna med nåt lättlagat som går fort, sånt uppskattas. Ringa hemkörningspizza kan jag redan, så inga tips om det.

Här är två superenkla och goda recept..

Strimla fläskfile, bryn den och häll över skogssvamppannan. Servera med ris, potatis eller det du gillar bäst. Färdig...

Ett till om du gillar fisk.
Lägg 400 gram torskfile i en ugnsform, salta, häll över skagenpanna. In i ugnen ca 25 minuter. Servera med potatis. Färdig.

Kan det bli enklare?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Supermeal på sibylla me cola!
Eller varför inte whopper meal plusmeal o en pommfrittmajjo.
 

Nettan

Nettan
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Västmanland, köping
Hoj
Honda cbr blade -95 (min man gasar o jag sitter bakpå)
Salta o peppra en hel fläskfille, Bryn den ordentlit runt om.
Lägg den i en ugnsäker form. Ugn: 175gr låt stå inne 10-15 min
Undertiden: ! dl vatten i en kastrull där smular du ner en trekant med Kvibille gräddädelost..Ha plattan på svag värme och rör försiktit då o då tills all ost smällt ner...Ha då i 1 liten burk creme fraiche..rör ut
Tag ut fillen ur ugnen o skär den i centimeter tjocka skivor...
Placera ut dem på ugnsformens botten...slå därefter såsen över
Åter in i ugnen 10-15 minuter..
Servera med klyftpotatis......Lovar att detta e en höjdare...Lite varor, kött, ädelost o creme fraich, salt, peppar...Skitlätt o skitgött. Lycka till:tungan
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Slänger med några godingar från ett ganska känt matprogram från SVT. :)

Fläsktårta (4 pers)
Mjöl
Öl
Amfetamin
Gris

Pytt i panna (4 pers)
Smulor
Fil
Ull
Tvål

Baconlåda (4 pers)
Skum
Blod
Höns
Kräm

Fläsknoisette (4 pers)
Smör
Start
Läder
Gräs

Gravad lax (4 pers)
Snäckor
Bröd
Tonfisk
Jäst

Fisksoppa (4 pers)
Lera
Säd
Oboy
Lax
 

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
I sandiga viken
Hoj
En gul/svart!
Markus skrev:
2567867 Blir det inga mer tips? :mad:

Jodå, vad sägs om ryggbiff, dinkelris, champinjoner, oliver, tomater, bönröra, keso eller flygande jakob med ris och bönröra :drool
 

Bifogat

  • Ryggbiff-gojs-dinkelris.jpg
    Ryggbiff-gojs-dinkelris.jpg
    75.5 KB · Visningar: 77
  • Flygande_Jakob-gojs-ris.jpg
    Flygande_Jakob-gojs-ris.jpg
    62.8 KB · Visningar: 82

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hazzeman skrev:
2568557 Jodå, vad sägs om ryggbiff, dinkelris, champinjoner, oliver, tomater, bönröra, keso eller flygande jakob med ris och bönröra :drool

Oh, me like. :)
Vad är dinkelris?
Hur gör man bönröra?

Här är förresten MMM (Markus måndagsmiddag):

-Lågfettohaltköttfärsfrikadeller med färsk vitlök och basilika kokta i tomatsås bestående av passerade, basilika, nymald s+v, salt, olivolja, finhackad lök och vitlök, rödvin
-Fullkornspasta, delvis blandad med ovan sås
-Fetaostsallad
-Paprikakeso
-Green Giant (så klart)
 

Bifogat

  • delete mmm.JPG
    delete mmm.JPG
    44.1 KB · Visningar: 82

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
I sandiga viken
Hoj
En gul/svart!
Markus skrev:
2568578 Oh, me like. :)
Vad är dinkelris?
Hur gör man bönröra?

Dinkelris is da shit! Riktigt gott, proteinrikt, nyttigt, bara fördelar m.a.o. :tummenupp
...lite om dinkel...

Bönröran är bara en blandning mellan kikärtor, kidneybönor, hackade tomater, paprika, vit- och rödlök. Krydda friskt med vad du vill, jag brukar köra basilika och svartpeppar, ringla över olivolja, eller varför inte linfröolja så får du med mycket nyttiga omega-3 fettsyror. Denna blandning är suverän att ha i kylen, en snabb, enkel, och god utfyllnad till alla måltider. Detta är ju bara ett exempel, finns mycket bönor o dyl man kan blanda ner.

Dinkelpasta finns också, här tillsammans med nån kycklinggryta, kommer inte riktigt ihåg vad jag hade i, men från bilden kan jag se cashewnötter, zucchini, strimlad chili. Kanske t.o.m. ananas...
 

Bifogat

  • Kycklinggryta-dinkelpasta.jpg
    Kycklinggryta-dinkelpasta.jpg
    73.3 KB · Visningar: 56
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top