Mikrofon för spektrumanalys

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den där däremot är ett MYCKET bättre alternativ! Den visste jag inte om att den fanns. Får inte fram vad den kostar dock och jag misstänker att systemet inte kostar 450:-. Men helt klart ett vettigare alternativ. Hörlursjacket på en Padda eller iPhone suger för övrigt purjo. Mycket bättre med en mikrofon som använder multimediaporten.

Så då fanns dom iaf lite?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu var det väl bullermätning på en stånka det gällde, och vad det avser ljudstyrka klarar den 140db om jag läste rätt.

Jag påstod inte att den var det bästa som fanns, jag påstod att den var hyfsad och ibland är det smidigt att inte behöva släpa på hela datorn.

Men inom en dB upp till tio kHz är ju inte direkt värdelöst.

140 dB? Vart stod det någonstans? Så pass små mickar brukar vanligtvis klippa tidigare.

Beror helt på vad den ska användas till. Mäta upp en mc-motor är inte direkt raketforskning. Ett annat litet tips gällande detta är att använda ett puffskydd till micken. Det kan blåsa hyffsat rejält ur piporna beroende på varvtal. Kanske inte på en en-stånka förresten. Har jag aldrig hållit på med så jag vet inte.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag tackar så mycket för tipsen på mikrofoner. Duger ett vanligt ljudkort i en laptop för mitt ändamål?

Vad är det för ljudkort och dator du har? Det inbyggda ljudkortet brukar ha fel impedans för mickar men kolla om det funkar för micknivå (-30 dBu). Annars är det här ett vettigt och hyffsat billigt ljudkort som kan funka...:

http://www.thomann.de/se/lexicon_alpha_studio.htm

Funkar både för Mac och PC. Kräver inte extern ström utan kan köras på strömmen från USB-porten. Det enda du egentligen behöver förutom programvaran, micken och ljudkortet är en canon - canon mickkabel. Den här till exempel...:

http://www.thomann.de/se/cordial_ccm_5_fm.htm

5 meter lång. Det brukar räcka och den är av helt ok kvalitet. Då har du ett litet kit som du kan beställa från Thomann som går på 1.100 spänn. Fortfarande billigare än det andra alternativet. Fast du kanske har ett ljudkort som funkar redan. Köp INTE något Behringer-skit vad du än gör bara! Brukar inte hålla så himla länge. + att Behringer ungefär är världens mest oetiska företag. Och sådant vill vi inte stödja.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Varför inte göra som oss i supermono, använd två ljuddämpare, detta ger bättre effekt än en & ok ljudnivå.
Ett tips på mätprogram för buller som funkar riktigt bra till smart telefoner hittar du på arbetsmiljöverket. Det heter kort o gott buller.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Har funderat lite. Ett annat alternativ är att helt enkelt låna eller köpa en dB-mätare. Eller använda den i iPhone eller annan smartphone. Frågan är egentligen hur mycket nytta man har av att spectrumanalysera piporna på en hoj. Kan vara overkill, för att vara helt ärlig. Det framgick inte exakt vad du tänkte göra initialt. Frekvensanalys brukar man göra när man ska fixa iordning ett rum eller isolera bort olika frekvenser. Och det har man nog väldigt lite möjlighet till just vad det gäller piporna på en hoj. Håller nog med MickeG här ovan. Dubbla dämpare kan det nog vara bra att testa med. Eller kolla mer effektiva dämpare men dom mest effektiva dämparna brukar sno effekt. Men den biten kan du faan så mycket bättre än jag. Men det kan vara overkill att göra en frekvensanalys...... I ärlighetens namn...... Dumt att släng ut pengar i onödan. En dB-mätare ger dig nog tillräcklig information till det du tänker dig göra i det här specifika fallet......
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Laddade hem och jämförde Arbetsmiljöverkets app "Buller" ,som MickeG rekommenderade, och jämförde den med min dedicerade dB-mätare. Vid basrika ljud var inte appen direkt exakt och det grundar sig säkert i att mikrofonen i en iPhone faktiskt inte är så himla bra på att plocka upp låga frekvenser. Har ingen aning om kraven som ställs vad det gäller dB-nivån från piporna och vilken utrustning som används när man mäter in ljudet från hojen men en grundregel är ganska att försöka använda samma utrustning som vid inmätningen. Vilket kanske handlar om en dB-mätare som åtminstone håller sig över skit-kvalitet. Det KAN vara så att man får olika mätresultat från en iPhone än vad man får när man mäter hojens ljud med den utrustning som används vid tävlingen, eller vad det nu handlar om. Jag skulle nog ringa och fråga vad dom använder för utrustning när dom bullermäter hojarna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har funderat lite. Ett annat alternativ är att helt enkelt låna eller köpa en dB-mätare. Eller använda den i iPhone eller annan smartphone. Frågan är egentligen hur mycket nytta man har av att spectrumanalysera piporna på en hoj. Kan vara overkill, för att vara helt ärlig. Det framgick inte exakt vad du tänkte göra initialt. Frekvensanalys brukar man göra när man ska fixa iordning ett rum eller isolera bort olika frekvenser. Och det har man nog väldigt lite möjlighet till just vad det gäller piporna på en hoj. Håller nog med MickeG här ovan. Dubbla dämpare kan det nog vara bra att testa med. Eller kolla mer effektiva dämpare men dom mest effektiva dämparna brukar sno effekt. Men den biten kan du faan så mycket bättre än jag. Men det kan vara overkill att göra en frekvensanalys...... I ärlighetens namn...... Dumt att släng ut pengar i onödan. En dB-mätare ger dig nog tillräcklig information till det du tänker dig göra i det här specifika fallet......

Jag har redan en dB mätare av samma typ som används vid race och har provat olika ljuddämparlösningar med innerdiametrar,volymer och längder och antal till förbannelse. Subjektivt så hör man skillnad på de olika systemen vilka frekvenser de dämpar och på banan så kan ett system som går tyst vid bullermätningsvarvtalet låta massor på fullgas och tvärt om.

Ett utmärkt exempel jag pillat lite med är Yamaha R6 som går i svensk Superstock. Där tillverkar Akrapovic flera olika dämpare.a20791912b53db44975704_m.jpg och 1-ya-yzf-r6-08-10-evo.jpg båda har samma innerdiameter men den ena dämparen är mer än dubbelt så stor och betydligt längre. Den stora dämparen låter betydligt mindre vid förbifartsmätning fullgas på banan men båda låter lika mycket när man mäter de enl FIM standard som är typ 7000RPM stillastående. Jag inbillar mig att detta beror på att dämparens volym och konfiguration matchar frekvensen på bullret som skapas.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har redan en dB mätare av samma typ som används vid race och har provat olika ljuddämparlösningar med innerdiametrar,volymer och längder och antal till förbannelse. Subjektivt så hör man skillnad på de olika systemen vilka frekvenser de dämpar och på banan så kan ett system som går tyst vid bullermätningsvarvtalet låta massor på fullgas och tvärt om.

Ett utmärkt exempel jag pillat lite med är Yamaha R6 som går i svensk Superstock. Där tillverkar Akrapovic flera olika dämpare.View attachment 390155 och View attachment 390156 båda har samma innerdiameter men den ena dämparen är mer än dubbelt så stor och betydligt längre. Den stora dämparen låter betydligt mindre vid förbifartsmätning fullgas på banan men båda låter lika mycket när man mäter de enl FIM standard som är typ 7000RPM stillastående. Jag inbillar mig att detta beror på att dämparens volym och konfiguration matchar frekvensen på bullret som skapas.

Jag förstår dilemmat..... Går det att ta reda på vilken/vilka dämpare andra använder till samma (typ av) motor? Bullerdämpning kan vara lite komplicerat. Framförallt när det handlar om en motor i öppet chassi när man samtidigt inte vill tappa (för mycket) effekt.... Nu när jag förstår exakt vad du vill åstadkomma kan du egentligen glömma det jag skrev först gällande mikrofoner och ljudkort. Skippa det. Frekvensanalys är overkill i det här fallet. Om du redan har en dB mätare som är likvärdig med den som används vid tävlingar så använd den. Jag förmodar att du inte tänker konstruera en egen dämpare utan mer hitta en på marknaden som funkar. Det är väl inte mycket annat att göra i sådana här fall egentligen.

MVH//J
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top