Mikuni BST36

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Tjena.
Jag tyckte det var en bra ide att skaffa mej ett renoveringsobjekt för några år sen. Köpte en trajja från 96 och fick större delen av mc:n i påsar. Nu efter väldigt mycket skruvande och letande efter delar var det äntligen dags att dra igång den. Märker efter kort stund att det rinner bensin ur luftfiltret. Har lokaliserat läckan, frågan är vad det är som gör att det läker just där.

En till fråga när jag ändå är igång. Vart fan handlar folket reservdelar till förgasare, priserna jag hittat i Sverige är ju inte kloka, nästan 700 spänn styck för nålventilerna, och jag behövde 3!!!

Skruvmejsel på några av bilderna visar var det rinner konstant. Gissar att det kan ha med nålen att göra men jag är bara elektriker så jag frågar här innan jag fortsätter.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    882.7 KB · Visningar: 19
  • 2.jpg
    2.jpg
    858.9 KB · Visningar: 20
  • 3.jpg
    3.jpg
    784.9 KB · Visningar: 22
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
I Stockholm säljer Stibo motor delar till Mikuni-förgasare. Dock dyrare än Ebay.

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Det är högst trolig nålventilen. Du får köpa utomlands
Sitter nya nålventil i alla 3 förgasare, köptes från en Triumph-handlare i London. Dom är utskruvade enligt verkstadshandboken, typ 1 + 3/4-dels varv. Glömde skriva i första inlägget att det börjar rinna direkt jag vrider på soppakranen. Hinner inte ens starta innan det börjar.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Här en bild över dina förgasare. I dom öppningar du pekar på ska det gå luft in, inte soppa ut. Troligast är galen flottörnivå eller att flottörnålen inte tätar.Skärmbild 2022-05-22 194339.jpg

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Här en bild över dina förgasare. I dom öppningar du pekar på ska det gå luft in, inte soppa ut. Troligast är galen flottörnivå eller att flottörnålen inte tätar.View attachment 472169
Men se på fan. Vart har du hittat den där alldeles eminenta bilden, jag har letat som en galning men inte hittat nånting liknande. Så då ska jag koncentrera mej på att mäta in så jag har rätt läge på nålen, det är bara första förgasaren som det rinner ur så jag möter och jämför med dom andra.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sitter nya nålventil i alla 3 förgasare, köptes från en Triumph-handlare i London. Dom är utskruvade enligt verkstadshandboken, typ 1 + 3/4-dels varv. Glömde skriva i första inlägget att det börjar rinna direkt jag vrider på soppakranen. Hinner inte ens starta innan det börjar.
Kolla efter punkterad flottör eller nålventiler som inte rör sig och tätar som de ska, det är enda som kan läcka ut i resten av förgasaren så att säga

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej nälventilen är den ventil som stänger bensintilförseln inne i förgasaren den regleras av flytkroppen (flotören) det är nålventilen det är fel på ,kan vara smuts men trolig att det är slitet otät , då blir det som i ditt fall bensinen rinner rätt ut med engån iom att ventilen inte tätar.
bra igasen ,se bra kille snabb ,på ett par dagar

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
hej nälventilen är den ventil som stänger bensintilförseln inne i förgasaren den regleras av flytkroppen (flotören) det är nålventilen det är fel på ,kan vara smuts men trolig att det är slitet otät , då blir det som i ditt fall bensinen rinner rätt ut med engån iom att ventilen inte tätar.
bra igasen ,se bra kille snabb ,på ett par dagar
Börjar med nåventilen imorn innan jag går vidare in i gasaren. :yoparty

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Men se på fan. Vart har du hittat den där alldeles eminenta bilden, jag har letat som en galning men inte hittat nånting liknande. Så då ska jag koncentrera mej på att mäta in så jag har rätt läge på nålen, det är bara första förgasaren som det rinner ur så jag möter och jämför med dom andra.
Bilden kommer från verkstadsmanualen till min Bandit 1200. Det sitter BST36SS på den. Vet inte hur det är med din brygga, men för Suzuki Bandit1200 ska nivån vara 14,6 +/- 0,5mm.

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Bilden kommer från verkstadsmanualen till min Bandit 1200. Det sitter BST36SS på den. Vet inte hur det är med din brygga, men för Suzuki Bandit1200 ska nivån vara 14,6 +/- 0,5mm.
Efter vad jag läst mej till i boken så sitter det samma i min. Tror att jag har alla mått jag behöver. Bara jag får till det här så ska jag besikta för första gången sen 2010 =)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring